1

آمریکایی ها سعی کردند شباهت های بسیاری بین شکار البغدادی و بن لادن مطرح کنند

  • کد خبر : 298746
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

با مرگ احتمالی البغدادی خللی در کار باقی مانده های داعش در منطقه که در حال تغییر مسیر از فاز نظامی به امنیتی هستند، ایجاد نخواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عقلا در غرب آسیا سناریوسازی‌های سعودی و آمریکا را درباره ابوبکر البغدادی نمی‌پذیرند.

عقلای غرب آسیا سناریوسازی‌ها درباره البغدادی را نمی‌پذیرند

به گزارش افق آنلاین ، برنامه این هفته «رو در رو»  به بررسی جنجال های ترامپ و رسانه های غربی درباره خبر مرگ ابوبکر البغدادی با حضور سیدمصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین الملل و  سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا برگزار شد.

در این برنامه سیدمصطفی خوش چشم، کشته شدن البغدادی را به معنای از میان رفتن یک عنصر ایدئولوژیک و الهام بخش برای گروه های جهادی در منطقه ندانست و تصریح کرد: با مرگ احتمالی البغدادی خللی در کار باقی مانده های داعش در منطقه که در حال تغییر مسیر از فاز نظامی به امنیتی هستند، ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: آمریکایی ها ادعا کردند سخنگوی داعش را نیز بلافاصله کشته اند؛ لذا باید دانست داعش برگرفته از تعداد زیادی از گروه های سلفی و تکفیری است و حتی جبهه النصره در منطقه ای که ادعا شده شکار البغدادی صورت گرفته، بسیار فعال است و حاکمیت دارد.

خوش چشم با اشاره به اظهار بی اطلاعی روسیه نسبت به اخبار منتشره از سوی امریکا گفت: آمریکایی ها سعی کردند شباهت های بسیاری بین شکار البغدادی و بن لادن مطرح کنند و این مسئله در سطوح استراتژیک قابل تأمل است.

**دامنه اغتشاشات چه زمانی گسترش می یابد؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: آمریکایی ها هم اینک در حال تغییر فاز هستند، ما توان موشکی و منطقه ای خود را اثبات کرده ایم؛ لذا در حوزه سخت منفعل نیستیم. جمهوری اسلامی سناریوی خود را می نویسد و غرب باید پاسخ دهد. لذا امریکا دنبال جنگ های ترکیبی است که بیشتر به سمت حوزه های اقتصادی و جنگ نرم معطوف است.

خوش چشم یادآور شد: آمریکا در دیماه ۹۶ تلاش کرد بخشی از این استراتژی را در ایران پیاده سازی کند و تلاش دارد همان روند را در عراق و لبنان کلید بزنند.

وی افزود: استراتژی آمریکا این بار درصدد است با یک جنگ ترکیبی مرکز و شاخه های جمهوری اسلامی را در منطقه و در حوزه های سخت و نیمه نرم رو به اضمحلال ببرد و وقایع لبنان و عراق که احتمالا دامنه های گسترده تری خواهد یافت را در این راستا شاهدیم.

خوش چشم همچنین ضمن احتمال سنجی ارتباط خبر کشته شدن البغدادی با ناآرامی های لبنان و عراق گفت: امریکا تلاش دارد برای تغییر رژیم و بی ثباتی و نا امنی در منطقه این صحنه را مدیریت کند. آن ها در صحنه سخت و درگیری های نظامی، ایران را به چشم انفعال نمی بینند؛ در این میان امریکا ناامید شده و هیچ دستاوردی نداشته است.

**نابودی مدارس وهابی؛ سطر اول نابودی تروریسم منطقه ای

در همین رابطه سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: امروز بر سر هر کوی و برزنی فریاد زده می شود که ترامپ در دوران نامزدی برای انتخابات ریاست جهوری همه جریان ها را افشا کرده است. اما سوال اینجاست در صورت از بین بردن سران تروریسم در غرب آسیا، آیا تفکر تروریسم در مدارس وهابی نیز نابود خواهد شد؟!

وی با اشاره به سخنان دو روز گذشته رئیس ستاد کل ارتش امریکا مبنی بر بی اطلاعی در خصوص اظهارات ترامپ گفت: در حال حاضر نمی توان بر اساس اسناد و مدارک رسانه ای، به واقعیات پی برد اما قطعا می دانیم حضور یا عدم حضور ابوبکر البغدادی در مسئله تروریسم در غرب آسیا تاثیر ندارد.

صدرالحسینی در این رابطه ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ چهار مرتبه و در سال ۲۰۱۸ و امسال نیز مجدد دو مرتبه خبر کشته شدن البغدادی اعلام شده؛ در حقیقت این تروریسم از طرف امریکا در غرب آسیا زاده شد، سعودی ها برای آن هزینه کردند و اگر البغدادی نباشد نیز فردی دیگر بجای او معرفی خواهد شد.

**عقلای جبهه مقاومت دروغ امریکا را نمی پذیرند

این کارشناس حوزه سیاسی خاطرنشان کرد: البغدادی ها کسانی هستند که بدست امریکا ایجاد شده اند؛ لذا اگر امریکا قصد مبارزه عالمانه با تروریسم را دارد، باید جمعیت هایی را تشکیل دهد تا تفکر تروریسم تکفیری در منطقه شناسایی گردد و اگر این گلوگاه از بین رود، آن زمان می توان ادعای مبارزه با تروریسم را داشت.

صدرالحسینی همچنین در پاسخ به چرایی ادعای آمریکا مبنی بر به دریا انداختن جنازه البغدادی و بن لادن اظهار کرد: به نظر می رسد امریکایی ها قصد دارند حتی جنازه این افراد بدست کسی نیفتد. سینه البغدادی مخزن الاسرار جنایات امریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی هاست و قطعا و یقینا اگر کوچک ترین اهمالی در درز اطلاعات صورت می گرفت، بی شک توسط البغدادی بود.

وی با بیان این مطلب تاکید کرد: یا قرار است البغدادی زنده باشد و به عنوان یک شهروند با نامی جعلی در جایی زندگی کند یا بنا بر ادعای امریکایی ها، جنازه او تکه تکه و به دریا افکنده شده است.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد :شاید عده ای چنین سناریوسازی هایی را از امریکا بپذیرند اما اکثر عقلا در غرب آسیا و کسانی که با اقدامات سعودی و امریکا در منطقه آشنا هستند، قطعا چنین رویکردی را  در باور خود نخواهند پذیرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=298746

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر