3

وی‍ژگی ممتاز انقلاب شکوهمند اسلامی در مقایسه با انقلاب های دیگر، فرهنگی بودن آن است.

  • کد خبر : 307
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۸

یادگار امام (ره) در مراسم تجدید میثاق فرهنگیان با آرمان های امام خمینی در حرم مطهرامام (ره) گفت: وی‍ژگی ممتاز انقلاب شکوهمند اسلامی در مقایسه با انقلاب های بزرگ دیگر جهان، فرهنگی بودن آن است. انقلاب های بسیاری در دنیا بوده که برخی اقتصادی بودند و برخی ملی و قومی، اما انقلاب ملت ایران، اگر […]

یادگار امام (ره) در مراسم تجدید میثاق فرهنگیان با آرمان های امام خمینی در حرم مطهرامام (ره) گفت: وی‍ژگی ممتاز انقلاب شکوهمند اسلامی در مقایسه با انقلاب های بزرگ دیگر جهان، فرهنگی بودن آن است.
انقلاب های بسیاری در دنیا بوده که برخی اقتصادی بودند و برخی ملی و قومی، اما انقلاب ملت ایران، اگر هزاران صفت هم داشته باشد، بزرگترین هدف آن فرهنگی بوده و بزرگترین عامل پیروزی آن نیز فرهنگ بوده است.

افق – ایسنا:یادگار امام(ره) با بیان این‌که رهبر انقلاب اسلامی، بیش از هر چیز دیگری، شخصیت فرهنگی داشت، اظهارداشت: این‌که یک مرجع تقلید، رهبری انقلاب را به دست می گیرد، وجه ممیزه انقلاب است. بسیاری از انقلاب ها و نیز جنبش‌هایی که اسم خود را انقلاب گذاشته بودند، رهبر نظامی داشتند و از پادگان ها شروع شده بودند، اما ملت ایران، از مساجد، دانشگاه ها و مدارس آغاز شد.

سید حسن خمینی با بیان این‌که دین، محور اصلی فرهنگ جامعه بود، تصریح کرد: در پرتو نور امام خمینی (ره)همه بردارهای اجتماعی را جمع بستند و بردار واحدی ساختند و آن محور دین بود. نمی توان فرهنگ جامعه را بدون باورهای دینی آن، تصور کرد.

یادگار امام(ره) با بیان این‌که فرهنگیان نقش بارزی در پیروزی انقلاب داشتند و باید در ادامه نیز این نقش را بر دوش بکشند، گفت: بار اصلی انقلاب بر دوش فرهنگیان بود و باید بار بقا و استمرار و تکمیل آن هم بر دوش فرهنگیان باشد. اگر دیدیم این بار بر دوش فرهنگیان است،‌بدانیم که راه را درست می رویم.

سید حسن خمینی در ادامه با تبیین نسبت فرهنگ و اخلاق پرداخت و اظهار داشت: اگرچه فرهنگ تعریف مشخصی ندارد، اما هرگونه که تعریف شود، نمی توان فرهنگ جامعه را از اخلاق جدا کرد. باید همواره برای حفظ جامعه، مواظب وجهه های فرهنگی آن باشیم. اخلاق نباید دستوری باشد باید همه خوب باشیم. هر کسی باید قبل از هر چیز از خودش شروع کند. نباید بگونه ای باشد که همه منتظر باشند که اول دیگران شروع کنند.

یادگار امام(ره) در ادامه اخلاق را از ویژگی های ممتاز امام(ره) عنوان کرد و گفت: امام(ره) تا اخر عمر خود، ‌اخلاقی زیست نه برای دوست که حتی برای دشمن خود نیز بدی نخواست. امام(ره) اخلاقی زیست و به همین دلیل هم، سخنش در جامعه تاثیر گذاشت.

وی افزود: این یک وعده الهی است کسانی که خوب زندگی می‌کنند، خداوند محبتشان را در دل‌هامی کارد. امروز بعد از ۲۲ سال از ارتحال امام، مردم دسته دسته رهسپار مرقدش می شوند.

سید حسن خمینی تاکید کرد: همه باید یک گام کوچک به سمت اخلاقی بودن برداریم بد هم را نخواهیم. این یک مساله مسلم است که همه به نوعی گرفتاریم ،اما باید هرکسی با وجود همه گرفتاری ها، اخلاقی بودن را از خود شروع کند.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم خوب شویم آن وقت خداوند خودش لطف و کرامت خود را نازل می کند و درهای رحمت خود را باز می کند.

گفتنی است، پیش از سخنان یادگار امام(ره)، دکتر حمید رضا حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش در سخنانی به تشریح فلسفه حضور در مرقد امام و تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی پرداخت.

یادگار امام(ره) همچنین در مراسم تجدید میثاق شهرداران و کارکنان مناطق بیست و دو گانه تهران با رهبر کبیر انقلاب اسلامی هم‌چنین گفت: متاسفانه مشکلات فرهنگی و معیشتی مردم خیلی زیاد است. جامعه همدوش و همراه و معتقد به امام، ارزش خدمت فراوانی دارد. هرچه خدمت شود، ‌باز شأن این ملت ادا نمی شود.

وی با تشریح آیه ای از سوره مبارکه هوداظهار داشت: روایتی از پیامبر وجود دارد که می فرماید؛ سوره هود مرا پیر کرد. این روایت به خاطر آیه «فاستقم کما امرت و من تاب معک» است که رمز پیروزی پیامبر را استقامت خود ایشان و پیروانش می داند. استقامت برای خود پیامبر سخت نبود، او کانون استقامت بود آنچه پیامبر را پیر کرد، استقامت همراهان او بود.

وی افزود: شرط توفیق پیامبران و همه کسانی که در فکر تحولات سیاسی و اجتماعی هستند، این است که علاوه بر استقامت خودشان، همراهان‌شان نیز استقامت کنند. پیامبران زیادی بودند که چون همراهان سست‌عناصری داشتند، به ظاهر توفیقی به دست نیاوردند. نوح نبی یکی از آنان بود.

یادگار امام (ره)ادامه داد: در برابر این شکست ها، گاهی توفیقاتی نصیب برخی بزرگان شده که بخاطر استقامت همراهان‌شان بوده است، همراهانی که همچون کوه استوار بودند و دل دریایی داشتند، کسانی که حتی اگر آتش در دستشان بود،‌ حق را زمین نمی گذاشتند. با این همراهان بود که پیامبری مانند حضرت ختمی مرتبت توفیق یافت و تاریخ را متحول کرد.

وی افزود: در زمان سیدالشهدا اگر چه حکم، همان حکم خدا بود اما توفیقی حاصل نشد. سیدالشهدا خطبه ای در کربلا خواند که بعد از هزار و چهارصد سال، سنگ را به گریه وارد می دارد، اما این خطبه روی مردم کوفه تاثیر نگذاشت، چون دلهایشان سیاه بود.

یادگار امام خاطرنشان ساخت: رمز توفیق پیامبر، وجود همراهانی چون علی(ع) بود که به فرموده حضرت فاطمه وقتی از جنگ برمی گشت، یازوانش مانند کبد شتر، سیاه می شد. این همراهی ها بود که امروز بعد از ۱۴۰۰ سال صدای اشهد ان محمد رسول الله بر مناره همه شهرهای اسلامی و حتی در سرزمین های کفر نیز به گوش می رسد.

سید حسن خمینی به استقامت مردم ایران در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر نبود همراهی و همدلی مردم و جوش و خروش و ایثار و فداکاری شهدا و جانبازان، توفیقی حاصل نمی شد. اگر انقلاب اسلامی پیروز شد و جنگ با توفیق همراه بود، بخاطر همین « من تاب معک » بود، بخاطر مادرانی بود که شوهر و فرزند و برادرشان در جبهه بود و هر لحظه ممکن بود، خبر ناگواری به گوششان برسد، اما با این همه مصیبت، خم به ابرو نیاوردند.

وی با بیان این‌که همدلی های مردم بود که پیروزی آورد، خطاب به شهرداران و کارکنان شهرداری گفت: در جایگاهی هستید که هر چه به مردم خدمت کنید، باز هم جای خدمت هست. اگر مشکلات مردم را بهتر حل کنید، استقامت ها به بار می نشینند و همدلی ها باقی می مانند. متاسفانه مشکلات فرهنگی و معیشتی مردم خیلی زیاد است. جامعه همدوش و همراه و معتقد به امام، ارزش خدمت فراوانی دارد. هرچه خدمت شود، ‌باز شأن این ملت ادا نمی شود.

یادگار امام در پایان از زحمات شهرداری تهران تشکر کرد و یادآور شد: بحق باید گفت، شهردار محترم جناب آقای قالیباف در شهرداری توفیقات زیادی داشته اند. بدون ملاحظه باید گفت این دوره جزو دوره های موفق شهرداری تهران است. ولی باید گفت که هیچ گامی نیست که گامی از آن بلندتر و بهتر نباشد. هر کسی در مسوولیتی که قرار دارد باید همواره مشکلاتی از جامعه، ذهنش را مشغول کند، ‌اگر زمانی به این نتیجه برسد که دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد، وقت رفتنش فرارسیده است و باید برود.

پیش از سخنان یادگار امام، ‌دکتر محمدباقر قالیباف در سخنانی کوتاه، با بیان اینکه امام به همه انسان ها کرامت بخشید، ‌اظهار داشت: امام با وجود و حضور پربرکتش، به همه مسلمانان جهان عظمت و شوکت داد. امام با اخلاقش به همه مومنین عزت بخشید.

وی افزود: حضرت امام در زمانی آمد که مادیات در جامعه به اوج خود رسیده بود. او با تزریق معنویت، ‌به جامعه ما روح جدیدی دمید. امام مردی بود که سیاستش عین عبادتش بود و با این اعتقاد، درس شهامت به همه مجاهدین جهان اسلام داد.

شهردار تهران اظهار داشت: امروز بیداری اسلامی و احیای مجدد اسلام، به برکت افکار و اندیشه و اخلاص امام است. امروز در حرم امام گرد هم آمده ایم تا با آرمان های امام تجدید میثاق بکنیم و بگوییم، انقلابی ماندن یعنی دفاع از ارزش های امام و شهدا و تبعیت از ولی فقیه عادل.

گفتنی است،‌ مراسم تجدید میثاق کارکنان و مدیران شهرداری تهران که با نثار تاج گل و عزاداری همراه بود، با اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به پایان رسید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر