4

شاخ به شاخ فولکس واگن تیگوان و BMW X3

  • کد خبر : 323366
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

شرکت‌های آلمانی بی‌ام‌و و فولکس‌واگن از زمان‌های قدیم در بازار ایران حضورداشته و مردم همواره از خودروهای این شرکت‌ها استقبال خوبی داشته‌اند. خودروی بی‌ام‌و X3 از سال ۲۰۰۳ پا به عرصه رقابت خودروهای نیمه شاسی‌بلند (کراس‌اور) نهاده و از همان زمان هم با استقبال خوبی مواجه شد.

در همان سال‌ها حضور این خودرو در بازار ایران از طریق شرکت پرشیا خودرو رقم خورده و توانست مشتری‌های زیادی را به خود جذب کند. از اصلی‌ترین رقبای بی‌ام‌و X3 می‌توان به فولکس‌واگن تیگوان اشاره کرد که از سال ۲۰۰۶ به بازارهای خودروی جهانی عرضه شد. استقبال از این خودرو در سطح دنیا حتی از انتظار شرکت فولکس‌واگن هم بالاتر بود و توانست خیلی سریع به رقیبی سرسخت برای خودروهایی مثل بی‌ام‌و تبدیل شود. فروش و خدمات پس از تیگوان در ایران توسط شرکت ماموت خودرو انجام می‌شود.

مقایسه طراحی تیگوان و BMW X3

در نگاه کارشناسانه به طراحی خارجی دو خودرو می‌توان گفت که بی‌ام‌و X3 دارای نمای خارجی جذاب‌تری است اما شاید ازنظر مخاطب عام ظاهر دو خودرو تفاوت چندانی نداشته باشد. اگر کمی با طراحی‌های شرکت بی‌ام‌و آشنا باشید، در نگاه اول متوجه خواهید شد که بی‌ام‌و X3 ساخت همین شرکت است. خطوط تیز و برجسته بدنه، طرح V شکل روی کاپوت، رینگ‌های هفت‌تکه ۱۸ اینچی و جلوپنجره دوتکه مشبک، همه باعث ایجاد ظاهری کاملا اسپرت و خشن در خودرو شده است. مانند سایر محصولات شرکت بی‌ام‌و طراحان در تلاش بوده‌اند که کاهش مصرف سوخت و ایجاد مقاومت هوای پایین در هنگام حرکت را به‌عنوان نکات کلیدی در طراحی خارجی مدنظر داشته باشند. طراحی خارجی تیگوان با وجود خطوط تیز روی کاپوت و کناره بدنه و طراحی عضلانی گلگیرها، به آن ظاهری اسپرت بخشیده است. چراغ‌ها و پنجره‌ها با نمای ظاهری کاملا دارای هماهنگی بوده و نمای پشت ساده این خودرو باعث تکمیل زیبایی آن شده است.

در طراحی داخلی هر دو خودرو از مواد باکیفیت و مرغوب استفاده شده است. هر دو خودرو با در نظر گرفتن کابین بزرگ و جادار فضایی مناسب برای افراد قدبلند را به ارمغان آورده و راحتی بیشتر سرنشینان را مدنظر داشته‌اند. همچنین فضای بار بزرگ‌تر در هردو خودرو آن‌ها را برای مسافرت‌های بین‌شهری خانوادگی کاملا مناسب کرده است. با در نظر گرفتن شیشه جلو آکوستیک، از سروصدای جاده در داخل خودرو خبری نیست. طراحی داخلی جذاب با امکانات رفاهی فراوان در هردو خودرو قطعا یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن‌هاست.

مقایسه فنی تیگوان و بی‌ام‌و ایکس‌۳

بی‌ام‌و X3 با استفاده از یک پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی قادر به تولید قدرتی حداکثر برابر با ۲۴۲ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متری است. شما می‌توانید پس از ۶٫۵ ثانیه از سرعت صفر به صد رسیده و حداکثر تا ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت با آن رانندگی کنید. مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۳ لیتر بوده و به‌منظور کنترل دور موتور از یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک از نوع ترونیک استفاده می‌کند. نکته مثبت در مورد این خودرو عدم انتقال صدای موتور به داخل کابین حتی در سرعت‌های بالا و هماهنگی خوب بین گیربکس و موتور در هنگام تعویض دنده‌هاست.

فولکس‌واگن تیگوان دارای موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۲۰۰۰ سی‌سی است که قدرتی برابر با ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تولید می‌کند. مزیت اصلی تیگوان نسبت به بی‌ام‌و X3 مصرف بسیار پایین سوخت (۳٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) است. با استفاده از گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه در ۷٫۷ ثانیه از سرعت صفر به صد رسیده و شما رانندگی و شتاب‌گیری خوبی را با سرعت حداکثری ۲۰۸ کیلومتر در ساعت با آن تجربه می‌کنید.

امکانات رفاهی و آپشن‌های این دو خودرو چگونه است؟

فولکس‌واگن با دارا بودن نمایشگر ۹٫۲ اینچی لمسی و سیستم صوتی دارای ۸ بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک سه‌گانه با دریچه تهویه عقب، صندلی برقی ۱۲ حالته، کول باکس، صندلی عقب تاشو دوتکه با تنظیم دستی پشتی و میز تاشو و… رفاه بالایی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. وجود امکانات مشابهی نظیر سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه‌ای، سقف پانوراما، آینه وسط کروماتیک و جانبی برقی، سانروف، دی‌لایت و اتولایت، گرم‌کن صندلی جلو و عقب و… در هر دو خودرو تجربه سواری بی‌نظیری را برای شما به دنبال خواهد داشت. علاوه بر امکانات ذکرشده شما شاهد نمایشگر ۸٫۸ اینچی به همراه سیستم صوتی ۱۶ اسپیکری، نوربالای اتوماتیک، سیستم تهویه سه‌گانه در جلو و عقب و صندلی برقی ۸ حالته با تنظیم گودی کمر در بی‌ام‌و X3 خواهید بود.

ایمنی

امکانات ایمنی موجود در هر دو خودرو شامل کروز کنترل، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، فرمان برقی حساس به سرعت ۴ حالته، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، کمکی و پارک برقی و ترمز اتو هلد می‌شود. علاوه بر آن وجود دوربین‌های عقب، جانبی، ۳۶۰ درجه و نیز سیستم اتو پارک می‌تواند در جلوگیری از تصادفات نقش بسزایی را ایفا کنند. به‌علاوه بی‌ام‌و X3 دارای کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی‌ها و ترمز اضطراری است که فولکس‌واگن تیگوان فاقد آن‌هاست.

از منظر امکانات موجود در هنگام تصادف، فولکس‌واگن تیگوان دارای ۹ کیسه هوا شامل کیسه هوای راننده، زانویی راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی جلو و عقب است. درحالی‌که بی‌ام‌و X3 فاقد ایربگ زانویی راننده و جانبی عقب بوده و دارای ۶ کیسه هوا است. استفاده از پشت‌سری فعال و کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده باعث ایجاد ایمنی بیشتر در هنگام تصادف در هر دو خودرو می‌شود.

سیستم‌های هشداردهنده موجود در هر دو خودرو سنسور جلو و عقب و سنسور فشار باد تایر را شامل می‌شود. فولکس‌واگن تیگوان دارای سنسور خواب‌آلودگی راننده و رادار تصادف عقب نیز هست. در مقابل بی‌ام‌و X3 دارای رادار نقطه کور، تصادف جلو و تابلو خوان است.

تست تصادف هر دو خودرو توسط موسسه اروپایی Euro-Ncap انجام‌شده و هر دو موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده‌اند. بر همین اساس می‌توان گفت که هر دو خودرو ازنظر ایمنی دارای سطح یکسانی هستند.

جمع‌بندی

بی‌شک کیفیت خودروهای آلمانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. مقایسه میان محصولات تولیدی شرکت‌های بی‌ام‌و و فولکس‌واگن نشان داد که دو خودرو به‌جز در موارد جزئی دارای برتری واضحی نیستند. بااین‌حال بی‌ام‌و X3 باقیمت بالاتری از تیگوان به فروش می‌رسد. علاوه بر این نکته قابل‌توجه این است که باوجود شرایط فعلی کشورمان هزینه‌های نگهداری خودرو می‌تواند یکی از نگرانی‌های اصلی درزمینه خرید آن‌ها باشد. فولکس واگن تیگوان، خودرویی پر از آپشن است که به خوبی توانسته از پس رقیب سرسخت خود یعنی BMW X3 بر بیاید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=323366

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر