4

رؤسای دانشگاه‌ها باید ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری را افزایش دهند

  • کد خبر : 3318
  • ۰۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۹

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با تأکید بر جذب و حفظ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: مهم‌ترین بحث در جذب اعضای هیئت علمی، ماندگاری آن‌ها در دانشگاه است و رؤسای دانشگاه‌ها باید در این راستا تلاش کنند تا اعضای هیئت علمی را […]

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با تأکید بر جذب و حفظ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: مهم‌ترین بحث در جذب اعضای هیئت علمی، ماندگاری آن‌ها در دانشگاه است و رؤسای دانشگاه‌ها باید در این راستا تلاش کنند تا اعضای هیئت علمی را در دانشگاه خود حفظ کنند.
وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها با هماهنگی استانداری‌ها و مسئولان محلی می‌توانند تسهیلات رفاهی اساتید را فراهم کرده تا مشکلی برای ماندن آن‌ها در شهر موردنظر وجود نداشته باشد.

دانشجو با تأکید بر امر سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آموزش عالی کشور خاطرنشان کرد: همچنان که در مسائل مختلف برای امور زیر بنایی مانند راه‌سازی، سدسازی و … سرمایه‌گذاری می‌شود، دانشگاه نیز نیاز به حمایت مسئولان اجرایی استانی و خیرین دارد و رؤسای دانشگاه‌ها باید در جلب این حمایت‌ها تلاش کنند چرا که تربیت نیروی‌انسانی زیر بنایی‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌گذاری در کشور است و نباید به آن به صورت یک سرمایه‌گذاری جنبی نگاه شود.

وزیر علوم تأکید کرد: مسئولان دستگاه‌های اجرایی و محلی به سرمایه‌گذاری در بخش آموزش عالی به صورت یک سرمایه‌گذاری زیربنایی و اساسی نگاه کنند و از اعتبارات محلی همان‌طور که برای دیگر امور زیربنایی هزینه می‌کنند برای دانشگاه‌ها نیز هزینه کنند و وزارت علوم را تنها نگذارند.

وی ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی به دلیل اعتماد به هیئت امنا و اینکه دست رؤسای دانشگاه‌ها با موارد قانونی مندرج برنامه پنجم توسعه کشور در اداره امور دانشگاه باز گذاشتند، تصریح کرد: قانون برنامه پنجم توسعه کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی برای دانشگاه‌ها فراهم کرده است و با توجه به اینکه اعضای هیئت علمی از ارکان اصلی دانشگاه هستند، رؤسای دانشگاه‌ها باید به موضوع جذب اعضای هیئت علمی به عنوان کار اصلی خود بنگرند.

دانشجو گفت: با توجه به تعداد اساتیدی که در حال حاضر داریم می‌توانیم هم در دوره دکتری و هم در دوره کارشناسی‌ارشد ۲ تا چهار برابر ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو داشته باشیم.

وزیر علوم در خصوص جذب اعضای هیئت علمی اظهار داشت: بیش از ۲۱ هزار نفر دارنده مدرک کارشناسی‌ارشد در فراخوان مرکز جذب هیئت علمی ثبت‌نام کردند و ما در کشور به ۲۰ هزار عضو هیئت علمی نیاز داریم درحالی که حدود ۳ هزار نفر دارنده مدرک دکتری تخصصی متقاضی عضویت هیئت علمی هستند و این موضوع جذب هیئت علمی در مرتبه مربی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد لذا دانشگاه‌ها در صورت نیاز و عدم وجود متقاضی دکتری می‌توانند از متقاضیان کارشناسی‌ارشد و دانشجویان دکتری استفاده کنند.

وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها می‌توانند از همین طریق مربی استخدام کرده و با دادن بورسیه، از آن‌ها حمایت کنند تا دکتری خود را بگیرند.

دانشجو خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها تأکید کرد: اجازه بدهید اساتید، دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد بیشتری را هدایت کنند چرا که بخش زیادی از رشد و ارتقای علمی یک عضو هیئت علمی منوط به هدایت و راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

وی با بیان اینکه تحصیلات تکمیلی، دانشگاه را پایدار نگاه می‌دارد افزود: رؤسای دانشگاه‌ها باید ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری را افزایش دهند.

دانشجو تأکید کرد: موضوعی که اکنون حائز اهمیت است، تحول در آموزش عالی است و در این راستا راه‌اندازی دوره‌های دکترای پژوهشی، مسیر حرکت را متحول می‌کند و با استفاده از این روش و نیز افزایش ظرفیت پذیرش در دوره‌های دکتری می‌توان به جای گسیل دانشجویان به دیگر کشورها، ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری را هر سال به ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در کشور برسانیم که در این خصوص اراده مسئولان دانشگاه مهم است.

وزیر علوم تصریح کرد: چنانچه دانشگاهی شرایط و امکانات آن را ندارد، می‌تواند با دانشگاه‌های بزرگ در این خصوص همکاری کند و مطمئناً دکترای تحصیل کرده در داخل در هر دانشگاهی که باشد به مراتب از بسیاری از دانشگاه‌ها که در کشورهایی مانند مالزی، تاجیکستان، هندوستان، آذربایجان، ارمنستان و …ارجحیت دارد و معتبرتر است.

دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل فرهنگی، تربیتی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ما به تحول نیاز داریم و رؤسای دانشگاه ها می‌توانند با اختیاراتی که دارند مناسبات به شیوه غربی در دانشگاه را تغییر داده تا دانشگاه اسلامی را به عنوان الگو به دنیا معرفی کنند.

وزیر علوم با اشاره به اسلامی شدن دانشگاه‌ها یادآور شد: اسلامی شدن دانشگاه‌ها که از مهمترین سیاست‌های وزارت علوم است مسئله ای جنبی نیست، بلکه نافع بودن علم را تضمین کرده و جهت علم را با هدف آفرینش و خلقت همسو می‌کند چرا که جهت علم را ایمان تعیین می‌کند و علم به تنهایی نمی‌تواند پیشرفت، تعالی و آرامش را برای انسان به ارمغان آورد.

دانشجو در ادامه گفت: محتوای اسلامی کردن دانشگاه‌ها به علوم‌انسانی باز می‌گردد، علوم‌انسانی مقصد را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه ما در تعریف انسان و هستی با غرب متفاوت هستیم، علوم‌انسانی ما نیز با علوم‌انسانی غرب متفاوت است و این تفاوت باید در آموزش عالی ما نیز دیده شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاه‌های ما از نظر تولید علم در سال‌های اخیر بسیار موفق عمل کرده‌اند و در مورد تبدیل علم به ثروت ملی هم باید تبیین شود که وظیفه وزارت علوم و دانشگاه‌ها تبدیل علم به ثروت نیست، بلکه ما باید با تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های جهت‌دار، تولید علم را در مسیر حل مشکلات حوزه کار برد قرار دهیم که این مهم اکنون در آیین‌نامه ارتقا دیده شده است و ضمناً با همکاری وزارت دفاع و همچنین وزارت صنایع، موضوع رساله‌های دکتری نیز در راستای افزایش توان دفاعی و صنعتی کشور قرار می‌گیرد.

وی افزود: تولید ثروت ملی از علم یا همان تبدیل علم به ثروت، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های حوزه‌های کاربرد دارد و آن‌ها باید این علم تولید شده را که جهت‌دار هم هست و در حال حاضر در راستای حل مشکلات آن‌ها و باز کردن گره‌های حوزه کاربرد می‌باشد را با سرمایه‌گذاری مناسب به ثروت ملی تبدیل کنند البته وزارت علوم سیاست‌گذاری‌های خود را در راستای بکارگیری علم برای افزایش عزت، منزلت و اقتدار هر چه بیشتر ملت نیز تبیین کرده و اجرا خواهد کرد.

دانشجو همچنین از رؤسای دانشگاه‌ها خواست در نقل و انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل به ویژه در مقاطع کاردانی و کارشناسی که ظرفیت پذیرش بیشتری وجود دارد همکاری جدی‌تری داشته باشند.

براساس این گزارش، در این نشست دو کمیسیون تشکیل شد و درخصوص راه‌های ادامه استمرار هرچه بیشتر اجرایی و عملیاتی شدن برنامه های ارائه شده وزیر به مجلس شورای اسلامی و بررسی عملکرد ۱۸ ماهه دانشگاه‌ها و وزارت علوم و نقاط قوت و ضعف آنها و همچنین بررسی مشکلات دانشگاه‌ها با حضور مشاوران وزیر، معاونان آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، اداری مالی و مدیران این وزارتخانه تشکیل شد.

در این کمیسیون‌ها که با نظارت عباس طائب مشاور عالی وزیر علوم در امور اجرایی و مهدی ایرانمنش معاون وزیر و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم تشکیل شد، رؤسای دانشگاه‌ها مسائل و مشکلات خود را مطرح و در این خصوص تبادل نظر کرده و نتیجه را به وزیر علوم گزارش دادند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3318

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر