5

همسان سازی حقوق بازنشستگان از طریق تهاتر نفتی با چین و روسیه / تورم نتیجه افزایش حقوق بدون پیش بینی منابع پایدار

  • کد خبر : 360929
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰

بهروز محبی با اشاره به اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان نیازمند منابع پایدار است، گفت: بسیاری از وزرا در حال مذاکره با کشورهایی مانند چین و روسیه هستند تا پروژه ها از طریق تهاتر با نفت خام عملیاتی شوند. این ایده باعث آزادسازی احتمالی بخشی از منابع و استفاده از آنها برای حمایت از بازنشستگان خواهد شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان از طریق تهاتر نفتی با چین و روسیه / تورم نتیجه افزایش حقوق بدون پیش بینی منابع پایدار

  نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به دلایل بروز مشکلات مرتبط با موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: دولت قبل در سال آخر فعالیت های خود و در شرایطی که منابع کشور در  وضعیت بحرانی قرار داشت، اجرای قانون برنامه ششم را آغاز و برنامه هایی مانند همسان سازی دایمی حقوق بازنشستگان یا رتبه بندی معلمان و… را در دستور کار قرار داد. این در حالی است که اجرای برنامه ششم باید از سال ۹۵ و زمانی که اوضاع اقتصادی مطلوبی وجود داشت و کشور از منظر منابع غنی تر بود، آغاز می شد.

محبی ادامه داد: این روند باعث شد تا مجلس و دولت جدید در یک وضعیت متناقض قرار بگیرند. یعنی نمایندگان از یک طرف به عنوان ناظران بر حسن اجرای قانون و مدافع آن باید اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را به عنوان یک ضرورت قانونی می پذیرفتند. از سوی دیگر نیز مضایق و کمبودهایی برای تامین منابع مورد نیاز این قوانین وجود دارد که نمایندگان را بر سر یک دوراهی دشوار قرار داده است.

او افزود: در یک سوی این دوراهی بازنشستگان شریف و مظلوم کشورمان قرار دارند که تحت فشار معیشتی شدیدی قرار دارند و اجرای این قانون را از نمایندگان مطالبه می کنند. در نقطه مقابل  نیز، ضرورت های اقتصاد کلان کشور وجود دارد، به گونه ای که هر حرکت اشتباهی باعث تکانه های تورمی و افزایش مشکلات معیشتی در جامعه می شود. این مشکلات اما به این دلیل ایجاد شده اند که دولت قبلی، زمانی که امکانات مالی مناسبی وجود داشت، تعهدات قانونی خود را اجرایی نکرد تا بر روی هم تلنبار شوند

محبی در ادامه گفت: بازنشستگان می دانند حتی در صورتی که مجلس طرح همسان سازی را تصویب کند، اما منابع پایداری برای آن پیش بینی نکند، بازنشستگان کشور بهره ای از این مصوبه نخواهند داشت. در واقع ، مبالغی بسیار بیشتر از پولی که در قالب افزایش حقوق به حساب آنان ریخته می‌شود، در قالب مالیات تورمی از جیب دیگر آنان برداشت می شود. ضن اینکه تایید همسان سازی باعث بروز تکانه های تورمی در جامعه شده  و بر حجم مشکلات اقتصادی می افزاید.

توسعه پایه پولی در کمین نشسته است

این نماینده با اشاره به اینکه مجلس و دولتی که قرابت فکری و گفتمانی دارند، باید برنامه جامعی تدارک ببینند تا منابع لازم برای طرح های حمایتی احصا شوند، گفت: شخصا موافق طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان هستم، اما معتقدم این رویکرد حمایتی باید با استفاده از منابع پایدار عملیاتی شود. کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی موضوع است تا راهکارهایی برای تامین منابع پایدار پیدا کرده و آن را برای اجرای ایده همسان سازی دایمی حقوق بازنشستگان تخصیص دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: با توجه به گزارشی که در خصوص تفریغ بودجه توسط دیوان محاسبات ارائه شد، کشور با شرایط دشواری از نظر منابع مالی روبه روست. چنانچه مجلس بدون تامین منابع پایدار، رای به اجرای قانون همسان سازی دهد، دولت ناچار است این منابع را با استفاده از توسعه پایه پولی تامین کند. در این صورت اشتباهات قبلی تکرار شده و نوسانات تورمی افزایش پیدا می کنند.

محبی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که چه راهکاری برای تامین منابع و اجرای قانون همسان سازی، می توان پیش بینی کرد؟ گفت: راهکاری که برخی از همکاران پیشنهاد می کنند آن است که با منابع محدودی که وجود دارد، بخشی از همسان سازی ها آغاز شود تا در آینده فکری به حال منابع مورد نیاز شود. این روش در سال‌های قبل تجربه شده و نتایج مطلوبی نداشته است. راهکار معقول‌تر آن است که به سرعت منابع  پایداری تدارک دیده شود تا بازنشستگان بدون پرداخت مالیات تورمی از حق و حقوق خود بهره‌مند شوند.

نماینده سبزوار خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از وزرا در حال مذاکره با کشورهایی چون چین و روسیه هستند تا پروژه های اقتصادی از طریق تهاتر با نفت خام عملیاتی شود. در صورت اجرای این ایده، می توان بخشی از منابع کشور را در سایر ردیف های بودجه را آزاد کرد و از این منابع برای اجرای برنامه هایی چون، همسان سازی دایمی حقوق بازنشستگان بهره برد.

اقتصاد

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=360929

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. جناب آقای محبی عزیز بسیار عالی فرمودید، ما بازنشستگان و مستمری بگیران حرف شمارا میفهمیم و کاملا به شما حق میدهیم و خواسته ما این است که اصلا حقوق مارو زیاد نکنید تا اقتصاد کشور آسیب نبیند،فقط به صورت فوری و بدون اتلاف وقت ،حقوق نمایندگان عزیز کشور و حقوق اعضای عضو مجمع تشخیص مصلحت و حقوق مدیران و استانداران محترم که همگی به فکر اقتصاد کلان کشور هستند را به اندازه حقوق ما قرار دهید و همانند رهبر و ریس جمهور کنونی ساده زیستی را در پیش بگیرید.همین و دیگر هیچ

  2. با سلام و خسته نباشید خواهشمندیم لطفا پیگیری نمایید چرا پاداش ما بازنشستگان بیش از یکسال و اندی گذشته هنوز پرداخت نشده است؟ جناب اقای نوبخت خودشان در صدا و سیما گفتند ما تا ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ پاداش بازنشستگان سال ۹۹ را پرداخت و واریز کردیم و بعد ش رفتیم این اقای دکتر میر کاظمی به چه دلیلی و به چه عنوان از پرداخت پاداشی که قبلا واریز شده است و واقعا حق بازنشستگان سال ۹۹ بوده و هست جلو گیری کرده است؟ ما بازنشستگان سال ۹۹ بهداشت و درمان از جناب اقای میر کاظمی که الان سه ماه است از پرداخت پاداش بازنشستگان بهداشت و درمان خودداری و جلو گیری کرده است شاکی هستیم …. از طرفی بارها به ریاست دانشگاه علوم پزشکی ارومیه جهت رسیدگی برای پرداخت پاداش بازنشستگی مراجعت کردیم کسی پاسخگو نیست و ریاست دانشگاه وجود ندارند و نیستندچرا باید رییس دانشگاه از پاسخگویی طفره بروند و پاسخگو نباشند ؟؟؟ دیگر ارزش پول بازنشستگی ما بیش از یکسال و اندی از بین رفته است حتی اگر پرداخت شود …..؟؟؟با این بودجه های کلانی که اینها حیف و میل کردند فقط با یک صدم ان می توانستند پاداش ما بازنشستگان سال ۹۹ را پرداخت نمایند ولی سستی و قصور کردند و پرداخت نکردند……لطفا خواهشمندیم شما عزیزان پیگیری نمایید با تقدیم احترام …..

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر