خبر مهم گروسی درباره احیای برجام

واشنگتن پست ادامه داد: ایران در پاسخ به درخواست فوری مدیر کل آژانس، از او دعوت کرده است ظرف چند روز آتی با مقامات سیاسی اش در تهران دیدار کند. متوقف شدن بازرسی بین المللی از برنامه هسته ای ایران و دیگر مسائلی که در صورت عدم حل و فصلشان بازگشت به توافق هسته ای واقعا غیر ممکن خواهد شد، در دستور کار سفر او به تهران قرار خواهد داشت.

افق نیوز ، گروسی می گوید: تمامی دیگر اعضای توافق، یعنی انگلیسی، آلمان، فرانسه، چین و روسیه به اتفاق اتحادیه اروپا و آمریکا به او گفته اند اگر مقررات بازرسی از تاسیسات اتمی ایران به طور کامل از سرگرفته نشود، «داشتن این توافق واقعا سخت خواهد شد».

این که ضرب الاجل بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین چه خواهد بود، به نشست شورای حکام  آژانس بستگی دارد که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد. اعضای اروپایی شورای حکام مرتبا تهدید کرده اند، اگر ایران به تعهداتش در راستی آزمایی عمل نکند، ایران را محکوم کرده و اعمال دوباره تحریم ها را بررسی کنند. این فوریتی پس از آن احساس می شود که دولت بایدن هفته پیش تغییری در موضع خود در قبال از سرگیری مذاکرات نشان داد. دولت بایدن که قبلا گفته بود بازه زمانی بازگشت به مذاکرات نامحدود نیست، حالا می گوید اگر ایران تغییر رویه ندهد، آماده بررسی «گزینه های دیگر است».

واشنگتن پست با ادعای این که «پیش تر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه محل اعلام نشده که ایران توضیحی درباره شان نداده، آثاری از اورانیوم غنی شده یافته است»، به نقل از  گروسی در این باره نوشت: این به طور کلی به عمق اعتبار اظهارات ایران آسیب می زند»، چون ایران طبق توافق هسته ای، باید محل هایی را که در برنامه هسته ای اش قرار داشتند، اعلام کند.

گروسی علاوه بر این مطرح می کند سوالی که حالا مطرح می باشد این است که آیا آژانس میوتواند تصویر جامعی از جایگاه فعلی برنامه هسته ای ایران ارائه دهد یا نه. او ادامه داد، اگر این تصویر کلی با اطلاعاتی که ارائه می دهد، وجود نداشته باشد، بازگشت به توافق بدون دانستن واقعیت امور چگونه امکان پذیر خواهد بود؟

گروسی: هفته‌های پیش رو در احیای برجام سرنوشت‌ساز خواهند بود