6

سازمان ملل: از تلاش ایران برای تعامل سازنده با آژانس استقبال می‌کنیم

  • کد خبر : 363115
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در واکنش به توافق اخیر ایران و آژانس تصریح کرد که سازمان ملل از هرگونه تلاش ایران برای تعامل سازنده با آژانس استقبال می‌کند.

«فرحان حق» معاون سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (چهارشنبه) در کنفرانس خبری از اقدام داوطلبانه جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل در این خصوص گزارش کرد، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره واکنش این نهاد بین‌المللی به توافق اخیر ایران و آژانس گفت: «ما با همکاران خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تماس هستیم و آن‌ها در حال بررسی این پاسخ هستند و در وهله اول منتظر می‌مانیم ببینیم که واکنش آن‌ها چیست. اما از منظر ما، قطعاً ما از هرگونه تلاش ایران برای تعامل سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌کنیم».

وی در ادامه افزود: «ما از ایران می‌خواهیم که تمام جنبه‌های هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رعایت کند و مطمئناً از آنها می‌خواهیم که به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کنند».

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل بار دیگر در پاسخ به سؤالی در ارتباط با موضع سازمان ملل در خصوص لزوم رفع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «معاون دبیرکل سازمان ملل (رزماری دیکارلو) و دبیرکل سازمان ملل به صراحت بیان کرده‌اند که از ایالات متحده درخواست کرده‌اند که تحریم‌ها را همانطور که در برجام ذکر شده استرفع کنند یا برای آن معافیت قائل شوند و معافیت‌های مربوط به معاملات نفتی با ایران را تمدید کنند».

فرحان همچنین ادامه داد: «وی (ریکاردو) همچون دبیرکل سازمان ملل از ایران درخواست کرده است تا گام‌هایی را که برداشته و سازگار با تعهدات هسته‌ای این کشور ذیل برجام نیست، متوقف کند و به حالت اول بازگرداند».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (چهارشنبه) از توافق ایران و آژانس اتمی خبر داده بود و پس از آن نیز «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تایید توافق با ایران، اعلام کرد که در روزهای آینده دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.

بر اساس اعلام آژانس، دوربین‌هایی که قرار است در روزهای آینده نصب شوند، جایگزین دوربین‌هایی خواهند شد که اوایل امسال از تأسیسات کرج (به دلیل آسیب بر اثر خرابکاری هسته‌ای) برداشته شده بودند. علاوه بر این، آژانس و ایران به کار بر روی موضوعات پادمانی باقی‌مانده با هدف حل و فصل آن‌ها ادامه خواهند داد.

گروسی در این گزارش اعلام کرده است: «توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های نظارتی در تأسیسات کرج، تحول مهمی برای راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است. این توافق به ما این امکان را می‌دهد که به صورت مستمر در جریان (فعالیت‌ها) در این مرکز باشیم».

توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی اعلام شده است که دور هفتم مذاکرات «وین» برای رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران در پایتخت اتریش در حال برگزاری است و امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با گوترش تأکید کرده است که لازمه رفع نگرانی‌های ادعایی طرف‌های غربی، لغو کامل تحریم های برجامی است.

وی همچنین درباره جدیت ایران برای رسیدن به توافق با طرف‌های امضاکننده برجام گفت: « ما با حسن نیت و ابتکار عمل فعال ، به دنبال رسیدن به یک توافق خوب هستیم، اما زبان تهدید را به هیچ وجه بر نمی تابیم. طرف های غربی باید بدانند که زبان تهدید در قبال ایران نتیجه معکوس می دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=363115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر