5

لاوروف: روسیه از منافع و امنیت خود به بهترین نحو دفاع خواهد کرد

  • کد خبر : 364465
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

وزیر خارجه روسیه در تفسیر تهدیدات مربوط به تحریم‌های احتمالی علیه مسکو گفت: بدون اغراق، کشورهای غربی “در یک جنون جنگی” قرار دارند، ولی روسیه خود را برای هر روند اوضاعی آماده کرده و از منافع و امنیت خود به بهترین نحو دفاع خواهد کرد.

لاوروف: روسیه از منافع و امنیت خود به بهترین نحو دفاع خواهد کرد

به گزارش افق نیوز ، وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این به روسیه هشدار داده که در صورت حمله به خاک اوکراین، “پاسخ‌های اقتصادی شدیدالحنی” در انتظار این کشور خواهد بود، البته هنوز دلیلی برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه وجود ندارد.

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در نشست سران اخیر این سازمان در بروکسل به اتفاق آراء تصمیم گرفتند تا تحریم‌های اقتصادی مشخص علیه روسیه را برای شش ماه دیگر تمدید کنند. رهبران کشورهای اتحادیه اروپا همچنین از روسیه درخواست کرده‌اند تا به بخش تعهدات خویش در توافقات مینسک عمل کند و در صورت هر نوع اقدام تهاجمی علیه اوکراین، عواقب گسترده‌ای در انتظار آنها بوده و مسکو بهای سنگینی خواهد پرداخت.

این تهدیدات از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در حالی است که مقامات مسکو بارها تأکید کرده‌اند که مناقشه نظامی داخلی در اوکراین هیچ ارتباطی به روسیه نداشته و این کشور  در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا و به همراه آلمان و فرانسه تنها برای حل و فصل این مناقشه در چارچوب توافقات مینسک میانجی‌گری می‌کند و علاقه‌مند است تا مقامات کی‌یف بتوانند بر بحران سیاسی و اقتصادی این کشور فایق آیند و دو کشور بتوانند روابطی عادی با یکدیگر داشته باشند.

خبرگزاری «نووستی» گزارش داد، “سرگئی لاوروف”، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در سخنرانی خود در دومای دولتی این کشور، در اظهار نظر درباره تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه در صورت «تهاجم» به اوکراین، تأکید کرد که مسکو برای هر روند اوضاعی آماده است. لاوروف گفت: «درباره تحریم‌ها باید بگویم؛ ما شاهد هستیم که همتایان غربی ما بدون اغراق، “در یک جنون جنگی” قرار دارند. آنها فقط در این خصوص صحبت می کنند: [اگر] حمله کنید مجازات سختی در انتظار شما خواهد بود و ما اوکراین را نجات خواهیم داد. در این رابطه شما تمام آن عبارات هیستریکی را می‌خوانید که در آن موضع ‌گیری کشورهای غربی نمایان است.»

وی تأکید کرد که روسیه آمادگی کامل دارد تا از منافع ملی و امنیت خود به مطمئن ترین شکل ممکن محافظت کند و همچنین آماده مقابله با هرگونه روند اوضاعی  است.

وزیر خارجه روسیه ادامه دارد: «ما برای هر گونه تحولی آماده هستیم. ما به کسی حمله نکردیم، دیگران همیشه به ما حمله کردند و کسانی که این کار را کردند همیشه به آنچه که لیاقت داشتند، رسیدند. بنابراین، من در خصوص اینکه شرکای غربی ما که در تنگنا قرار دارند و ظاهراً واقعاً نمی دانند چگونه از بنبست که خود را به آن کشانده‌اند، بیرون آیند، چه تصمیمی خواهند گرفت، گمانه زنی نمی‌کنم.»

تسنیم/سرگئی لاوروف در تفسیر سخنان دبیرکل ناتو درباره افزایش احتمالی حضور نظامی در جناح شرقی اروپا نیز یادآور شد که ینس استولتنبرگ دبیرکل این پیمان ارتباط خود با واقعیت را از دست داده و جدی گرفتن اظهارات او دیگر دشوار است. وی گفت:«من مدت زیادی است که دیگر به اظهارات او (استولتنبرگ) توجه نمی کنم. به عقیده من، او دیگر قادر به درک واقعیت نیست.»

وی درباره امکان ارسال تسلیحات نظامی خاص به دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونتسک (در شرق اوکراین) نیز گفت: «مقامات مسکو بر این عقیده هستند که غرب باید اطمینان حاصل کند که طرف اوکراینی توافقات مینسک را اجرا خواهد کرد و این تنها راه حل مناقشه دونباس است.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که اگر واشنگتن مایل باشد که پاسخ آنها به پیشنهادهای روسیه در زمینه تضمین امنیتی منتشر نشود، مسکو با این درخواست موافقت خواهد کرد، البته ماهیت کلی دیدگاه طرف آمریکایی را به اطلاع افکار عمومی جهان خواهد رساند. به گفته وی، روسیه بر این باور است که آمریکا و ناتو به وعده خود مبنی بر ارائه پاسخ کتبی به ابتکارات روسیه عمل خواهند کرد.

لازم به یادآوری است، “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه در جریان مذاکرات خود اخیر با ” جو بایدن” همتای آمریکایی خود گفته بود که تحریم‌ها پدیده جدیدی برای روسیه نیست و مدت نسبتاً طولانی است که اعمال می‌شود و چنین اقداماتی نه تنها تأثیری بر این کشور ندارد، بلکه متأسفانه تأثیر مثبتی هم برای ایالات متحده نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=364465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر