1

آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی بر دانش آموزان

  • کد خبر : 371445
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰

در گروه سنی کودکان و نوجوانان، خطرات مختلف وجود دارد که به دلیل مقتضیات این سن، زمینه های خطر جویی، هیجان طلبی و کنجکاوی، به ویژه نوجوانان را تهدید می کند که یکی از این خطرات تاثیر پذیری از فضاهای مجازی است.

به گزارش خبرنگار افق ؛  آموزش و پرورش وظیفه انتقال دانش، ارزش و توانایی به انسان ها را برعهده دارد تا از این طریق افراد بتوانند بر سرنوشت خود و جامعه موثر باشند. مدرسه به دلیل کارکردهای مهم آموزشی و تربیتی و جایگاهی که در بین دانش‌آموزان دارد نقش مهمی را در زمینه ارتقای توانمندی و مراقبت از آن ها در برابر آسیب های اجتماعی، بر عهده دارد. شناخت ویژگی های رشدی دانش آموزان و تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی آنها، آشنایی با خطراتی که دانش آموزان را تهدید می‌کند، عواملی که موجب بروز خطر می شوند به شناخت راهکارهای مراقبت از نوجوانان در برابر آسیب های اجتماعی، می توانند به مدرسه و کلیه کارکنان کمک کند تا نقش موثری در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی به خصوص فضای مجازی در بین دانش‌آموزان ایفا کند.
در گروه سنی کودکان و نوجوانان، خطرات مختلف وجود دارد که به دلیل مقتضیات این سن، زمینه های خطر جویی، هیجان طلبی و کنجکاوی، به ویژه نوجوانان را تهدید می کند که یکی از این خطرات تاثیر پذیری از فضاهای مجازی است.
نسل کنونی در شرایطی قرار دارد که استفاده از رایانه و به خصوص اینترنت در زندگیشان اجتناب ناپذیر است و امروزه با افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی در کشور به خصوص در میان دانش‌آموزان مواجه هستیم.
یکی از آسیب‌های جدی به دانش آموزان در استفاده از فضای مجازی در مورد بازی های منفی موجود در این فضا می باشد که باعث می‌شود فرد ساعت ها وقت خود را صرف بازی کردن کند.
یکی دیگر از آسیب های روانی اجتماعی فضای مجازی نمایش تصاویر غیر اخلاقی است که از این طریق در معرض دید نوجوانان قرار می گیرد.‌علاوه بر تصاویر مبتذل و مستهجن، باید به تصاویری که از حوادث ناگوار و صحنه های فجیع در مرزهای مشاهده کاربران اینترنت واقع می‌شود نیز می‌توان اشاره کرد. تماشای این تصاویر خشونت‌بار تهدیدی بزرگ برای سلامت روانی نوجوانان و جوانان است و موجب بروز رفتارهای خشونت گرایانه در آن ها می شود.
همچنین می توان به آسیب های زیر مانند: مطالب غیر اخلاقی و توهین آمیز نسبت به مقدسات و عقاید دینی و فرهنگی، به وجود آمدن اختلافات و انحرافات اخلاقی در زمینه جنسی، اعتیاد به فضای مجازی، استفاده بیش از حد از اینترنت، افت شدید تحصیلی، کاهش وزن به علت از بین رفتن نظام تغذیه ای بدن، بالا رفتن دامنه تنش‌های عصبی، کاهش فعالیت های اجتماعی، کم شدن میزان معاشرت با اشخاص و گروه های بزرگتر، قانون گریزی، ابتلا به سردردهای عصبی، افزایش پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز، افسردگی و اضطراب اشاره کرد.
در مجموع نباید فضای مجازی را تنها با رویکرد تهدید نگریست. زیرا فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید اگر سواد و مهارت استفاده صحیح و درست از این فضا ایجاد شود، فرصت خواهد بود.

خبرنگار: سید اصغر حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=371445

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر