1

خلع سلاح هسته‌ای باید اولویت جامعه بین‌الملل باشد

  • کد خبر : 3806
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در سی و هشتمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی در آستانه قزاقستان طی سخنانی گفت: نشست جاری وزراء فرصت تازه‌ای را به منظور تلاش برای نیل به اصول و اهداف سازمان فراهم می‌کند. اعتبار سازمان کنفرانس اسلامی تا حد زیادی مبتنی بر اتحاد و […]

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در سی و هشتمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی در آستانه قزاقستان طی سخنانی گفت: نشست جاری وزراء فرصت تازه‌ای را به منظور تلاش برای نیل به اصول و اهداف سازمان فراهم می‌کند. اعتبار سازمان کنفرانس اسلامی تا حد زیادی مبتنی بر اتحاد و همبستگی ما در پرداختن به موضوعات و چالش‌های مورد نگرانی و منافع مشترک می‌باشد.

وی افزود: سازمان کنفرانس اسلامی طی سال‌های اخیر قادر بوده به صورت موفقیت آمیزی ایده‌ها و ابتکارات جدیدی را مطرح و پیگیری کند. با این وجود ما همچنان نیازمند به‌ کار بستن تلاش‌های جمعی به منظور نیل به اهداف سازمان هستیم. امیدواریم این نشست در پرتو اینگونه تلاش‌ها بتواند نتیجه امیدوار کننده‌ای را برای امت اسلامی به همراه داشته باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: نشست ما در زمانی برگزار می‌شود که تحولات مهمی در خاورمیانه و شمال آفریقا در جریان است. این تحولات بیانگر نیاز جدی به تغییر است. آمال اصیل مردم برای نیل به مردمسالاری، حاکمیت قانون، استقلال، مبارزه با بی عدالتی و نیز دلبستگی آنها به ارزش‌های اسلامی نمی‌تواند نادیده گرفته شود. در این شرایط مداخله خارجی تنها به وخیم‌تر شدن وضعیت منجر شده است. شناسایی خواسته‌های مشروع و نیز ارتقاء و حمایت از حقوق مردم منطقه مسئولیتی است که بر دوش تمامی اعضای سازمان قرار دارد.

– استفاده سازمان کنفرانس اسلامی از همه ظرفیتش برای حمایت از حقوق مشروع فلسطینی‌ها

وی مسئله فلسطین را برای امت اسلامی و به تبع آن برای سازمان کنفرانس اسلامی یک اولویت جدی دانست و افزود: اکنون بیش از شش دهه است که مردم فلسطین از فشارهـای طاقت فرسا و آلام ناشی از وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی رنج می برند. تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی به صورت هدفمند مورد حمایت مادی و غیرمادی برخی قدرت‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما معتقدیم سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان سمبل اتحاد بین کشورهای اسلامی باید در جبهه مقدم قرار گرفته و تمامی ظرفیت خود را برای حمایت از حقوق مشروع فلسطینی‌ها و به ویژه تأسیس یک دولت مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطین به پایتختی قدس شریف بکار بندد.

وزیر امور خارجه گفت: تروریسم یک تهدید جهانی است و امحای آن نیازمند رویکرد مورد توافق بین‌المللی می‌باشد. برخورد گزینشی و دوگانه با تروریسم، اعتماد و همکاری بین‌المللی در مبارزه جهانی با این تهدید را تحت‌الشعاع قرار داده است. پـرداختن به موضوع تروریسم در تمامی اشکال و مظاهر آن نیازمند توجه به عوامل ریشه‌ای آن، به ویژه تهاجم و اشغال خارجی است. در واقع عراق و افغانستان نیز از تروریسم ناشی از اشغال خارجی رنج می‌برند.

صالحی اظهار داشت: در اینجا مفتخرم اعلام کنم که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران‌، کنفرانس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم در هفته گذشته در تهران برگزار شد و نتیجه این کنفرانس یک بار دیگر اهمیت فوق‌العاده تلاش‌های جمعی در مبارزه با این پدیده را مورد تأکید قرار داد.

وی افزود: وجود هزاران سلاح هسته‌ای و تهدید به استفاده از این سلاح‌ها علیه کشورهای فاقد سلاح‌های هسته‌ای کماکان بشریت را به طور اعم و کشورهای اسلامی را به طور خاص تهدید می‌کند. در واقع، از زمان ظهور این سلاح‌های مخوف، جامعه بین‌المللی هدف خلع سلاح هسته‌ای را به عنوان یک موضوع دارای اولویت بالا پیگیری کرده است. اگر چه به دلیل اجتناب سیستماتیک کشورهای هسته‌ای برای درگیر شدن در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بـا حسن نیت، متأسفانه جهان امروز در سایه تهدید هسته‌ای به سر می‌برد.
– خلع سلاح هسته‌ای باید اولویت جامعه بین‌الملل باشد
وزیر خارجه در این رابطه اظهار داشت: کشورهای فاقد سلاح‌های هسته‌ای در سال‌های اخیر به طور جدی هدف خلع سلاح را در قالب سازمان ملل متحد، کنفرانس‌های بازنگری معاهده عدم اشاعه و سازمان کنفرانس اسلامی دنبال کرده‌اند. این تلاش‌ها به وضوح نشان می‌دهد که خلع سلاح هسته‌ای باید به عنوان بالاترین موضوع دارای اولویت از سوی جامعه بین‌المللی دنبال شود.

وی گفت: در واقع مواضع مستمر سازمان کنفرانس اسلامی که در قالب قطعنامه‌های سران بیان شده است، این موضوع را برجسته می‌سازد که این موضوع کماکان یکی از موضوعاتی است که موجب نگرانی جدی کشورهای اسلامی است. در این راستا، قطعنامه مهمی از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بانی قطعنامه در خصوص امحای سلاح‌های هسته‌ای در نشست کارشناسان ارشد ارائه شد که از سوی آنان برای تصویب در این نشست توصیه شده است. این قطعنامه مبنای استواری برای پیگیری این هدف در جهت انعقاد کنوانسیونی لازم الاجرا برای ممنوعیت تنها دسته باقیمانده از سلاح‌های کشتار جمعی است.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای همواره یک موضوع مهم برای کشورهای فاقد سلاح‌های هسته‌ای این منطقه بوده است. متـأسفانه، ایجـاد چنین منطقه‌ای در طول بیش از ۴۰ سال گذشته همواره به دلیل سیاست‌های تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی به گروگان گرفته شده است. استمرار اجتناب این رژیم برای الحاق به معاهده عدم اشاعه و قرار دادن تأسیسات هسته‌ایش تحت پادمان آژانس کماکان تلاش‌های بین‌المللی برای نیل به خلع سلاح هسته‌ای در سطح جهانی و منطقه‌ای را تضعیف می‌کند.

وی گفت: در این راستا، ما نباید از این واقعیت چشم بپوشیم که برخی کشورهای هسته‌ای به عنوان پاداشی برای بیرون ماندن از تمامی معاهدات تسلیحات کشتار جمعی تمامی تسهیلات سخاوتمندانه خود را برای دستیابی این رژیم به مواد، تجهیزات فناوری تسلیحات هسته‌ای در اختیار این رژیم قرار دادند.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: این بـرخورد دوگانـه صلح و امنیت بین‌المللی را بـه مخاطره انـداخته و تـلاش‌هـای بین‌المللی برای نیل بـه جهانشمولی اسنـاد مربوط به تسلیحات کشتار جمعی را تضعیف می‌کند.

* سازمان کنفرانس اسلامی واقعیات جدید در صحنه اقتصاد جهانی را مدنظر قرار دهد

وزیر امور خارجه در خصوص جهانی شدن نیز گفت: جهانی شدن همچنان فرصت‌ها و در عین حال چالش‌ها و مخاطرات عدیده‌ای را که متوجه آینده و حیات کشورهای در حال توسعه کرده است. کشورهای در حال توسعه در حال حاضر با تأثیرات منفی ناشی از بحران‌های اقتصادی و مالی جهانـی دست و پنجه نـرم می‌کنند. این کشورهـا می‌بایستی قادر شوند از فرصت‌هایی که جهانی شدن در اختیار آنها قرار می‌دهد، منتفع گردند. این مهم از جمله از طریق ایجاد محیط توانمند کننده، فراگیر، قاعده‌مند، غیر تبعیض‌آمیز و توسعه محور بین‌المللی قابل دستیابی است.

وی افزود: بسیار مهم است که سازمان کنفرانس اسلامی واقعیات جدید در صحنه اقتصاد جهانی را مدنظر قرار داده و از سوی دیگر بکوشد در حوزه‌های مهمی نظیر ارتقای رشد اقتصادی، کاهش فقر و گرسنگی و نیز فائق آمدن بر تخریب محیط زیست، فعالیت‌های لازم را صورت دهد. این امر از طریق افزایش همکاری‌ها و ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و نیز استفاده بهینه از ساز و کارهای موجود در نهادهای سازمان امکانپذیر است.

صالحی در پایان سخنانش گفت: سازمان کنفرانس اسلامی نیاز دارد از طریق تلاش برای نیل به استانداردهای بالاتر کاری، جایگاه خود را در عرصه جهانی بیش از پیش ارتقاء دهد. سازمان کنفرانس اسلامی از توانمندی بسیار بالایی برای تحقق بخشیدن به آمال و آرزوهـای امت اسلامی بـرخوردار است. تنها از طریق همکاری و همبستگی است که می‌توان به صلح، رفاه و توسعه برای مسلمانان دست یافت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3806

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر