3

روستاهای زیبای اطراف تهران

  • کد خبر : 383333
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۰۳

روستاهای ایران در پاییز تماشایی هستند، همراه باشید و درباره ۳ روستای خارق العاده در اطراف تهران بدانید.

برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و تنفس هوایی پاک، همیشه لازم نیست از کشور خارج شوید یا به شهرهای دوردست سفر کنید بلکه همین روستاهای اطراف تهران کلی جای خوب برای طبیعت‌گردی دارد.

در کشور خودمان هم مناطق زیادی وجود دارد که گردشگران بسیاری برای بازدید از آن‌ها به ایران سفر می‌کنند. اگر ساکن پایتخت‌اید، ممکن است بگویید این مکان‌ها فاصله زیادی با تهران دارد، اما باید بگوییم که سخت در اشتباه‌اید.

اطراف تهران روستاها و مناطق متعددی وجود دارند که با قدم‌گذاشتن در آن‌ها می‌توانید هوای پاکیزه و سبکی را در دل طبیعت سبز تنفس کنید.

روستای افجه

روستای افجه یکی از بهترین روستاهای اطراف تهران محسوب می‌شود. در این روستا جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مانند آبشار پسچوریک، آبشار موآب، دشت هویج، محله چراغان، قصر ناصرالدین‌ شاه، قلعه ساکا، حمام قاجار و دشت لار وجود دارد. اگر می‌خواهید از شلوغی شهر تهران فاصله بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به روستای افجه بزنید.

۳ روستای خارق العاده در اطراف تهران

بهترین زمانی که می‌توانید برای رفتن به این روستا انتخاب کنید، بهار و تابستان است. در این بازه زمانی، شکوه افجه حتی از کاخ های تهران هم بیشتر است و در بهترین شرایط ازنظر طبیعت سرسبز، آب‌وهوای ایدئال، شکوفه‌ها و زیبایی‌های بهاری قرار خواهد گرفت. تاکنون در این منطقه محلی برای اقامت ساخته نشده و اگر قصد دارید شب را در طبیعت آن سپری کنید، باید وسایل کمپینگ همراه خود داشته باشید. ناگفته نماند که روستای افجه ۵ کیلومتر با لواسان فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود ۳۰ کیلومتر از سمت شمال شرق تهران خارج شوید.

روستای ارنگه

این منطقه حدود ۱۸ کیلومتر با شهرستان کرج فاصله دارد. این روستای زیبا با دیدنی‌ترین موزه های تهران رقابت دارد. با قدم‌زدن در قبرستان قدیمی روستای ارنگه می‌توانید، سنگ‌های باستانی را مشاهده کنید. این منطقه نسبت به دیگر روستاهای اطراف تهران باغ‌های بیشتری داشته و طبیعتا سرسبزتر است. در این باغ‌ها میوه‌های متعددی مانند سیب قرمز، گیلاس، گردو، گلابی و توت برداشت می‌شود. این روستا با جاده چالوس حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد.

ناگفته نماند که مسیر رسیدن به روستای ارنگه آسفالت است. در این روستای زیبا، ویلاهای متعددی ساخته شده و افراد زیادی برای سپری‌کردن روزهای آخر هفته، آن را انتخاب می‌کنند. در ۱۸ کیلومتری جاده چالوس، تابلوی ارنگه را مشاهده می‌کنید. برای شکم‌گردی در این روستا رستوران‌ها و غذاخوری‌های کوچک و بزرگ مختلفی وجود دارد که به لطف غذاهای خانگی خوشمزه خود از بهترین کافه های تهران اند.

۳ روستای خارق العاده در اطراف تهران

برای رسیدن به این روستا باید از سمت جاده چالوس خارج بشوید و پس از طی مسافتی ۲ کیلومتری به این منطقه زیبا برسید. ازجمله جاذبه‌های تماشایی ارنگه می‌توان به آبشار خور و دره هفت چشمگی اشاره کرد. همچنین فصل زمستان به‌دلیل بارش برف، ارتفاعات این روستا به پیست اسکی تبدیل می‌شود.

روستای آهار

روستای آهار یکی از سرسبزترین روستاهای استان تهران و جاهای دیدنی لواسان است و در منطقه خوش آب و هوای رودبار قصران قرار دارد. قدم زدن میان کوچه باغ‌های قدیمی و باغ‌های پردرخت این روستا اوقات خاطره‌انگیزی را برای گردشگران می‌سازد. ساکنان تهران برای فرار از شلوغی روزمره و آلودگی‌های صنعتی در شهر می‌توانند به روستای آهار پناه ببرند. این روستا در منطقه شمیرانات قرار گرفته است و در هر چهار فصل سال دیدنیهای جالب‌توجهی دارد.

روستای آهار در دامنه‌های البرز و میان روستاهای منطقه فشم واقع شده است؛ اما نسبت به سایر روستاهای این ناحیه موقعیت مکانی دنج‌تری دارد و بکرتر است. اطراف این روستا را کوهستان‌های بلند پوشانده‌اند و در طول سال کوهنوردان زیادی برای صعود به قله‌های اطراف روستای آهار، به این منطقه سفر می‌کنند.

روستای آهار وسعت زیادی دارد و بزرگ‌ترین روستای تهران در منطقه رودبار قصران به شمار می‌رود. شرایط آب و هوایی و اقلیم این روستا سبب رونق بالای کشاورزی و باغداری در آن شده است و ساکنان آن اغلب در این دو زمینه مشغول به کار هستند. رودهای خروشان در اطراف این روستا آب مورد نیاز مردم برای زندگی و کار را تأمین می‌کنند. رودخانه شکرآب با ۱۵ کیلومتر طول، معروف‌ترین رودخانه در روستای آهار است. این رود از دامنه‌های کوه «صندوق چال» سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر خود در دره‌های کوه «تار چشمه»، به روستاهای زیادی سرسبزی می‌بخشد.

۳ روستای خارق العاده در اطراف تهران

رودخانه «پیش کنک» نیز دیگر رودخانه این روستا است که از کوه‌های «سی چال» آغاز می‌شود و در پایین دست روستای آهار با پیوستن به رودخانه شکرآب به رود جاجرود می‌ریزد. جریان آب رودخانه‌ها، کوه‌های بلند با دامنه‌های سرسبز، باغ‌های زیبا و چشمه‌های جوشان در اطراف این منطقه، روستای آهار را به یکی از پرطرفدارترین ییلاق‌های اطراف تهران تبدیل کرده‌اند.

در گذشته روستای آهار را با نام «اوهار» می‌شناختند که به مرور تبدیل به «اوهر» شد. ساکنان قدیمی این روستا مسیر ورودی روستای آهار از سمت روستای «ایگل» را «گل اوهر» می‌نامند. «او» در گویش روستایی به‌معنای آب و «هر» به معنی آسیاب هستند و آب فراوان در این روستا سبب این نام‌گذاری شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=383333

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر