2

میزان تورم و رشد نقدینگی در زمان عبدالناصر همتی

  • کد خبر : 399453
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، عبدالناصر همتی را برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجلس پیشنهاد کرده است؛ از سوابق مدیریتی همتی، تصدی مدیرعاملی بانک ملی، رئیس کلی بیمه مرکزی و رئیس کلی بانک مرکزی است.   همتی در شهریور ۹۲ به عنوان مدیرعامل بانک ملی انتخاب شد […]

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، عبدالناصر همتی را برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجلس پیشنهاد کرده است؛ از سوابق مدیریتی همتی، تصدی مدیرعاملی بانک ملی، رئیس کلی بیمه مرکزی و رئیس کلی بانک مرکزی است.  

همتی در شهریور ۹۲ به عنوان مدیرعامل بانک ملی انتخاب شد و سال ۹۵ از بانک ملی رفت و رئیس کل بیمه مرکزی شد.   کل زیان انباشته بانک ملی در سال ۹۲ معادل ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۵ به عدد ۱۶ هزار و ۹۴۳ میلیارد تومان افزایش یافت. دراقع در دوره تصدی همتی زیان انباشته این بانک بیش از ۲ برابر شد.  

 وقتی همتی در مرداد ماه ۱۳۹۷ وارد بانک مرکزی شد، بهای دلار در بازار غیررسمی معادل ۹۵۰۰ تومان و نرخ تورم نقطه به نقطه در سطح ۲۴٫۲ درصد و تورم سالانه ۱۴٫۷ درصد بود. همچنین در آن مقطع نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده ۳۳٫۸ درصد و تورم سالانه تولیدکننده ۲۱٫۷ درصد بود. 

 وقتی همتی در خرداد ماه ۱۴۰۰ توسط حسن روحانی از سمت بانک مرکزی برکنار شد، بهای دلار ۲۵ هزار تومان بود. درواقع در دوره رئیس کلی همتی بهای ارز ۱۶۳ درصد افزایش یافته است. سه ماه بعد از خروج همتی از بانک مرکزی و قبل از شروع فعالیت رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم بهای دلار در سطح ۲۹ هزار تومان قرار گرفت.  در حوزه تورم، در خرداد ماه ۱۴۰۰ نرخ تورم نقطه به نقطه مصرف کننده ۵۹٫۸ درصد، نرخ تورم سالانه مصرف کننده ۵۵٫۲ درصد بود.   همچین در خرداد ماه ۱۴۰۰ نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده ۱۰۰٫۵ درصد و تورم سالانه تولیدکننده در سطح ۷۵ درصد قرار داشت.

از ابتدای انقلاب تاکنون بالاترین نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ رخ داد

یکی مهمترین ابزارها و نتایج سیاست‌گذار پولی مدیریت حدود رشد نقدینگی است؛ زمانی که همتی به سمت رئیس کلی بانک مرکزی رسید نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به مرداد ماه ۱۳۹۷ در سطح ۲۰٫۵ درصد قرار داشت اما وقتی در خرداد ماه ۱۴۰۰ از جایگاه بانک مرکزی خارج شد، نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۰ به عدد ۳۹٫۴ درصد رسیده بود.  

 بررسی نرخ رشد سالانه نقدینگی نشان می‌دهد از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بالاترین نرخ رشد نقدینگی مربوط به سال ۱۳۹۹ می‌شود. در این سال که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بوده است، نرخ رشد نقدینگی در پایان آن سال به ۴۰٫۶ درصد رسیده است.   این میزان رشد نقدینگی سالانه در سال ۱۳۹۹ در ۴۵ سال اخیر نظیر نداشته است.

از منظر حجم نقدینگی، در مرداد ماه ۱۳۹۷ حجم نقدینگی معادل ۱۶۴۶ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بود که این رقم در خرداد ماه ۱۴۰۰ به ۳ هزار و ۷۰۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. به عبارت دیگر در مدت ۲ سال و ۱۰ ماه ریاست همتی بر بانک مرکزی حجم نقدینگی ۱۲۵ درصد افزایش یافت. رشد نقدینگی در دوران دولت سیزدهم روند کاهنده به خود گرفت به ‌طوری که در سال پایان سال ۱۴۰۲ رشد نقدینگی به ۲۴٫۳ درصد رسید. 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=399453

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]