2

برگزاری هرگونه تور مختلط ممنوع شد

  • کد خبر : 51047
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶

برگزاری هرگونه تور مختلط بدلیل اینکه برخی از گردشگران شئونات دینی، لزوم حفظ محیط زیست و فرهنگ و آداب و رسوم مردم مقاصد گردشگری را محترم نمی‌شمارند، ممنوع شد.

اداره امور فرهنگی، روابط عمومی و امور اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، استان اصفهان با اعلام این خبر، تاکید کرد: متاسفانه برگزاری این قبیل تور‌ها با شرایطی که اشاره شد مدتهاست که در مناطق مختلف استان برگزار می‌شود.

«شهرام امیری» مدیر امور فرهنگی، روابط عمومی و اموراجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه از سالهای ۱۳۸۷ تا کنون در جلسات مشترک با دفا‌تر خدمات مسافرتی و سایر نهاد‌ها و ارگانهای مسئول و ذیربط نظیر، استانداری و ادارات، نیروی انتظامی، حمل و نقل و پایانه‌ها، ستاد امر به معروف و…، مشکلات مطرح و راهکارهای مختلف ارائه شده است، گفت: متاسفانه برخی از تورهائی که اشخاص مختلف در خارج از عرف و قوانین سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌کنند و یا معدود تورهائی که توسط تعداد محدودی از دفا‌تر خدمات مسافرتی سطح استان برگزار می‌شده، فاقد استانداردهای لازم برای برگزاری یک تور بوده است، که گزارشات متعددی در این مدت حکایت از عدم رعایت اصول دینی و اخلاقی در این تور‌ها دارد که تا کنون کوشش شده از طریق تذکر و ارائه راهکارهایی به برگزار کنندگان این مشکلات به حداقل برسند. اما نه تنها این مشکلات کاهش نیافته، بلکه اخیرا شاهد افزایش موارد تخلف اینچنینی بوده‌ایم.

به گفته وی بسیاری از این تور‌ها (که حتی برخی از آن‌ها از خارج از استان و از شهرهائی نظیر تهران به اصفهان وارد می‌شوند) که عمدتا با عنوان طبیعت گردی و آشنائی با طبیعت استن اعزام می‌شوند نه تنها کوچک‌ترین تلاشی برای حفظ محیط زیست محلهای مورد بازدید به عمل نیامده (و عملا تور‌ها به تخریب محیط زیست منجر شده است) بلکه رفتار‌هایشان، کاملا در تضاد با فرهنگهای محلی و خرده فرهنگ‌ها است و این نکته عملا باعث شده تا بسیاری از مردم محلی و مسئولان در سراسر استان اعتراضهای شدیدی را نسبت به عدم رعایت این موارد توسط این تور‌ها که عمدتا از گردشگران داخلی هستند، داشته باشند.

مدیر امور فرهنگی، روابط عمومی و اموراجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه در مواردی نظیر برگزاری مراسمهای آئینی محرم و تعزیه و مواردی از این دست، بسیاری از هیئتهای برگزار کننده این مراسم‌ها، از مردم مناطق مختلف استان، از نحوه رفتار گردشگران در این مراسم‌ها بشدت آزرده خاطر شده‌اند، افزود: با توجه به این نکات و همچنین صدور بخشنامه هائی از طرف معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در تیرماه و مرداد ماه سال جاری که صراحتا در آن‌ها و در ۱۵ بند عنوان شده تمامی دفا‌تر خدمات مسافرتی سراسر کشور موظفند تا تمامی الزامات و قوانین و استانداردهای محلی موجود در صنعت گردشگری، (از جمله تشخیص هویت گردشگران) را در دستور کار خود قرار دهند، بر همین مبنا این اداره کل با صدور بخشنامه‌ای دفا‌تر خدمات مسافرتی را موظف به اجرای بخشنامه سازمان مرکزی نموده. بنابراین این بخشنامه هم اینک در تمام ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها موجود است.

امیری سابقه صدور چنین بخشنامه‌هایی را از سال ۱۳۸۷ دانست و ادامه داد: تمامی نهادهای مرتبط با صنعت گردشگری هم از مضمون این بخشنامه‌ها آگاه بوده‌اند و سوابق اداری آن‌ها نیز مکتوب است بنابراین مشخص نیست که چرا این بخشنامه اینچنین مورد انتقاد واقع شده (در حالیکه حاوی تاکیدات قوانین موجود و عطف به بخشنامه‌های قبلی است).

وی همچنین در پاسخ به اظهار نظرهائی که توسط برخی فعالان گردشگری در رابطه با این بخشنامه عنوان شده است، گفت: در برخی تحلیل‌ها متاسفانه از واژه هائی سخیفی همچون «توهین به شعور مردم و دفا‌تر» یاد شده که به نظر می‌رسد عنوان نمودن این واژگان آنهم در رسانه‌های کشور که‌شان ویژه فرهنگی دارند خود توهین به شعور مردم به شمار می‌رود. زیرا الف) سیستم اداری در ایران و هر کشور دیگری دارای ادبیاتی مخصوص بوده که برگرفته از قوانین آنجامعه است و استفاده از این قوانین هیچگاه در هیچ جامعه‌ای به معنای توهین به شعور دیگران به شمار نمی‌رود. ب) برخی از دوستان که به عنوان صاحبنظر از چنین ادبیاتی استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم به کتاب‌ها و مجموعه قوانین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مراجعه کنند زیرا نه تنها سازمان میراث فرهنگی بلکه تمامی ارگان‌ها و نهادهای دولتی چه در ایران و چه در سایر کشور‌ها پس از صدور مجوز فعالیت به بخش خصوصی بر عملکرد آن‌ها نظارت دقیق خواهند داشت به این ترتیب مواردی از این دست، تبعیت از قوانین موجود در کشور بوده و یک سازمان دولتی هرگز نمی‌تواند خارج از ضوابط موجود نامه‌ای آنهم بصورت رسمی منتشر کند.

وی با تاکید بر برخورد جدی سازمان میراث فرهنگی با انجام هر نوع اعمال خارج از عرف و قوانین که مربوط به سازمان میراث فرهنگی و زیر ساختهای این صنعت است، بیان داشت: بدیهی است برگزاری برخی تور‌ها که بصورت شخصی انجام می‌شود، هیچگونه ارتباطی با این سازمان نداشته و مسلما توسط سایر نهادهای ذیربط مورد پیگرد واقع خواهد شد.

ایلنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=51047

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر