2

فعالیت کرسی‌های آزاداندیشی در فصل انتخابات

  • کد خبر : 67093
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۹:۲۱

هنوز شرایط کرسی‌ها به جایی نرسیده که ما خودمان به عنوان مسوول از آن راضی باشیم، به همین دلیل دو بار آیین‌نامه با مشارکت دانشجویان و تشکل‌ها بازنگری شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره نحوه صدور مجوز برای تشکل‌های جدید دانشجویی در چند ماه منتهی به انتخابات، اظهار کرد: مدیران دانشگاهی باید تا انتخابات هوشیار باشند، چراکه در این زمینه دو نگاه حراستی و فرهنگی وجود دارد که این دو باید تلفیق شود و به عبارت دیگر تبدیل به سیاست مشارکت حداکثری مردم با چشم باز شود.

دکتر کامران دانشجو در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: اگر کسی درخواست ایجاد تشکل جدید داشته باشد، بر اساس مقررات بررسی خواهد شد، اما تا انتخابات توصیه می‌شود که در این زمینه هوشیارانه‌تر و دقیق‌تر برخورد شود، در عین حال سیاست وزارت علوم، مجوز ندادن به تشکل‌ها نیست.

۹۰ درصد دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها از بابت حرف زدن طیب خاطر دارند

دانشجو در پاسخ به برخی نگرانی‌ها از سوی دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها، با بیان اینکه تشکل‌ها از بابت صحبت کردن در دانشگاه و شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی نگرانی ندارند، گفت: ۹۰ درصد دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها از بابت حرف زدن طیب خاطر دارند، هر چند ممکن است نقدهایی هم وجود داشته باشد، اما من قبول ندارم که همه تشکل‌ها نگرانی دارند. به اعتقاد بنده دانشجویان نگران این هستند که کرسی‌های آزاداندیشی با آنچه نگاه مقام معظم رهبری بوده است، پیش می‌رود یا خیر؟

وزیر علوم با اشاره به دو بار بازنگری آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی، گفت: ما نیز نگران روند برگزاری کرسی‌ها هستیم و باید هرجا که لازم باشد حرکت خود را اصلاح کنیم، همانطور که در سه سال گذشته آیین‌نامه را دو بار مورد بازنگری قرار دادیم.

 

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مقام معظم رهبری صحبت‌های زیادی را در ارتباط با کرسی‌های آزاداندیشی داشته‌اند، اظهار کرد: تا لحظه‌ای که بنده مسئولیت وزارت علوم را بر عهده گرفتم، در این زمینه هیچ کار عملی انجام نشده بود؛ اما در دوره جدید ظرف مدت سه ماه آیین‌نامه‌ کرسی‌ها ابلاغ شد.

هنوز شرایط کرسی‌ها راضی کننده نیست

دانشجو با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نوپا هستند، گفت: هنوز شرایط کرسی‌ها به جایی نرسیده که ما خودمان به عنوان مسوول از آن راضی باشیم، به همین دلیل دو بار آیین‌نامه با مشارکت دانشجویان و تشکل‌ها بازنگری شد، البته باز هم این آیین‌نامه جای تغییرات دارد، بنابراین باید ببینیم به چه نحوی می‌توان آن را بهینه کرد.

کرسی‌ها محل تبلیغ فرد یا جناح خاصی نیست

وزیر علوم با بیان اینکه کرسی‌ها محل تبلیغ فرد یا جناح خاصی نیست، گفت: کرسی‌های آزاداندیشی محل تضارب اندیشه‌هاست نه افراد، در کرسی‌ها اندیشه‌ای عنوان می‌شود و مخاطب در ذهن خود راجع به آن تصمیم می‌گیرد، بنابراین در کرسی‌ها نباید اصرار داشت که هر کسی حرف خود را مطلق و عین حق بداند، بلکه مخاطب خود باید بشنود و تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: در کرسی‌ها نباید کسی را تبلیغ کنند، بلکه باید تفکر و اندیشه فرد در مورد مسائل مختلف کشور از جمله اقتصاد، آموزش عالی، مملکت‌داری، حاکمیت و نظام و تعامل با دستگاه‌های دیگر مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

برخی مجموعه‌ها نگاهشان به کرسی‌های آزاداندیشی تهدیدآمیز است

دانشجو با بیان اینکه دانشگاه‌ها در زمینه انتخابات باید با اندیشه‌ورزی و منطبق بر روش‌های علمی فعال شوند، گفت: برخی مجموعه‌ها در درون و بیرون دانشگاه‌ها شاید نگاهشان به کرسی‌ها تهدیدآمیز باشد، در حالی که این یک فرصت است، چرا که کرسی‌ها هم برای دانشگاه و هم برای جامعه مفید است و دانشگاه و جامعه نباید از این فرصت محروم شوند.

وزیر علوم درباره میزان موفقیت کرسی‌های آزاداندیشی، اظهار کرد: اینکه چقدر در این زمینه موفق خواهیم بود، بستگی به تبیین جایگاه کرسی‌ها دارد، اما این کار سخت است و نیاز به همکاری رسانه‌ها دارد تا کرسی‌ها را به شکل مناسب تبیین کنند. یعنی اینکه اندیشه‌ها در معرض مخاطب قرار گیرد و این کرسی‌ها محل تضارب افراد نشود.

با خبرگزاری دانشجویان راحت هستم

وی با بیان اینکه باید تبیین کنیم که از کرسی‌ها چه می‌خواهیم، گفت: اگر کرسی‌های آزاداندیشی برای جامعه درست تبیین شوند، یک فرصت به شمار می‌رود. در جایی هم که نقد وجود دارد، باید گفته شود تا اصلاح لازم صورت گیرد.

دانشجو در خاتمه با بیان اینکه خبرگزاری جایگاه بسیار ویژه‌ای در کشور دارد، گفت: به خصوص خبرگزاری ایسنا که قشر دانشجویی دارد و بنده با این خبرگزاری بسیار راحت هستم، چرا که خودم نیز دانشجو هستم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=67093

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر