2

دارابی: حذف زبان فارسی “آی‌فیلم” فعلا مصلحت نیست

  • کد خبر : 68458
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰

معاون سیما درباره حذف زبان فارسی از شبکه «آی‌فیلم» گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که در میان مخاطبان ایجاد شد؛ شاید این کار فعلا مصلحت نباشد و فعلا اتفاقی نیفتد.

به گزارش افق نشست خبری «علی دارابی» معاون سیما بعد از ظهر روز گذشته -۱۹ اسفندماه- با حضور اهالی رسانه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

بنا بر این گزارش، دارابی در این نشست طی سخنانی اعلام کرد:  شادی و نشاط اجتماعی، متضمن تعالی معنوی و آموزنده است و از سوی دیگر دنبال کردن همدلی و وحدت ملی، معرفی دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های کشور در سالی که گذشت با رویکرد امیدآفرینی مدنظر ما قرار دارد.

*مجریان تلویزیون ویژه برنامه‌های نوروز را اجرا می‌کنند

وی ادامه داد: علی‌رغم گسترش کمی شبکه‌ها و افتتاح بیستمین شبکه تلویزیون تلاش کردیم تا تنوع و تفاوت را متناسب با سلیقه‌های مختلف اعمال کنیم و با ارائه برنامه‌های مختلف در قالب‌های گوناگون نظیر فیلم سینمایی، سریال، جنگ، مسابقات، برنامه‌های گفت‌وگو محور و … به استقبال نوروز برویم.

معاون سیما خاطرنشان کرد: شبکه دو از ویژه برنامه نوروزی خود را با نام «دم عید» به روی آنتن برده و پخش سریال «مثل من؛مثل تو» را هم از مدتی قبل آغاز کرده است. سایر شبکه‌ها نیز از ۲۸ و ۲۶ اسفند پخش برنامه‌های نوروزی‌ را آغاز می‌کنند که تا ۱۶ فروردین ادامه دارد.

معاون سیما در ادامه راجع به ویژه‌برنامه‌های تحویل سال شبکه‌ها نیز عنوان داشت: شبکه‌های یک، دو، سه، تهران، جام‌جم و آموزش از شب قبل به استقبال تحویل سال می‌روند اما سایر شبکه‌ها از ساعات اولیه چهارشنبه ۳۰ اسفند ویژه برنامه‌های خود را آغاز می‌کنند که تا ساعت ۱۶ و ۱۸ به طول می‌انجامد. همچنین تمام مجریان تلویزیون برگزار کنندگان ویژه برنامه‌های تحویل سال هستند. البته شبکه‌های دیجیتالی برنامه‌های گفت‌وگو محور ویژه سال تحویل ندارند و فقط از لحظاتی قبل برنامه‌هایی برای تحویل سال به روی آنتن می‌برند.

*پخش هم‌زمان اذان از شبکه‌ها در لحظه سال تحویل

دارابی همچنین از حضور قاریان ممتاز و بین المللی در ویژه برنامه‌های سال تحویل خبر داد و گفت: برای اولین بار زمان تحویل سال این قاریان به صورت زنده اذان می‌گویند. ما ارتباط زنده نیز با اماکن مذهبی خواهیم داشت و برنامه‌های راهیان نور نیز مانند سال‌های گذشته پوشش داده می شود. ضمن اینکه ما از روز ۵ فروردین هم‌زمان با شهادت حضرت زهرا(س) ویژه برنامه‌هایی خواهیم داشت.

*تهیه‌ویژه برنامه برای درگذشتگان

معاون سیما همچنین از تهیه ویژه برنامه‌هایی برای درگذشتگان سال ۹۱ نظیر آیت‌الله مجتبی تهرانی، آیت الله خوش‌وقت، هنرمندان درگذشته و…  خبر داد. او همچنین اعلام کرد پخش بیش از ۶۰ مستند در ساعات مناسب در دستور کار سیما قرار گرفته که از جمله آنها مستند «آفریقا» است.

*حضور ۴۰۰ مهمان در شب و روز تحویل سال

معاون سیما در بخش دیگری از سخنان خود راجع به ویژه‌برنامه‌های شب و روز تحویل سال عنوان داشت: در شب و روز تحویل سال بیش از ۴۰۰ نفر از هنرمندان، ورزشکاران، خانواده‌ شهدا، ایثارگران، چهره‌های ماندگار، نخبه‌ها، چهره‌های مذهبی، سیاسی، فرماندهان دفاع مقدس، خوانندگان، بازیگران و قاریان بین المللی به عنوان مهمان در برنامه‌ها حضور دارند.

*حضور همه وزرای آموزش و پرورش در شبکه آموزش

دارابی در این نشست ضمن برشمردن برخی برنامه‌هایی که ایام نوروز از تلویزیون پخش می‌شوند، از حضور همه وزیران آموزش و پرورش در بعد از انقلاب در شبکه آموزش سیما خبر داد و گفت: شبکه جام‌جم طولانی‌ترین برنامه تحویل سال را دارد. ضمن اینکه مشاعره و دستان نیز در نوروز پخش می‌شوند.

*پخش ۱۲۸ فیلم سینمایی در نوروز

معاون سیما تصریح کرد:در نوروز امسال ۱۲۸ فیلم سینمایی جدید داخلی و خارجی به روی آنتن خواهد رفت که ۵۰ عنوان، داخلی، ۱۲ عنوان ایرانی، ۳۸ درام، ۹ طنز، ۲ ماجراجویی، ۳ جنایی، ۱۴ انیمیشن، ۷ حادثه‌ای، ۵ خانوادگی، ۷ فانتزی را تشکیل می‌دهند.

در حقیقت امسال مخاطبان با یک شبکه مجازی سینمایی مواجه هستند که در هر ساعت از ۸ تا ۲۴ می‌توانند یک فیلم از یک شبکه ببینند. شبکه نمایش نیز از ۲۹ اسفند تا ۱۶ فروردین ماه ۱۰۹ فیلم و انیمیشن پخش می‌کند.

*ساعت پخش سریال‌های نوروزی

 

معاون سیما در بخش دیگری از سخنانش درباره سریال‌های نوروزی نیز عنوان داشت: امسال سریال «پایتخت۲» به کارگردانی سیروس مقدم ساعت ۲۲:۱۵، «آب‌پریا» به کارگردانی مرضیه برومند ساعت ۲۱:۳۰، سریال «همه خانواده من» به کارگردانی داریوش فرهنگ ساعت ۲۳:۱۵، سریال «هفت سین» به کارگردانی یدالله صمدی ساعت ۲۰:۴۵ پخش خواهند شد. البته دو سریال خارجی «هیچکاک» و «لئوناردو» نیز از شبکه چهار پخش می‌شوند.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بود سریال «پژمان» از شبکه سه پخش شود ولی با توجه به مضمون نوروزی سریال «همه خانواده من»؛ این سریال جایگزین «پژمان» شد. سریال جدید سروش صحت نیز در فرصت دیگری از تلویزیون پخش خواهد شد. با این کار یک شبکه مجازی برای علاقه‌مندان به سریال‌ها نیز خواهیم داشت که اگر کسی موفق به دیدن سریالی نشد بتواند تکرار آن را در ساعت دیگری ببیند. همچنین تکرار سریال های شبکه یک و شبکه تهران از شبکه تماشا پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه‌های ترکیبی و شاد به خصوص مستندهایی در نوروز داریم ضمن اینکه به اماکن سیاحتی و زیارتی نیز به صورت ویژه می‌پردازیم. تلاش ما این است که برای سلیقه‌های مختلف برنامه‌های مختلفی را تدارک ببینیم.

 

*پیشنهاد راه‌اندازی ۱۰ شبکه جدید ارائه شده است

 

دارابی در پخش دیگری از سخنانش به راه‌اندازی ۱۰ شبکه جدید اشاره کرد و توضیح داد: پیشنهاد راه‌اندازی این شبکه‌ها را تا سال آینده ارائه کرده‌ایم. البته ما تلاش کرده‌ایم که برنامه‌های شبکه‌های دیجیتال با هم تداخل نداشته باشند و به سمت تخصص‌گرایی حرکت کنند. ضمن اینکه برخی از این شبکه‌ها حامی شبکه‌های دیگر هستند.

 

*حذف زبان فارسی «آی فیلم» فعلا مصلحت نیست

 

بخش دیگری از این مراسم به طرح پرسش از معاون سیما اختصاص داشت. دارابی در این بخش در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پس از اعلام خبر حذف زبان فارسی به نقل از شما در ، کاربران بسیاری با اعلام نظراتشان نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند، آیا شما همچنان مصر به حذف زبان فارسی از این شبکه پرمخاطب هستید؟ عنوان داشت:

شبکه آی‌فیلم شبکه‌ای فوق‌العاده موفق و تاثیرگذار است. من نظرات کاربران را خواندم. آنچه درباره حذف زبان فارسی از شبکه آی فیلم گفته شد، در جهت موازی کاری با شبکه تماشا نیست. بلکه در راستای تخصصی شدن عملکرد شبکه‌هاست. با توجه به ایجاد این نگرانی‌ها در میان مخاطبان؛ ابعاد این موضوع در سازمان صدا و سیما بررسی می‌شود و شاید این کار فعلا مصلحت نباشد و فعلا اتفاقی نیفتد.

 

* دولت ۵۰ درصد از بودجه صداوسیما را کم کرد

وی افزود:مبنی بر اینکه با توجه به کمبود بودجه تلویزیون، تهیه‌کنندگان بیشتر به استفاده از حامیان مالی و اسپانسرها متمایل شده‌اند، در چنین شرایطی برخی از برنامه‌ها نظیر «به خانه برمی‌گردیم» در این زمینه زیاده‌روی می‌کنند و تمام برنامه را به صورت زننده‌ای با اسپانسر پیش می‌برند، آیا قانون و مصوبه‌ای درباره حضور حامیان مالی در برنامه‌های تلویزیون ندارید؟ تصریح کرد: نیمی از بودجه‌ صداوسیما را دولت تامین می‌کند و همانطور که در جریان اوضاع کنونی هستید، امسال ۵۰ درصد از این بودجه را کم کرده است. به همین خاطر است که با بحران جدی روبرو شده‌ایم. البته این مشکلی است که همه بخش‌های دولت به آن مبتلا شده‌اند. اما چون ما در خط اول جبهه هستیم، نباید ودجه ما کم شود. کارهای عمرانی را می‌توان با تاخیر انجام داد اما کار رسانه نباید به تعویق بیافتد.

وی تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید نیمی از بودجه ما از طریق آگهی‌ها تامین می‌شود. تذکر شما را می‌پذیرم. در بعضی از برنامه‌ها نیازی نیست که اسپانسر به صورت گل درشت خودنمایی کند.

دارابی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای خرید سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند دارید؟ عنوان داشت: تولید آثار نمایشی در تلویزیون ضوابط خود را دارد. این موضوع در سیاست ما نیست و اگر بخواهیم چنین کاری را انجام بدهیم، باید ساز و کاری برای آن تعریف کرد.

 

*مهمانان تحویل سال توزیع مناسبی دارند

 

وی در بخش دیگری از این مراسم درپاسخ به سوالی راجع به ساخت مستندی در نقد برنامه‌های تحویل سال تلویزیون و اینکه این مهمانان چطور انتخاب می‌شوند؟ گفت: ما از نقدهای مشفقانه استفاده می‌کنیم. در عین حال ما برنامه‌ها را طوری تدارک دیده‌‌ایم که توزیع و فراوانی در همه شبکه‌ها وجود دارد. مثلا شبکه‌ قرآن با چهره‌های دینی و شبکه ورزش با ورزشکاران گفت‌وگو می‌کند. اما در این میان ما شبکه‌های عمومی داریم که سلیقه عموم مردم را نمایندگی می‌کنند. ما چیدمان را در مورد مهمان‌ها رعایت کرده‌ایم.

 

* تلویزیون با دست پر به انتخابات ۹۲ می‌پردازد

 

وی همچنین درباره شیوه پخش برنامه‌های انتخاباتی در ایام نوروز تصریح کرد: بعضی از برنامه‌های ما از اسفندماه آغاز شده‌اند. مانند «دیروز، امروز، فردا» که به اخلاق انتخاباتی می‌پردازد. پخش برخی برنامه‌ها در حوزه‌های تبلیغاتی است که برای مشارکت مردم برنامه‌ریزی می‌کنیم. لذا درباره برنامه‌های ترکیبی طرح‌های خود را ارائه کرده‌ایم. رسانه با دست پر به موضوعات انتخابات می‌پردازد.

وی همچنین درباره برنامه‌ریزی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان برای نوروز نیز تصریح کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای متناسب با ماموریت و کارکردهای خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند. همین الان ۲ شبکه فارسی زبان دیگر در حال راه‌اندازی است که هدفشان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ است. همچنین آنها به اخلاقیات و معنویات پایبندی ندارند و برای جذب مخاطب از هر راهی استفاده می‌کنند. ما در تلاشیم با برنامه‌ریزی مناسب فضایی فراهم کنیم که مخاطبان، تلویزیون خود را به شبکه‌های ماهواره‌ای ترجیح بدهند.

 

*«مردان آهنین» اشکالات جدی داشت

 

دارابی همچنین درباره حذف برنامه «مردان آهنین» از جدول پخش برنامه‌های نوروزی تلویزیون نیز اظهارداشت: شورای ورزش سیما در راستای اشاعه روحیه جوانمردی و پهلوانی حرکت می‌کند، اما اشکالات جدی به این برنامه وارد است. چنین برنامه‌هایی باید موجب اعتلای ورزش جامعه باشد، درحالی که «مردان آهنین» فاقد این ویژگی‌ها بود. جایگزین این برنامه؛ برنامه «قوی‌ترین مردان پایتخت» را خواهیم داشت که فاقد این اشکالات است و امیدوارم جوانان از آن استفاده کنند.

وی همچنین درباره پخش فیلم‌های خارجی نیز گفت: ما یا باید این فیلم‌ها را پخش نکنیم، یا باید با حداقل اصلاحات آنها را به روی آنتن ببریم. تلاشمان برای اجرای شیوه دوم است و در این زمینه نیز کار حرفه‌ای انجام می‌دهیم.

 

*تلاشمان برای رساندن «کلاه قرمزی» به نوروز ۹۲ است

 

معاون سیما درباره پخش مجموعه «کلاه قرمزی» در نوروز ۹۲ نیز عنوان داشت: مدیر شبکه دو کار را مدیریت می‌کند و تلاشمان این است که سریال برای پخش آماده شود. بروز اختلاف میان تهیه‌کننده و تلویزیون نیز کاملا طبیعی است و امیدوارم با رفع این موارد کلاه قرمزی را به پخش برسانیم.

 

*پروژه‌های الف ویژه ماهی نیم میلیارد بودجه می‌خواهند

 

وی همچنین درباره تولید آثار الف ویژه تصریح کرد: ما امسال برای اولین بار دو سریال مناسبتی سال آینده را در حال تولید داریم. نزدیک به ۷ سریال در حال تصویربرداری است. مجموعه «معمای شاه» که الف ویژه است و سال آینده پخش می‌شود را به جای «کلاه پهلوی» آماده کرده‌ایم. هر سریال الف ویژه به ماهی نیم میلیارد تومان بودجه نیاز دارد تا کارش جلو برود. ما تنگناهای مالی داریم که امیدوارم حل شوند. سریال «سرزمین کهن» نیز فاز یک و دو آن آماده شده که نیاز به اصلاحات داشت. احتمال پخش فاز یک از سال آینده وجود دارد.

 

*آمادگی کامل تلویزیون برای پوشش مناظرات انتخاباتی

 

دارابی درباره آمادگی تلویزیون برای پخش مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز گفت: طرح مناظره کاندیداها و نمایندگان کاندیداها مدون شده و برنامه در ستاد انتخابات سازمان تصویب شده و از طریق رئیس سازمان صداوسیما به وزارت کشور تسلیم شده است. ما منتظر تصمیم‌گیری هستیم.

وی ادامه داد: الحمدلله این روزها همه احساس تکلیف کرده‌اند و احتمال زیاد بودن کاندیداها وجود دارد، اما رسانه ملی این آمادگی را دارد که مناظرات را به طور کامل پوشش بدهد.

 

*هفتی که الان پخش می‌شود بهتر از هفت قبلی است

سوال دیگر درباره برنامه «هفت» و نزول کیفی آن در سری جدید بود که دارابی پاسخ داد: هفتی که الان پخش می‌شود بهتر از هفت قبلی است اما همین هفت تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. «هفت» نباید فقط به رخدادها بپردازد. ما باید به رشد و اعتلای سینمای کشور به خصوص سینمای دینی و انقلابی کمک بایسته‌ای کنیم.

وی درباره پخش این برنامه در سال آینده نیز گفت: هر برنامه تلویزیونی دوره زمانی دارد. سینمای کشور به اندازه کافی حاشیه دارد و ما باید تلاش کنیم تا به اعتلای آن بپردازیم. هنوز از قرارداد یک‌ساله تیم فعلی مدتی باقی مانده و ارزیابی برای تمدید این قرارداد دو جانبه است.

دارابی درباره راه‌اندازی شبکه‌های کابلی نیز گفت: این طرح در حال بررسی است. در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

 

*از مشکل کمبود فیلمنامه خوب رنج می‌بریم

وی درباره تولید سریال‌های ضعیف نیز عنوان داشت: ما از خدا می‌خواهیم که بهترین کار را تولید کنیم. مشکل اصلی ما کمبود فیلمنامه خوب است. فیلمنامه‌نویس‌های باسواد و مطلع کم داریم که باید تکثیر شوند.

 

*برخی نهادها با تلویزیون همکاری نمی‌کند

 

وی همچنین درباره تولید برنامه با موضوع شعار سال نیز گفت: ما برنامه «پایش» را با هدف شعار سال تولید کردیم که بسیار هم موفق و پربیننده است. مشکلی که داریم این است که یکسری نهادها که باید با ما همکاری لازم را نمی‌کنند. برنامه‌هایی داشتیم که اصلا مسئولان بیایند و توضیح بدهند که چه کارهایی انجام داده‌اند، اما این همکاری با ما نشد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=68458

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر