1

انتشار اسامی زندانی‌های بدون تفهیم اتهام گوانتانامو

  • کد خبر : 89633
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴

پنتاگون فهرستی ۱۵ صفحه‌ای منتشر کرده که در آن اسامی زندانی‌هایی که بدون تفهیم اتهام در دادگاه در زندان گوانتانامو حبس هستند آورده شده است.

به گزارش فارس، پنتاگون اسامی زندانی‌های گوانتانامو که برای مدت نامعلوم در این زندان، حبس هستند را منتشر کرده است. اغلب کسانی که در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شوند در هیچ دادگاهی محکوم نشده‌اند و مدت زمان بازداشتشان هم معلوم نیست. فعالان حقوق بشر، بارها این موارد را ناقض تعهدات بین‌المللی آمریکا دانسته و با توجه به شواهدی دال بر استفاده از روشهای بحث‌انگیز شکنجه برای بازجویی از زندانیان در آن خواستار تعطیلی آن شده‌اند.

در فهرست ۱۵ صفحه‌ای که به تازگی پنتاگون منتشر کرده نام ۴۶ زندانی دیده می‌شود که به زعم دولت آمریکا آنقدر خطرناک هستند که انتقال آنها به سرزمینشان امکان‌پذیر است و آنها را نمی‌توان در دادگاه هم محاکمه کرد. این فهرست بنا به درخواست روزنامه‌های آمریکایی نیویورک‌تایمز و میامی هرالد، روز دوشنبه، بنا به اختیارات «قانون آزادی اطلاعات» منتشر شده است.

در این فهرست همچنین اسامی ۱۶۶ زندانی که بنا به ادعای دولت آمریکا اسامی تمامی زندانیان محبوس در این زندان ارتش آمریکا است، آمده شده است. ۲۶ یمنی، ۱۲ افغان، سه سعودی، دو کویتی، دو لیبیایی، یک کنیایی، یک نفر از مراکش و یک نفر از سومالی زندانی‌هایی هستند که برای مدت نامعلوم در گوانتانامو زندانی هستند.

بحث‌های نقض حقوق بشر در زندان گوانتانامو، که در کوبا قرار دارد، بار دیگر از زمانی بالا گرفت که تعداد بی‌سابقه‌ای از زندانیان این زندان از فوریه سال جاری اقدام به اعتصاب غذا کردند. به گفته زندانیان که اکثراً مسلمان هستند این اعتصاب به دلیل آن صورت گرفت که مقام‌های این زندان به نسخه‌هایی از قرآن در بازرسی سلول بی‌احترامی کردند.

زندان گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ به دستور جورج بوش احداث شد تا از افرادی که در مأموریت‌های ضد تروریسم پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شناسایی می‌شدند، نگهداری کند. با این حال، در سالهای بعد افشا شد دولت آمریکا در این زندان از روشهای بحث‌انگیز شکنجه مانند غرق مصنوعی، محرومیت حسی و توهین‌های مذهبی استفاده کرده است.

سازمان‌های مختلف حقوق بشری مانند اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا، سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و دهها سازمان دیگر بارها از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، خواسته‌اند زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=89633

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر