1

تجربه ای دلپذیر در سفری رویایی +تصاویر

  • کد خبر : 91082
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳

تـالاب چـغاخـور با مساحتی بیش از ۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار همچون نگینی می درخشد و هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی ، حواصیل ، لک لک سفید،خروس کولی و آبزیانی چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهرکرد است.نام چهارمحال و بختیاری اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقهٔ بختیاری دارد. چهارمحال بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقهٔ بختیاری بود. محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان.

در تقسیمات کنونی استان، لار و کیار در شهرستان شهرکرد، میزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد. منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ گاه ایل بزرگ بختیاری بوده و هست، هم اکنون شامل شهرستانهای کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان می‌باشد.

استان چهارمحال وبختیاری از آنجاهایی است که یکبارهم که شده به آن سربزنید.دیدنی ها و اماکن زیارتی چهارمحال وبختیاری عبارتند از:

طاق سنگـــی ها

مجموعه طاق های سنگی جونقان که به خان اوی به معنی کاروان سرای آبی معروف و در گویش ترکی محلی خان اوی به معنی خانه خان است در فاصله ی ۸ کیلومتری جنوب جونقان و در ابتدای دره ی تنگه ی درکش ورکش (مسیر شهرکرد – اردل) با شیوه ای خارق العاده به صورت خشکه چین و با استفاده از روش نخ کشی به شکل گهواره ای باز با نمای هلالی ساخته شده و از اهمیت خاص برخوردار است.

کتیبه های سنگی رخ

متن کتیبه  بر دامنه شمالی گردنه رخ که راه باستانی اصفهان-خوزستان از این مکان می گذشت حک گردیده که قصد شاه عباس دوم صفوی جهت اتصال سرچشمه کارون به سرچشمه زاینده رود با شکافتن کوه کارکنان در کوهرنگ درسال ۱۰۶۲ ه.ق ب  را عنوان می کند.

آبشار آتشگاه

این آبشار در یکصد و نود کیلومتری شهرکرد و چهل کیلومتری شهر لردگان بعد از روستای میلاس و سردشت  در دره ای روح افزا و دلگشا به طول دو کیلومتر در بالادست روستای کوچک  آتشگاه قرار گرفته است روستای آتشگاه که خاطرات سرداران ایلامی را به یاد می آورد دره ای تنگ و زیبا با خصوصیات بکر و طبیعی است در میان دره نهر خروشانی جاری است و سنگهای آهکی و گچی و درختان کهن سال گردو چنار و بلوط و زبان گنجشک پیرامون آنرا فرا گرفته  مسیر این آبشار از سرچشمه تا اتصال به رود خانه خرسان و را فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فرا گرفته است .

شیب زیاد و پستی و بلندی های دره بطول ۳ کیلو متر ، آبشار های متعدد کوچک و بزرگی را ایجاد کرده است که در فاصله ۲۰۰ متری ۲ آبشار بزرگ خود نمایی می کنند  پیوند عناصر زیبای طبیعی چون دره ، سبزه زار و اقلیم مناسب ، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج و گشت و گذار در این مکان فراهم می آورد. سراسر بهار و تابستان این آبشار قابل مشاهده است.

تـالاب چـغاخـور

تـالاب چـغاخـور با مساحتی بیش از ۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار همچون نگینی می درخشد و هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی ، حواصیل ، لک لک سفید ، خروس کولی و آبزیانی چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است .

هوای مطبوع و چشم انداز های زیبایی که در این مکان قرار دارد ان را در ردیف یکی از مهم ترین کانون های سیاحتی استان قرار داده است. این تالاب در مسیر شهرکرد – ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهرکرد ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

چشمه دیمـــه

چشمه دیمه در منطقه کوهرنگ در مجاورت روستایی به همین نام که اهالی آنرا به کیکاووس از قهرمانان شاهنامه نسبت می دهند قرار دارد این چشمه سر چشمه ی اصلی زاینده رود قبل ازایجاد تونل های کوهرنگ و در ۱۲ کیلو متری چلگرد در مجاورت روستای دیمه واقع شده و تا مرکز استان ۸۵ کیلو متر فاصله دارد.آب این چشمه از گواراترین آبهای جهان است و خواص درمانی نیز دارد،از جمله جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه .

پارک جنگلی پـــروز

در ۵۰ کیلومتری لردگان، گردشگاه زیبای پروز با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره ای سرسبز قرار گرفته است. فضای دنج و خلوت، سایه سار درختان بلند و قد کشیده این پارک، چشمه های زلال متعدد، به علاوه شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اطراف، تصویری زیبا از طبیعت خداوندی را جلو چشم هر بیننده ای به نمایش می گذارد.

غارسراب

غارسراب در۶۵کیلومتری جنوب غرب شهرکرد وحدود۷کیلومتری شهرباباحیدر(شهرستان فارسان) درمسیردره ای زیبا ومعتدل، درمجاورت روستای امید آباد قرارگرفته است. ازانتهای جاده آسفالته تا دهانه غارحدود۱۵دقیقه پیاده روی لازم است.

قلعه سرداراسعد بختیاری

کاخ قلعه سرداراسعد درفاصله۴۲ کیلومتری شهرکرد ودرمرکزشهرجونقان واقع شده است وفاقد هرگونه کتیبه تاریخ داراست. این قلعه توسط علی قلی خان سرداراسعد درزمانی که وی زمامداری ایل بختیاری رابرعهده داشته، ساخته شده است واین براساس قدمت آن به بیش ازیکصدسال می رسد. مصالح به کاررفته دراین بنای دو طبقه خشت با تمامی آجرباملات گچ وخاک است وهنرهای حجاری، چوب بری، گچ بری، آیینه کاری ونقاشی درآن به کاررفته است.

گردشگاه پیرغار

در۵ کیلومتری جنوب شهرفارسان، ۳۷کیلومتری شهرکرد ودرمجاورت روستای ده چشمه گردشگاهی مصفا به نام پیرغاروجود دارد. برروی قسمتی ازتپه سنگی مشرف به این گردشگاه، سه کتیبه به خط نستعلیق وجود دارد.

متن این کتیبه ها مجملی ازشرح لشکرکشی بختیاری ها به تهران واصفهان ونقش سرداران اسعد وسرداران ظفراز رهبران مشروطه خواهی بختیاری نوشته شده است. مجموع گردشگاه ازجمله چشمه پرآب، سایه ساردرختان، آبشارزیبای کوه های اطراف وهوای پاک وخنک ونیزغار موجود درمحل سبب جذب روزانه صدها گردشگرمی شود.

yjc.ir

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=91082

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر