2

در حالت کلی نباید به احوال شخصی افراد ورود پیدا کنیم

  • کد خبر : 9255
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹

حجت‌الاسلام غلامحسن محسنی اژه‌ای گفت: دستگاه قضایی فردی را به عنوان اینکه منحرف باشد تعقیب نمی‌کند بلکه در صورت ارتکاب تخلف به آن رسیدگی خواهد کرد. حجت‌الاسلام غلامحسن محسنی اژه‌ای در هفدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئیس قوه قضائیه از ورود ۱۳ میلیون پرونده به دستگاه […]

حجت‌الاسلام غلامحسن محسنی اژه‌ای گفت: دستگاه قضایی فردی را به عنوان اینکه منحرف باشد تعقیب نمی‌کند بلکه در صورت ارتکاب تخلف به آن رسیدگی خواهد کرد.

حجت‌الاسلام غلامحسن محسنی اژه‌ای در هفدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئیس قوه قضائیه از ورود ۱۳ میلیون پرونده به دستگاه قضایی در سال گذشته خبر داده است گفت: رئیس قوه قضائیه هیچگاه این مقدار پرونده را به عنوان ورودی دستگاه قضایی معرفی نمی‌کند بلکه این عدد نشان دهنده میزان ثبت پرونده‌هاست.

وی افزود: به عنوان مثال یک پرونده کیفری فقط یک پرونده کیفری در طول رسیدگی در دادسرا، دادگاه، دیوان عالی و دادگاه تجدید نظر ممکن است حدود ۶ بار ثبت شود و این به معنای ورود ۶ پرونده به دستگاه قضایی نیست.

محسنی اژه‌ای همچنین در خصوص اینکه دستگاه قضایی برای مقابله با گرانی چه کارهایی کرده است گفت: برای کاهش وقوع جرم اقدامات زیادی باید انجام شود که همه آنها بر عهده قوه قضائیه نیست یکی از زمینه‌های وقوع جرم بی‌شک فقر است که باید زمینه‌های آن مرتفع شود.

وی ادامه داد: همچنین سن ازدواج بین دختران و پسران به خاطر شرایط موجود، بالا رفته که ممکن است زمینه‌های وقوع جرم را نیز افزایش دهد دستگاه قضایی در حال تلاش است و به همین منظور معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شد که امیدواریم با همکاری‌هایی که بین این معاونت و دستگاه‌های دولتی در حال انجام شدن است دیگر شاهد بروز جرم و جنایت نباشیم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا دیوان عدالت اداری و سازمان میراث فرهنگی در خصوص جلوگیری از تخریب آثار فرهنگی با هم همکاری نمی‌کنند گفت: قطعاً هر کس ادعایی می‌کند تا زمانی که حرف طرف مقابل وی شنیده نشود هیچ حکمی در دیوان عدالت اداری صادر نخواهد شد و درباره سازمان میراث فرهنگی هم همین طور است همه باید ملتزم به قانون باشیم و اگر نظری حتی درباره قانون اساسی هم وجود داشته باشد مرجع رسیدگی به آن هم وجود دارد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه پرونده دستگیری‌ها در دستگاه‌های دولتی به کجا کشید گفت: تعبیر اینکه افرادی از دولت دستگیر شده‌اند درست و صحیح نیست و افراد در هر جایی حتی مجلس و قوه قضائیه اگر تخلف کنند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و بعضاً مدعی‌العموم علیه قوه قضائیه شکایت خواهد کرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: اما به هرحال ۴ نفر از افرادی که قبلاً مطرح شده بودند کیفرخواست پرونده آنها صادر شده و به دادگاه رفته است پرونده ۲ نفر دیگر در شرف صدور کیفرخواست است و رسیدگی به بیشتر پرونده‌های دیگر در مرحله تحقیقات است.

سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: دستگاه قضایی فردی را به عنوان اینکه منحرف باشد تعقیب نمی‌کند بلکه در صورت ارتکاب تخلف به آن رسیدگی خواهد کرد.

#پرونده رهاسازی بیماران در حال رسیدگی در دادگاه است

محسنی اژه‌ای درخصوص پرونده رهاسازی بیماران گفت: پرونده در حال حاضر در دادگاست و در حال رسیدگی است و بعد از صدور حکم درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده‌های حمله به سه طلبه در تهران گفت: پرونده فروزش به دادگاه رفته و منتظر رسیدگی است اما پرونده مصطفوی و خلیلی هنوز کیفرخواست آنها صادر نشده و متهمان بازداشت هستند.

خبرنگاری از محسنی اژه‌ای درباره اظهار نظر سرپرست روزنامه ایران مبنی بر اینکه ملک‌زاده بیگناه است و در زندان به صورت انفرادی نگهداری می‌شود از وی سوال کرد که در پاسخ گفت: خوب نیست کسی که در روزنامه دولتی قلم می‌زند اینگونه حرف بزند. صرف نظر از اینکه این حرف درست است یا خیر باید گفت ملک‌زاده به طور مرتب با خانواده خود در تماس است.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه درباره گناهکار یا بی‌گناه بودن ملک زاده بعد از صدور حکم باید نظر داد گفت: تا زمانی که حکم درباره کسی قطعی نشده باشد ما به فرد مجرم نمی‌گوییم بلکه او متهم است و اگر برای دادستان احراز جرم شد به او مجرم می‌گویند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: هنوز برای پرونده ملک‌زاده کیفرخواست صادر نشده اما اتهاماتی متوجه وی است.

دادستان کل کشور درخصوص اینکه دادستان تهران اعلام کرده گزارشی از سوی وزارت بهداشت درباره بیمارستان‌های متخلف در پذیرش طلبه ناهی از منکر ارائه نشده است گفت: فعلاً اطلاعی از این موضوع ندارم و درباره تخلف این بیمارستان‌ها باید بعد از اعلام گزارش وزارت بهداشت نظر داد.

خبرنگار دیگری درباره پدیده جدید دریاخواری از محسنی‌اژه‌ای سؤال کرد که وی گفت: تاکنون چیز خاصی در این خصوص نشنیده‌ام و ابتدا باید محیط زیست وارد شود تا درباره صحت و سقم این موضوع نظر دهد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره تعلل دادگستری استان البرز در اعلام حکم متهم پرونده قتل روح‌الله داداشی گفت: حکم متهم ردیف اول این پرونده صادر و به قصاص محکوم شده است و اجرای آن به اولیای دم مربوط می‌شود که تاکنون درخواست آنها قصاص بوده است.

وی افزود: حکم بعد از ابلاغ به دیوان عالی کشور می‌رود که اگر تأیید شد مطابق قانون اجرا می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره راهکار قوه قضائیه برای مقابله با اشرافی‌گری در داخل دستگاه قضایی گفت: اگر چنانچه همه ما بتوانیم تا جایی که ممکن است از اسراف جلوگیری کنیم بسیار پسندیده است و این بحثی است که با کار قضایی نمی‌توان به آن پرداخت بلکه یک مقوله فرهنگی است.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا نمی‌توان خانه‌های مصادره شده از مسئولان طاغوت را از برخی از مسئولان فعلی پس گرفت گفت: بخش زیادی از اموال سران طاغوت مصادره، بخشی تبدیل و بخشی هم باقیمانده است که اگر چنانچه یک مورد را بخواهند به فروش برسانند خریدار باید قدرت مالی زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر سازمانی که مالک فعلی این املاک است تشخیص به عدم فروش این املاک داده است مصلحت‌هایی را در نظر داشته گفت: آمار دقیقی از مسئولانی که در خانه‌های مصادره‌ای زندگی می‌کنند ندارم ولی اصل این موضوع وجود دارد، هر چند کم است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص اینکه پیگیری تخلف از طریق کنترل تلفن یا پیامک مجاز است یا خیر گفت: در حالت کلی نباید به احوال شخصی افراد ورود پیدا کنیم اما اگر از این طریق کسانی مرتکب فساد و کلاهبرداری می‌شوند باید وارد شد و به آن رسیدگی کرد ورود به احوال شخصیه صحیح نیست ولی در موارد خاص با شکایت و اجازه قاضی بلامانع است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=9255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر