2

سوریه، لیبی نیست

  • کد خبر : 9315
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۵:۱۱

یک روزنامه صهیونیستی فاش کرد به رغم نمایش برخی قدرت های غربی و اسرائیل برای فشار جدی تر علیه سوریه، این کشورها نگران خطراتی هستند که جمهوری اسلامی ایران می تواند متوجه آنها کند. روزنامه هاآرتص با طرح این پرسش که چرا جبهه متحد علیه سوریه شکل نمی گیرد می نویسد: برخی مسائل مانع از […]

یک روزنامه صهیونیستی فاش کرد به رغم نمایش برخی قدرت های غربی و اسرائیل برای فشار جدی تر علیه سوریه، این کشورها نگران خطراتی هستند که جمهوری اسلامی ایران می تواند متوجه آنها کند.
روزنامه هاآرتص با طرح این پرسش که چرا جبهه متحد علیه سوریه شکل نمی گیرد می نویسد: برخی مسائل مانع از شکل گیری یک جبهه علیه بشاراسد شده است. موضع گیری ها و خطراتی که جمهوری اسلامی ایران می تواند ایجاد کند، یکی از موانع اصلی در شکل گیری جبهه جهانی و منطقه ای برای اقدام علیه حکومت سوریه است. جمهوری اسلامی با بی اعتنایی کامل اکنون به گونه ای روشن تر هشدار می دهد که اگر کسی به سوریه حمله کند، چنین جنگی نه تنها ممکن است که کانون جنگ منطقه ای، که حتی سرآغاز یک جنگ در عرصه بین المللی باشد. در این زمینه، در روزهای اخیر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در یک کنفرانس خبری در قاهره، خواهان کمک به سوریه شد و گفت نباید گذاشت که آمریکا، چونان گرگ درنده، سوریه را ببلعد، و به ترکیه توصیه کرد که از اقدامات و گفتارهای هیجانی خودداری کند.
هاآرتص افزود: سوریه در عرصه نفت و گاز و منابع طبیعی اهمیت استراتژیک برای جهان ندارد اما این هم پیمانی خطرناکش با ایران و نیز توان روی آوردن به تحرکات تلافی جویانه است که به بزرگترین سرمایه راهبردی برای سوریه تبدیل شده و توانسته است از شکل گیری یک جبهه جنگی علیه خود جلوگیری کند.
هاآرتص می نویسد: جامعه جهانی در چشم برهم زدنی، در مورد حمله نظامی به لیبی به توافق رسید، اما به نظر نمی رسد شورای امنیت به این سهولت در مورد سوریه تصمیم مشابهی اتخاذ کند. در لیبی اپوزیسیون سریعا توانست آرایش نظامی خود را ارائه کند و به دنیا بگوید که وقتی قذافی نباشد، ما هستیم و دنیا نیز حامی و یاور جدی این اپوزیسیون سیاسی و نظامی شد اما در قبال سوریه وضع چنین نیست.
این روزنامه تصریح کرد:سلسله پرسش هایی سران منطقه و غرب را در قبال سوریه به خود مشغول داشته و موجب این دست و آن دست کردن آنها در آغاز حمله به سوریه شده است. نبود پاسخ های شفاف درباره تردیدها و سوال ها موجب شده که غرب صریحا پایین آمدن اسد از اریکه قدرت را درخواست نکند، و از این روی است که افتادن به دامن این باور که گویا روزهای حکومت اسد به شماره افتاده اشتباه است بویژه که سوریه به توان بازدارندگی ایران که می تواند در صورت حمله به سوریه خلیج فارس را به آتش بکشد، چنان اعتمادی دارد که حتی اسد خود گفته فشارها را تحمل می کند.
هاآرتص با بیان اینکه «باید هشدار ایران را جدی گرفت و اگر جنگ علیه سوریه واقع شود کل منطقه غرق در آتش تمام عیار خواهد بود»، می افزاید: نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که در حال حاضر عراق نیز به رغم این که نیروهای آمریکایی در خاکش حضور دارند، در کنار نظام سوریه ایستاده و از آن حمایت قاطع می کند. این بدان معنا است که گستردگی جغرافیایی حمایت از سوریه با احتساب لبنان فراتر از مرزهای آن کشور است. از این رو باید اذعان داشت که هرگونه تحرک نظامی خارجی علیه سوریه فورا قضیه این کشور را از بعد داخلی اش خارج خواهد کرد و به آن ابعاد منطقه ای و بین المللی خواهد داد.
روزنامه صهیونیستی یادآور شد: سوریه، لیبی نیست. اگر برای لیبی مدتی طول کشید تا یک هم پیمانی بین المللی به وجود بیاید و قذافی نیز بدون یار و یاور تک و تنها در برابر غرب و انقلابیون ایستاد، برای سوریه از هم اکنون هم پیمانی منطقه ای علیه غرب و دشمنان خارجی اش شکل گرفته است. مضافا بر آن که لیبی از لحاظ زیرساخت نظامی توانایی چندانی نداشت در حالی که سوریه از تجهیزات نظامی گسترده و ارتشی منسجم، برخوردار است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=9315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر