2

جمهوری اسلامی ایران حاکمیتی با ثبات و قدرتمند در سطح منطقه است

  • کد خبر : 97453
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا به تحلیل شرایط سیاسی منطقه و سوریه پرداخت و گفت: سوریه یکی از کشورهای مهم عربی بود که وقتی انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بزرگ ایران به پیروزی رسید، به حضرت امام(ره) تبریک گفت و در هشت سال دفاع مقدس از نظر سیاسی از ایران حمایت کرد و بعد از حافظ اسد، بشار اسد هم از ایران و حزب‌الله لبنان حمایت کرد.

سردار سیدیحیی صفوی در گردهمایی دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های استان کرمان که با عنوان طرح ولایت استانی سپاه ثارالله کرمان در محل استان قم برگزار شد، در تشریح اقدامات برخی کشورها و اعزام نیروی مزدور و تروریست در سوریه گفت: جنگ سوریه، در حقیقت جنگ نیابتی آمریکا و رژیم صهیونیستی توسط کشورهای عربی و ترکیه است و حمله نظامی اسرائیل ماهیت واقعی این جنگ نیابتی را بیش از پیش آشکارتر ساخت.

وی افزود: برخی از کشورهای عربی و حتی اروپایی این مزدورها را جذب کرده‌اند. حقوق، آموزش، سلاح و تجهیزات خوبی هم به آنها می دهند که تامین کننده آن این کشور های عربی هستند. این کشورها حدود ۴۰ هزار نیروی مزدور را از طریق سه مرز لبنان، اردن و ترکیه به داخل سوریه فرستادند. نیروهایی که القاعده توسط قطر و عربستان در جنگ افغانستان آموزش داده بودند.

صفوی افزود: آنها می خواستند سوریه را به هم بریزند، بعد دولت نوری مالکی در عراق را به هم بریزند . بشار اسد و ارتش سوریه سه سال است که با آنها می جنگد و هم اکنون تروریست‌ها تقریبا از نظر نظامی شکست خورده و اکثر مناطق را از دست داده‌اند. مزدورها را به طرابلس لبنان می آوردند و از منطقه سنی نشین به سوریه می‌بردند. این منطقه را حزب الله لبنان بست و نیروهای نظامی اش را هم وارد عمل کرد چون آنها با موشک لبنان را زدند. عقبه اردن هم بسته شده و فقط عقبه ترکیه باز است.

وی با اشاره به تشکیل نیروهای مردمی در حفظ امنیت شهر ها و استان های سوربه ، گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ هزار نیروی مردمی در قالب تشکل های مردمی محله ، شهر و استان در سوریه تشکیل شده که این نیروهای مردمی به کمک ارتش سوریه آمده اند. جبهه النصره وابسته به القاعده و اخوانی‌ها ۱۰ هزار نفر از نیروهای ارتش سوریه را کشتند و تا الان حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم سوریه کشته شدند، حدود سه میلیون نفر از علویان آوراه شدند و علاوه بر مهاجرت به دمشق به ترکیه، اردن، اروپا و عراق مهاجرت کردند.

صفوی افزود:هم اکنون نیروهای مزدور و تروریست در سوریه از نظر نظامی شکست های سخت خورده‌اند و تلفات و اسارت‌های سنگینی داده‌اند و تنها ژنو ۲ و بحث‌های آن باقی مانده است. در یک طرف آمریکا و اسراییل و در اروپا ، فرانسه و انگلیس و برخی کشورهای عربی و ترکیه از مخالفان حمایت می‌کردند. ترکیه نیز بخاطر بحث های داخلی متوجه اشتباه استراتژیک خود گردیده و کنار کشیده است و عربستان مشغول پروژه مصر شده است. درمقابل این جبهه روسیه و چین و ایران از نظر سیاسی و بین المللی به سوریه کمک کردند، و البته ایران و حزب الله لبنان از حامیان سیاسی و بین الملل سوریه و حامی برگشت ثبات و آرامش و امنیت به مردم سوریه می باشند.

وی با اشاره به شکست سیاسی آمریکا، در مساله سوریه گفت:دولت بشار اسد و ارتش مقاوم سوریه بعد از سه سال جنگ داخلی ، هم اکنون از نظر نظامی و امنیتی کاملا بر تروریست‌ها غلبه پیدا کرده و اکثر مناطق را از آنها باز پس گرفته و مردم نیز از تروریست‌ها حمایت نکردند و حتی اخوانی ها به خاطر شدت خشونت و وحشی‌گری نیروهای القاعده، از جمله بریدن سر یک‌هزار نفر از مردم ، از آنها جداشدند.

صفوی ادامه داد: فقط موضوع جبهه سیاسی در ژنو ۲ مانده است که به کمک روسیه و چین تکلیف خودشان را با تروریست‌ها مشخص کنند. در صحنه نبرد سیاسی و نظامی سوریه ، ایران ، سوریه و روسیه و چین برنده و آمریکا و اسرائیل بازنده این صحنه شده اند. آنها فکر می کردند که یکساله می توانند بشار اسد را ساقط کنند هم اکنون سه سال گذشته است و نتوانستند به هدف خود برسند.

صفوی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اهمیت موقعیت ژئوپلتیکی ایران و تاثیر آن در افزایش یا کاهش قدرت ملی ایران پرداخت و گفت: کشورها هرچه کوچک تر و کم جمعیت تر باشند در مقابل تهدیدات نظامی خارجی زودتر ساقط می شوند و هر چه وسیعتر، پر جمعیت تر، با جمعیت باهوش، با استعداد و شجاع باشند و رهبران خردمندی داشته باشند، قدرت بیشتری دارند.

وی افزود: ایران از نظر موقعیت ژئوپلیتیکی محل ارتباط سه قاره اروپا به آسیا و آفریقا به آسیا و محور ارتباط شمال به جنوب و شرق به غرب است و هر نوع واقعه سیاسی، نظامی ، فرهنگی و … که در این سه قاره رخ دهد در ایران و امنیت داخلی آن تاثیر گذار است.فلات ایران یک واحد جغرافیایی ویژه در سرزمین ایران است که شمال را به جنوب و شرق را به غرب متصل می کند. اگر راه آهن ایران به بصره متصل شود کشورهای آسیای مرکزی به دریای آزاد متصل می شوند و محصولات آسیای مرکزی با راه آهن به کناره مدیترانه می رسد.

صفوی با اشاره به جنگ جهانی اول و دوم و اثرات آن بر کشور ایران ،افزود: به خاطر همین اهمیت ،در جنگ جهانی دوم ایران اشغال نظامی شد در حالی که مداخله ای در این جنگ نداشت. ایران از شمال توسط روس ها و از جنوب توسط نیروهای انگلیسی ، به خاطر موقعیت ژئوپلتیکی خاص کشورمان ،اشغال شد و در پایان جنگ جهانی دوم به ایران لقب پل پیروزی دادند، در حالیکه ارتش ایران در آن زمان حتی یک روز هم در مقابل قوای بیگانه مقاومت نکرد.

وی اضافه کرد:ایران با موقعیت مرکزی که نسبت به کشورهای همسایه دارد ،با یک نسبت ژئوپلتیکی بالاتر می تواند در همه حوزه های ژئوپلتیکی اطرافش در پیدایش تشکل‌های منطقه ای، پیمان های اقتصادی، سیاسی و نظامی وارد شود و باعث کاهش یا افزایش وزن آنها شود.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در تبیین مولفه‌های قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران ، گفت:درصد عمده‌ای از تجارت ایران از راه آبها صورت می‌گیرد. ما نیروی دریایی قدرتمند در خلیج فارس و دریای عمان داریم.موقعیت جغرافیایی ایران در خلیج فارس و دریای خزر، و گستره سواحل ایران از منابع قدرت ملی کشورمان است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران حاکمیتی با ثبات و قدرتمند در سطح منطقه است. ایران ۷۵ میلیون جمعیت داردو از نظام سیاسی و رهبر انقلابی قدرتمند برخوردار است، این در حالی است که عمر کشورهای حاشیه خلیج فارس ۱۰۰ سال نمی شود. برخی از کشورهای خلیج فارس را ما جغرافیدانان سیاسی دولت های بی ریشه می نامیم که هنوز ملت-دولت نشده‌اند.

صفوی گفت:حوزه نفوذ فرهنگی و ایدئولژیک ایران به کشورهای مجاور مثل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان و حتی جهان اسلام سرایت کرده است.

وی با اشاره به ترکیب سنی جمعیت کشورمان گفت:جمعیت کشورمان که ۵۱ درصد آن زیر سی سال است مثل یک شمشیر دولبه است. باید برای این جمعیت جوان برنامه ریزی کرده و اشتغال ایجاد کنیم تا بتوانند ازدواج کنندو مسکن، علم و بهداشت داشته باشند، این باعث افزایش قدرت ملی ما می شود و در صورت عدم برنامه ریزی برای این جمعیت ، مشکلات بسیاری گریبانگیر جامعه خواهد شد.

وی افزود: در صورت عدم رسیدگی به مسایل فرهنگی و فکر ی جوانان ،خواستگاه آنها با خواستگاه فکری و آرمانی انقلاب متفاوت خواهد شد.

صفوی در تشریح عوامل کاهش قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتی که نظام‌های ناپایدار در افغانستان، پاکستان و عراق به وجود می‌آیند و این حکومت‌ها نمی‌توانند مزرهایشان را کنترل کنند ، سر ریز مواد مخدر، ناآرامی ها، جنگ های پیرامونی و جمعیت این کشورها وارد ایران می شود.

وی وابستگی به مواد اولیه مانند غذا، مواد اولیه کارخانجات و تکنولوژی راجزء ضعف‌های کشور دانست و در خصوص اقتصاد تک محصولی ، گفت:تک محصولی در اقتصاد بین المللی از ضعف های ماست. ما با فروش نقت کشورمان را اداره می کنیم و اگر روزی نتوانیم نفت بفروشیم، مشکل خواهیم داشت.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در پایان گفت: امیدواریم که دولت جدید بتواند در راستای برنامه چشم انداز پنج ساله پنجم و ۲۰ ساله حرکت کند تا این مشکلات برطرف شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=97453

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر