2

اقدامی نوین در اتوبوسرانی قم

  • کد خبر : 17110
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶

ابتکار و حرکت خلاقانه راننده اتوبوس از یک طرف و تسریع در پرداخت کرایه و دریافت مابقی پول با استفاده از روش‌های اینچنینی از طرف دیگر مایه مسرت است اما سخنان و قول‌هایی که مسئولان در ارتباط با مجهز شدن ناوگان اتوبوسرانی به سیستم کارت بلیط دادند، چه شد.

در پی ناموفق بودن و اجرایی نشدن طرح کارت بلیط در اتوبوسرانی قم، رانندگان اتوبوس‌های حمل و نقل شهری اقدام به ابداع وسائل جدید برای سهولت در دیافت کرایه از مسافران کرده‌اند.

به گزارش «فارس» از قم، چند روز پیش سوار یکی از اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی شدم، از شلوغی و ایستادن مسافرها در وسط اتوبوس بگذریم، وقتی خواستم پیاده شوم مانند همیشه نگرانی این را داشتم که موقع پرداخت کرایه دچار مشکل نشوم که یک دفعه با صحنه جالبی روبه‌رو شدم، چیزی شبیه یک قلاب ماهیگیری!

تعجب کردم! اما یک سبد با دسته بلند که راننده به سمت شما می‌گیرد شما را یاد چه‌ چیزی می‌اندازد جز یک تور  ماهیگیری؟!

این ابتکار در نوع خودش جالب بود، من کرایه را با آن وسیله کرایه‌گیری پرداخت کردم اما این قضیه یادآور اجرای طرح کارت‌ بلیط شد.

کارت بلیط‌هایی که قرار بود جایگزین پرداخت دستی کرایه‌ها شود و عاملی برای پیشرفت ناوگان حمل و نقل عمومی باشد.

ابتکار و حرکت خلاقانه راننده اتوبوس از یک طرف و تسریع در پرداخت کرایه و دریافت مابقی پول با استفاده از روش‌های اینچنینی از طرف دیگر مایه مسرت است اما سخنان و قول‌هایی که مسئولان در ارتباط با مجهز شدن ناوگان اتوبوسرانی به سیستم کارت بلیط دادند، چه شد.

احمد امیرآبادی رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل شورای شهر قم در گفت‌وگویی که در دوم آذر ماه سال قبل با خبرنگار فارس انجام داد، گفته بود «اجرای کارت بلیط الکترونیکی در اتوبوس‌های استان از ماه آینده آغاز می‌‌شود».

طرح کارت بلیط که رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل شورای شهر قم ۱۰ ماه قبل از آن سخن به میان آورده بود، پرداخت کرایه اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها آن هم به صورت بلیط‌هایی که مبلغ شارژ آن از قبل مشخص است و پرداخت کرایه اتوبوس‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد.

اسفنجانیان مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قم نیز در مصاحبه‌ای حذف کاغذ و پول، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و جلوگیری از انتقال امراض احتمالی موجود در پول‌ ‏را بر اثر تماس با دستان افراد آلوده را از جمله مزایای اجرای طرح کارت بلیط عنوان کرده بود.

وی گفته «تولید کارت بلیط برای ارائه خدمات مطلوب‌تر و گام برداشتن در مسیر دولت الکترونیک بوده که در این زمینه باید خدمات اتوبوسرانی نیز تخصصی‌تر و علمی شود که یکی از گام‏های اصلی اجرای طرح کارت بلیط است».

اما با وجود این سخنان و وعده‌هایی که در ارتباط با اجرای این طرح داده شد، چرا هنوز رانندگان از ایده‌هایی مانند آن تور ماهیگیری برای دریافت کرایه استفاده می‌کنند.

خانمی که همزمان با من نسبت به ارائه کرایه اقدام کرده بود، با دیدن تور ماهیگری آقای راننده خنده‌کنان گفت: «این هم سیستم جدیده دیگه، گذر دولت الکترونیک هنوز به ناوگان حمل و نقل نیافتاده».

خانم دیگری از پشت سر گفت: «این طریق کرایه دادن به درد نمی‌خورد، در این اتوبوس‌ها هیچوقت جا برای نشستن پیدا نمی‌شود، دیر هم حرکت می‌‌کنند و تازه وقتی هم پول خرد نداری راننده‌ها کلی با آدم بحث می‌کنند».

با وجود آلودگی که در اثر جابه‌جایی اسکناس‌ها ایجاد می‌شود و مدت زمانی که به منظور پرداخت کرایه صرف می‌شود از ترافیک و شلوغی معابر و خرد کردن اسکناس‌های درشت که بگذریم، سیستم پرداخت کرایه به روش سنتی نیاز به بازنگری دارد، با برداشته شدن بلیط نه تنها تسهیلی در سیستم حمل و نقل ایجاد نشد بلکه پرداخت کرایه به همان شکل دستی و اولیه خودش برگشت.

شهردار جدید که با انرژی زیاد وارد عرصه شده جا دارد که نیم نگاهی هم به مسئله استفاده از خدمات الکترونیک در ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=17110

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر