3

سخنگوی وزارت امور خارجه:در رابطه با مذاکرات ما می‌توانیم امیدوار باشیم

  • کد خبر : 105666
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴

رویکرد فشار توام با مذاکره به نتیجه نرسیده است و امیدواریم با یک واقع‌بینی توام با اراده سیاسی در مسیر شکل‌دهی مذاکره برای نتیجه حرکت شود و از تاثیرات افراط‌گرایان، تندروها و جناح‌هایی که خواهان به انجام رسیدن خوب این مذاکرات نیستند جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای شامل سه پیشنهاد حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان که وسط جنبش غیرمتعهدها تهیه شده بود در روز گذشته در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌الملل سازمان ملل متحد خبر داد.

 

مرضیه افخم در نشست هفتگی صبح روز سه‌شنبه با خبرنگاران یادآور شد: رییس‌جمهور در سفر به نیویورک در چهار مهرماه نشست عالیرتبه سلاح هسته‌یی در نیویورک را برگزار کرد و پیشنهاداتی در زمینه خلع سلاح هسته‌یی ارائه کرد. سه پیشنهاد در این قطعنامه گنجانده شده است.

 

وی توضیح داد: آغاز فوری مذاکرات برای انعقاد کنوانسیون جامع در زمینه هسته‌یی و فراهم کردن زمینه‌ها برای نابودی کامل سلاح‌های هسته‌یی در سطح جهان، همچنین برگزاری کنفرانسی در سال ۲۰۱۸ در زمینه خلع سلاح هسته‌یی و نامگذاری روز ۲۶ سپتامبر به مناسبت روز بین‌المللی برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌یی از این پیشنهادها بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: جنبش غیرمتعهدها درصدد است که ابتکار عمل را در زمینه خلع سلاح هسته‌یی به عهده بگیرد و این دومین قطعنامه‌ای است که غیرمتعهدها در این زمینه ارائه کرده و تلاش شده است که توجه افکار عمومی جهان نسبت به این موضوع جلب شود که موضوع سلاح‌های هسته‌یی خطر بزرگ‌تر و نگرانی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، این بحث در این قطعنامه مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم این پیشنهادها که به عنوان نقشه راه برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌یی در جهان است به طور جدی اجرا شود و زمینه‌ها برای خلع کامل سلاح هسته‌یی در سطح جهان فراهم شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت‌نامه‌ای برای شرکت ایران در نشست ژنو ۲ ارسال شده است؟ گفت: تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل برای آماده کردن زمینه‌های برگزاری اجلاس ادامه دارد. شاهد سفر اخضر ابراهیمی به منطقه بودیم، آن‌چه که در بحث سوریه به عنوان محور مهم مطرح است بحث تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه است، از این جهت ایران همواره حمایت‌هایش را از این فرآیند اعلام کرده است و از همه تلاش‌هایی که در این چارچوب انجام می‌شود حمایت کرده است البته بر اساس آن‌چه که اعلام شده هنوز دعوت‌نامه‌ای برای هیچ کدام از طرف‌ها ارسال نشده است و زمینه‌های ارسال آن قطعی و نهایی نشده اما ما اعلام کردیم که آماده کمک به حل بحران سوریه هستیم و این سیاست اصولی ایران است که به قوت خود باقی است و از هر تلاش سیاسی در این زمینه حمایت می‌کنیم. ضمن این‌که اعلام کرده‌ایم هیچگونه پیش‌شرطی را برای شرکت در نشست ژنو ۲ یا نشست‌هایی از این دست را نمی‌پذیریم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که بیانات مقام معظم رهبری چه تاثیری برای جلوگیری از تخریب مذاکره کنندگان کشورمان دارد؟ گفت: بیانات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب بسیاری از موضوعات مطرح در سطح جامعه است. مذاکره‌کنندگان با تکیه بر پشتوانه‌های رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های مردمی کاری را که آغاز کرده‌اند با قوت و قدرت ادامه می‌دهند، امیدواریم با تکیه بر اجماع داخلی و پیروی همه بخش‌ها و طیف‌ها و جناح‌ها از رهنمودهای مقام معظم رهبری این مذاکرات به نتایجی که تامین‌کننده حقوق اساسی و مسلم ملت ایران در داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی است به نتیجه برسد.

 

خبرنگاری پرسید انتظار دارید مذاکرات آتی که قرار است ایران با ۱+۵ در ژنو دنبال کند چه نتایجی به دنبال داشته باشد؟ که افخم پاسخ داد: مسلما ما درصدد گمانه‌زنی و پیشگویی از مذاکرات بر نمی‌آییم اما ایران بر مبنای اراده سیاسی به طور جدی وارد مذاکرات شده است. طرح پیشنهادی ایران طرحی است که کاملا واقع‌بینانه و مبتنی بر منافع دو طرف است و کمک می‌کند طرف‌ها از بن‌بست موجود خارج شوند و انتظار این است که کاملا واقع‌بینانه و با همان اراده سیاسی طرف‌ها به مذاکرات بیایند. امیدواریم پنج‌شنبه و جمعه این اراده سیاسی بیشتر از تغییر لحن‌های بیهوده در صحنه عمل خود را نشان دهد.

 

به گزارش ایسنا، خبرنگار دیگری درباره روابط ایران و چین و اخبار منتشر شده درباره بلوکه شدن دارایی‌های ایران در چین پرسید که افخم پاسخ داد: ایران و چین از روابط همه‌جانبه و خوبی برخوردار هستند. تلاش دو کشور این است که روابط به دور از تاثیر‌پذیری از طرف‌های ثالث ادامه پیدا کند. آن‌چه که در اخبار با عنوان بلوکه شدن دارایی‌های ایران منتشر شد عبارت دقیقی نیست، در عین حال تنظیم روابط اقتصادی بخشی از تلاش‌هایی است که در حال پیگیری است که این روابط با تلاش‌های دو طرف و با درک مناسب از چالش‌ها و فرصت‌ها، فضای همکاری و گفت‌وگو پیش رود. سفر آقای لاریجانی در چارچوب این برنامه بود. به دلیل تلاش‌هایی که طرفین ثالث دارند که این مناسبات را در برخی ابعاد با مشکلاتی مواجه کنند هوشیاری هر دو طرف و در عین حال تلاش منظم برای پیشرفت مناسبات ضروری است که باید ادامه پیدا کند. نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد و با هماهنگی و بر اساس اراده سیاسی دو طرف اقدامات انجام می‌شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده درباره باغ قلهک نیز گفت: این موضوع در هماهنگی کامل بین قوه قضاییه و وزارت امور خارجه دنبال می‌شود.

 

وی همچنین درباره آخرین اخبار از وضعیت روابط ایران و انگلیس نیز گفت: پروسه معرفی کارداران غیرمقیم یا ترددی بین دو کشور در جریان و بررسی‌ها در حال انجام است، متناسب با پیشرفت کار در روند خاص آن اطلاع‌رسانی کامل را خواهیم داشت.

 

وی درباره مرگ دو خبرنگار در فرانسه نیز گفت: مراتب تاسف‌ و تاثر خود را از چنین اقدامی اعلام می‌کنیم. هرگونه تعرض به حریم خبرنگاران و فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ها باید مردود باشد و شرایط فعالیت آن‌ها باید فراهم شود در عین حال خطرات مربوط به بحث‌هایی که این حرفه در سطوح مختلف جهان با آن مواجه است شامل کار رسانه‌ها هم بوده است. ما در این‌باره با جامعه رسانه‌ای همدردی می‌کنیم و امیدواریم شاهد تکرار آن نباشیم و تدابیر جدی و عملی برای فراهم کردن شرایط فعالیت آن‌ها و اقداماتی وسیع‌تر برای مبارزه با تروریسم ایجاد شود.

 

خبرنگار دیگری درباره این‌که آیا کمیته کارشناسی‌های ایران و ۱+۵ نشست‌های دیگری خواهند داشت یا خیر؟ گفت: نشست کارشناسان نشستی نبود که به تصمیم‌گیری بینجامد. بررسی جزئیات و روند‌هایی که مربوط به امور تحریم در حوزه‌های نفتی، بانکی و هسته‌یی بوده بررسی شده، جزئیات و برداشت‌های کارشناسان به سطوح عالی‌تر منتقل می‌شود و روزهای پنج‌شنبه و جمعه این برداشت‌ها در ژنو بررسی می‌شود. همه چیز بستگی به نشست آینده دارد که مذاکره‌کنندگان در آن چه تصمیمی بگیرند، پیشاپیش نمی‌توان در این باره قضاوت کرد.

 

خبرنگاری پرسید که با توجه به این‌که قرار است متخصص تحریم‌ها در نشست با ۱+۵ حضور داشته باشد آیا در گام اول لیستی از تحریم‌هایی که باید رفع شود ارائه خواهید داد؟ ضمن این‌که سنا تحریم‌هایی را در دستور کار خود علیه ایران قرار داده است؟ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: نباید در مورد جلسات پیش‌داوری داشت زیرا فضای مذاکرات کاملا جدی و مبتنی بر برنامه روشن برای خروج از بن‌بست‌های مذاکرات است. اراده سیاسی برای انجام مذاکره وجود دارد تا به نتیجه برسد. معتقدیم دوره مذاکره برای مذاکره به پایان رسیده است و با خوش‌بینی توام با واقع‌بینی به نشست آینده نگاه و بررسی می‌کنیم که مواجهه طرف‌های مذاکره‌ ما با پیشنهادات ایران چگونه بوده است اما این‌که بخواهیم پیشنهاد مجددی را درباره گام اول مطرح کنیم بستگی به این دارد که در چارچوب پیشنهادات ارائه شده پاسخ ۱+۵ چه باشد. بر اساس طرحی که اعلام کرده‌ایم اگر قرار است گام اول روشن باشد باید گام آخر هم مشخص شود. با انجام آن دو طرف می‌توانند درباره شیوه‌های برداشتن گام اول صحبت کنند بنابراین صحبت درباره گام اول هنوز زود هنگام است.

 

افخم افزود: متاسفانه شاهد تداوم رویکرد فشار و مذاکره کماکان هستیم. اهرم کنگره کماکان به کار گرفته می‌شود. افراط‌گرایان و بدخواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات فعال شده‌اند که با طرح بحث تحریم بیشتر به روند مذاکرات اعمال فشار کنند. تاکنون دولت اوباما مقاومت‌هایی داشته است. این‌که چه میزان از این استراتژی واقعی است و چه میزان از آن تاکتیک در نظر گرفته می‌شود به تحلیل‌های رسانه‌ای بر می‌گردد. ما می‌توانیم امیدوار باشیم و آن‌ها را دعوت کنیم که از گذشته درس بگیرند، رویکرد فشار توام با مذاکره به نتیجه نرسیده است و امیدواریم با یک واقع‌بینی توام با اراده سیاسی در مسیر شکل‌دهی مذاکره برای نتیجه حرکت شود و از تاثیرات افراط‌گرایان، تندروها و جناح‌هایی که خواهان به انجام رسیدن خوب این مذاکرات نیستند جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=105666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر