1

اقدامات شرم آور آمریکا، صدای برندگان نوبل را درآورد+تصویر

  • کد خبر : 109771
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸

در روز جهانی حقوق بشر، بیش از ۵۶۰ نویسنده از ۸۲ کشور جهان طی فراخوانی بین‌المللی به نظارت نظام‌مند در اینترنت توسط سازمان‌های امنیتی از جمله آژانس امنیت ملی آمریکا اعتراض کرده و برای دفاع از دموکراسی در جهان دیجیتال فراخوان داده‌اند.

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز به نقل از بی بی سی فارسی، در روز جهانی حقوق بشر، دهم دسامبر، بیش از ۵۶۰ نویسنده از ۸۲ کشور جهان طی فراخوانی بین‌المللی به نظارت نظام‌مند در اینترنت توسط سازمان‌های امنیتی از جمله آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) اعتراض کرده و برای دفاع از دموکراسی در جهان دیجیتال فراخوان داده‌اند.

 

جز گونترگراس، چهار نویسنده دیگر برنده جایزه نوبل نیز این بیانیه را امضا کرده اند.

 

گونتر گراس نویسنده آلمانی و منتقد رژیم صهیونیستی

 

در این بیانیه که امضای پنج برنده جایزه ادبی نوبل، گونتر گراس، اورهان پاموک، جان ماکسول کوئتزی، اِلفریده یلینک و توماس ترانسترومر را نیز در پای خود دارد، آمده است: “دولت‌ها فقط با چند کلیک می‌توانند تلفن‌ها، ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌هایی را که می‌بینیم، تحت نظر قرار بدهند. آن‌ها به عقاید و کنش‌های سیاسی ما دسترسی دارند و می‌توانند با همکاری شرکت‌های عرضه کننده‌ اینترنت مجموعه رفتار ما را پیش‌بینی کنند.”

 

امضاکنندگان بیانیه به “نقض حقوق فردی” و “حریم خصوصی” توسط دولت‌ها و تراست‌ها معترض بوده و از عموم شهروندان جهان خواسته‌اند با امضای فراخوانی که در سایت change.org درج کرده‌اند، در این فراخوان عمومی به نظارت گسترده اعتراض کرده و از حقوق خود دفاع کنند.

 

این بیانیه که روز گذشته تحت عنوان “نویسندگان ِ مخالف نظارت بر مردم” همزمان در بیش از ۳۰ روزنامه از جمله گاردین، لوموند، فرانکفورته آلگماینه و اِل پائیس منتشر شده، به امضای نویسندگانی از پنج قاره جهان از بنگلادش تا السالوادور و انگلیس و آمریکا و کنگو رسیده است.
جامعه تحت نظارت، جامعه دموکراتیک نیست

امضاکنندگان بیانیه مذکور “آزادی در اندیشه، حریم خصوصی، نامه و گفتگو” را حق هر انسانی دانسته و معتقدند “حکومت‌ها و نهادها از پیشرفت تکنولوژیک در جهت نظارت به طور گسترده سوءاستفاده می‌کنند.”

 

در این بیانیه آمده است: “انسان تحت نظارت، انسان آزاد نیست و جامعه‌ای که دائم تحت نظارت باشد، جامعه دموکراتیکی نیست. از این رو باید حقوق اساسی دموکراتیک ما در جهان دیجیتال نیز مانند جهان واقعی به اجرا درآید”.

 

 

از نظر امضاکنندگان این بیانیه در نظارت گسترده “اصل برائت” به دست فراموشی سپرده شده و با شهروندان همچون افراد مظنون رفتار می‌شود. این نویسندگان به سوءاستفاده “از پیشرفت در تکنیک در جهت نظارت گسترده” اعتراض دارند و بر این نظراند که همه انسان‌ها حق دارند فارغ از نظارت “در اندیشه و حریم خصوصی در نامه‌ها و گفتگوها آزاد باشند”.

 

طی روزهای گذشته اخبار متعددی از جاسوسی آمریکا و برخی متحدان غربی اش بویژه از فضای مجازی حکایت دارد. در تازه ترین اخبار شبکه یورونیوز به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: سازمان امنیت ملی آمریکا به وسیله شبکه های تلفن همراه، محل افرادی را که از موبایل استفاده می کنند شناسایی می کند و روزانه پنج میلیارد نقطه را در بانکهای اطلاعاتی خود ذخیره می کند.

 

 

روز گذشته نیز سایت بی بی سی فارسی، بی بی سی فارسی، گزارش داد:  جاسوسان آمریکایی و بریتانیایی در بازی‌های آنلاینی همچون “دنیای وارکرافت” رخنه کرده‌اند.

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=109771

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر