3

همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه در اراک برگزار می‌شود

  • کد خبر : 118649
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۸:۲۷

محمد مصطفوی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان گفت: این همایش ۱۸ اردیبهشت ماه سال آتی در هتل امیر کبیر اراک با هدف معرفی و اشاعه مفاهیم زیست بوم پایدار و ایجاد همگرایی و همدلی در حوزه‌های خصوصی، دولتی و مردمی در ارائه راهکارهایی برای برون رفت از مسئله آلودگی و تدوین سند جامع ملی زیست بوم […]

محمد مصطفوی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان گفت: این همایش ۱۸ اردیبهشت ماه سال آتی در هتل امیر کبیر اراک با هدف معرفی و اشاعه مفاهیم زیست بوم پایدار و ایجاد همگرایی و همدلی در حوزه‌های خصوصی، دولتی و مردمی در ارائه راهکارهایی برای برون رفت از مسئله آلودگی و تدوین سند جامع ملی زیست بوم با حضور بیش از ۳۰۰ نخبه زیست محیطی و دانشگاهی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این همایش یک روزه با دو رویکرد اصلی آلودگی شهر اراک و رسیدگی به وضعیت تالاب میقان در سه محور محیط زیست و زیست بوم پایدار، اجتماع و زیست بوم پایدار و اقتصاد و زیست بوم پایدار برگزار می‌شود.

رئیس همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه خاطر نشان کرد: آلودگی‌های شهری استان مرکزی و راهکارهای برون رفت از بحران، الگوهای پایدار حمل و نقل شهری اراک، توسعه زیست بومی صنایع در شهرهای استان مرکزی، تالاب کویری میقان و بهره‌برداری پایدار زیست بومی، بحران آبی دشت‌های استان مرکزی و راهکارهای مدیریت زیست بومی، برنامه‌ریزی کاربردی زمین و نقش آن در پایداری زیست بوم، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای مدیریت زیست بومی را از محورهای ویژه این همایش ملی عنوان کرد.

مصطفوی از برگزاری بیش از ۱۵ جلسه به منظور هماهنگی‌های لازم برای برگزاری همایش خبر داد و ابراز داشت: بیش از ۳۰۰ نفر ساعت فعالیت برای تدوین محورهای همایش انجام شده است.

وی جمعی از سفرای کشورهای خارجی، نماینده سازمان ملل، اعضای کارگروه انرژی و محیط زیست اتاق ایران، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را از میهمانان پیشنهادی این همایش برشمرد.

رئیس همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای مباحث محیط زیست و توسعه پایدار  از اولویت‌های دولت به شمار می‌رود، افزود: برگزاری این همایش ملی می‌تواند شهر اراک را برای تدوین برنامه بلند مدت زیست محیطی و خارج شدن از بحران در دستور کار دولت قرار دهد.

مصطفوی با اشاره به ضرورت حفظ تالاب میقان به عنوان یکی از تالاب‌های مهم کشور و یکی از رویکردهای این همایش اضافه کرد: این تالاب علاوه بر خشکسالی و کمبود آب، با مشکل برداشت بی‌رویه و غیر اصولی مواد معدنی مواجه است به طوری که کارشناسان معتقدند اگر جلوی این روند گرفته نشود سرنوشتی مشابه سرنوشت هامون در انتظار این تالاب و ساکنان مناطق اطراف آن به وجود خواهد آمد.

وی افزود: دبیرخانه این همایش در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک دایر شده و مجامع علمی و نخبگان دانشگاهی می‌توانند مقالات خود را تا ۲۹ بهمن سال جاری به این دبیرخانه ارسال کنند.

رئیس همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه ادامه داد: پس از ارسال مقالات فرآیند داوری تا ۱۵ اردیبهشت ماه انجام و پس از برگزاری همایش مقالات برگزیده به منظور داوری و چاپ در نشریاتISI  ارسال خواهد شد.

دبیر همایش زیست بوم پایدار توسعه نیز در این نشست با بیان اینکه با از بین بردن هرگونه اشتغال و تعطیلی کارخانه‌ها مخالفیم گفت: هدف از انتقاد به آلودگی صنایع و کارخانه‌ها اصلاح آلایندگی واحدها است.

محمدحسین محمدی عنوان کرد: صنایع استان مانند پالایشگاه، آذرآب، نیروگاه و… صنایع ملی هستند و برگزاری این همایش با حضور نخبگان دولتی و خصوصی همایشی وحدت آفرین بین صنایع، کشاورزی، محیط زیست، بهداشت و درمان و دستگاه‌های ذیربط است.

وی تصریح کرد: این همایش دو هدف اساسی ایجاد وحدت و یکپارچگی و دور بودن از تقابل و پیدا کردن راهکار و ارائه پیشنهاد به جای انتقاد را دنبال می‌کند.

دبیر همایش زیست بوم پایدار توسعه خاطرنشان کرد: این همایش  دارای چهار کمیته علمی، اجرایی، مالی و پشتیبانی و تبلیغات است و به دنبال همکاری بخش‌های دولتی، مردمی و خصوصی و بررسی مسائل و ارائه راهبردهای مناسب برای موضوعات زیست بوم استان مرکزی است.

محمدی در پایان اذعان داشت: این همایش در نظر دارد با هم اندیشی نخبگان و دانشگاهیان معضلات زیست بوم استان و کشور را شناسایی کند و به عنوان  الگویی عملی برای سند راهبردی توسعه زیست بوم پایدار مطرح شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=118649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر