2

واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سالجاری

  • کد خبر : 12690
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷

رئیس سازمان خصوصی سازی از واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: برای جوایز صادراتی سبدی از سهام تدارک دیده شده است که به محض ابلاغ، فرآیند قانونی آن طی می‌شود. پیمان نوری امروز در نشستی خبری با بیان اینکه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان […]

رئیس سازمان خصوصی سازی از واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: برای جوایز صادراتی سبدی از سهام تدارک دیده شده است که به محض ابلاغ، فرآیند قانونی آن طی می‌شود.

پیمان نوری امروز در نشستی خبری با بیان اینکه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سالجاری واگذار می‌شود، گفت: واگذاری باشگاههای ورزشی دارای حساسیت‌های خاصی است. بر این اساس، از خبرگان ورزشی دعوت به عمل آورده ایم و نظر هیئت واگذاری، دولت و سازمان خصوصی سازی درباره دریافت شده، بنابراین تدارکی برای واگذاری سهام این دو باشگاه دیده شده است.

وی اضافه کرد: در واگذاری‌های این چنینی باید به عواطف مردم و طرفداران آنها توجه کرد، در ضمن درباره هیچ شرکتی نمی‌توانیم خارج از قانون و ضابطه عمل کنیم. در عین حال، پیش بینی می شود که سهام این دو باشگاه مورد اقبال جمعی قرار گیرد و از حداکثر امکانات موجودات قانونی نیز استفاده خواهیم کرد که به انگیزه های هواداران این دو باشگاه پاسخ محکم بدهیم.

جزئیات واگذاریها

وی با اشاره به عملکرد واگذاریها گفت: در ۵ ماهه ابتدای سال گذشته  کل واگذاریهای صورت گرفته توسط سازمان خصوصی سازی ۱۳ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال بوده که این رقم در مدت مشابه سال جاری  به ۲۹ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال رسیده؛ یعنی ۲٫۱۸ برابر دوره قبل واگذاری بیشتر بوده است که این رقم بدون سهام واگذار شده بابت رد دیون و سهام عدالت است.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: از رقم ۱۳ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال واگذاری ۵ ماهه ابتدای سال گذشته ۷۵ درصد واگذاری از طریق بازار سرمایه بوده اما از رقم ۲۹ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال ۵ ماهه ابتدای امسال ۷۲ درصد از طریق بازار سرمایه صورت گرفته است.

وی افزود: در سال ۸۹ کل عرضه های اولیه در بازار سرمایه شامل ۱۲ شرکت بوده که در ۵ ماهه ابتدای سال ۹۰ این تعداد حدود سهام ۱۱ شرکت بوده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال تعداد عرضه های اولیه در بازار سرمایه به ۳ برابر افزایش یابد.

نوری ادامه داد: از ۳۶۵ شرکت مشمول واگذاری در گروه یک و دو برای سال ۹۰ حدود ۲۳ شرکت جزو گروه ۱ بورسی و ۱۶ شرکت در گروه ۲ بورسی هستند بنابراین تنها ۳۹ شرکت مستعد بورسی برای عرضه سهام وجود دارند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: همچنین ۵۵ شرکت گروه ۱ و ۱۳ شرکت گروه ۲ فرابورسی هستند که در مجموع تعداد شرکتهای قابل عرضه در بورس و فرابورس به ۱۰۰ شرکت می رسد و مابقی شرایط عرضه در این بازار را ندارند.

وی گفت: ۲۰۱ شرکت گروه یک از طریق مزایده، ۱۷ شرکت گروه ۲ از طریق مزایده ، ۱۱ شرکت از طریق مذاکره واگذار می شوند و ۲۹ شرکت نیز که زیر مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی هستند در لیست واگذاری قرار دارند.

سهام عدالت

معاون وزیر اقتصاد یکی از جدی ترین و خالص ترین خصوصی سازی ها در کشور را واگذاری سهام عدالت ذکر کرد و افزود: تا اول شهریور ماه سال ۹۰ در مجموع ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۶۶۵ دعوت نامه برای دریافت سهام عدالت توسط سازمان خصوصی سازی ارسال و ۳۹ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۶۲۷ نفر برای دریافت این سهام ثبت نام کردند و هم اکنون سهامدار سهام عدالت هستند، همچنین افرادی که مراجعه و سهام دریافت کردند ۳۷ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۱۱۹ نفر هستند.

نوری در مورد واگذاری سهام عدالت به کارگران گفت: تعداد کارگران فصلی و ساختمانی که از طریق سایت وزارت کار برای دریافت سهام عدالت کارگری ثبت نام کردند ۳ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۳۱۱ نفر بودند که از این تعداد ۵۸۱ هزار و ۹۱۶ نفر سهام را دریافت نمودند.بر اساس برنامه های پیش بینی شده قرار است تا سقف ۶ دهک به تعداد ۴۵ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت شود.

سهام برای جوایز صادراتی

وی در مورد واگذاری سهام بابت جوایز صادراتی گفت: چندین جلسه در این خصوص با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده ایم و سبدی از سهام را برای آن تدارک دیده ایم.

نوری خاطر نشان کرد: مکاتباتی نیز با وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شده است اما تا زمانی که ابلاغ رسمی از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور دریافت نکنیم فرآیند قانونی واگذاری سهام بابت جوایز صادراتی امکان پذیر نخواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: اگر نهادهای عمومی غیر دولتی را از واگذاری۸۶۳ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی جدا کنیم که رقمی بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد ریال می شود، حدود ۷۰۰ هزار میلیارد ریال یعنی ۸۰ درصد واگذاریها به بخش خصوصی واقعی صورت گرفته است.

وی از واگذاری حدود ۸۵۰ هزار میلیارد ریال سهام از سال ۸۰ تا پایان سال ۸۹ یعنی حدود ۱۰ سال خبر داد و گفت: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از این سهم مربوط به سهام عدالت و ۵۵۰ هزار میلیارد ریال نیز متوسط واگذاریها بوده است.

نوری تصریح کرد: اوج واگذاری‌های سهام طی این سالها مربوط به سال ۸۸ بوده که با واگذاری مخابرات ۱۷۹ هزار میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته که ۶۰ هزار میلیارد ریال آن بابت رد دیون بوده است.بنابراین چگونه معادل ۸۰ درصد عملکرد سازمان خصوصی سازی در ۱۰ سال گذشته را برای واگذاری در سال ۹۰ در نظر گرفته اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: هر چه به جلو می رویم کار واگذاری سهام به دلیل پیچیدگیها، مقاومت ها و حساسیت ها سخت تر می شود مثلا واگذاری باشگاههای ورزشی و فوتبالی را نمی توان به سادگی یک کارخانه انجام داد زیرا با عواطف مردم و طرفداران گره خورده است.

رد دیون

نوری با تاکید بر اینکه در هیچ کجای قانون منعی برای واگذاری سهام به نهادهای عمومی غیر دولتی پیش بینی نشده است، گفت: دولت لایحه ای ۷۰ هزار میلیارد ریالی برای واگذاری سهام به دولت برای سال ۹۰ ارائه کرد که مجلس آن را به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش داد بنابراین فشار عظیمی در سال ۹۰ بر دوش سازمان خصوصی سازی است فارغ از ادبیات شبه دولتی و غیره وظیفه سازمان اجرای قانون است در غیر این صورت باید پاسخگو باشد.

خرید و فروش سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه پیش از این برخی افراد با ارقام بسیار کم نسبت به خرید سهام عدالت اقدام می کردند، تصریح کرد: مکانیزم خرید و فروش سهام عدالت در بازار سرمایه در اختیار سازمان خصوصی سازی نیست و بازار سرمایه باید در مورد داد و ستد آن تصمیم گیری کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=12690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر