1

دیدار سران قوا با آیت ا … هاشمی رفسنجانی

  • کد خبر : 13236
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰

دیدار هاشمی با عبدالسلام جلود در مجلس مأموریت سران قوا به وزارت خارجه: روابط با عربستان را ارتقاء دهید به امور جنگ پرداختم. آقای رفیق دوست خواست نماینده لیبی را که حامل پیام سرگرد [ عبد السلام] جلود [ عضو شورای فرماندهی جماهیری لیبی] است، بپذیرم. گفتم به مجلس بیاید. شب سران قوا و وزرای […]

دیدار هاشمی با عبدالسلام جلود در مجلس
مأموریت سران قوا به وزارت خارجه: روابط با عربستان را ارتقاء دهید

به امور جنگ پرداختم. آقای رفیق دوست خواست نماینده لیبی را که حامل پیام سرگرد [ عبد السلام] جلود [ عضو شورای فرماندهی جماهیری لیبی] است، بپذیرم. گفتم به مجلس بیاید.
شب سران قوا و وزرای نفت و خارجه در منزل ما بودند. فاطی خانه داری کرد. به وزیر نفت اجازه دادیم، قطعات لازم را برای ترمیم خرابیهای بمباران بخرند. احتمال بروز مشکل در رابطه با سوخت با تشدید جنگ وجود دارد و اجازه دادیم برای ذخیره کردن سوخت زمستان، بنزین و گازوئیل کوپنی شود. در مورد قیمت نفت، و نفت و گاز قم و ….. مذاکره شد.
با درگیری بارزانی ها با نیروهای ترکیه در راه نفوذ به مراکز مورد نظرشان مخالفت شد. در خصوص روابط با عربستان به وزارت خارجه ماموریت داده شده، با توجه به اظهارات اخیر سعودی ها در خصوص ادعای عدم کمک به عراق و علاقه به تحسین روابط با ما اقدام کنند. در مورد فرانسه و کویت هم بحث شد.
آقای خامنه ای گزارشی از اجلاس حراره داد ۱. قرار بود امشب به عراق موشک بزنیم، اما به خاطر عدم هماهنگی با ماموران لیبی به تاخیر افتاد. امروز هم عراق به تبریز و به یک کشتی حمله کرده است ۲.

۱- هشتمین اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها همزمان با بیست و پنجمین سالگرد تاسیس این جنبش ، در حراره پایتخت زیمبابوه آغاز به کار کرد . این اجلاس شش روز به طول انجامید . بیش از پنجاه تن از سران کشورهای عضو جنبش در حراره حضور یافته اند که از جمله می توان آیت الله خامنه ای رئیس جمهوری ایران ، دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه ، فیدل کاستر ، رئیس جمهوری کوبا ، گاندی نخست وزیر هند و ساموئل کی دو رهبر لیبریا را نام برد . در این اجلاس مسائل خاورمیانه ، سیاست آمریکا در مدیترانه ، جنگ عراق علیه ایران ، خلع سلاح جهان ، روابط شرق و غرب و نیز اوضاع آمریکای مرکزی مورد بحث قرار گرفت . در جلسه افتتاحیه این اجلاس «رابرت موگابه » نخست وزیر زیمبابوه و « یاسر عرفات » رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین ( ساف ) خواستار پایان یافتن جنگ شش ساله ایران و عراق شدند . یاسر عرفات در این اجلاس خطاب به رئیس جمهوری ایران گفت : « پیشنهادهای میانجی گری را که از سوی جنبش عدم تعهد ،‌سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی به شما شده است ، بپذیرید . تمام تفنگ ها باید به سوی دشمنان مشترک مان یعنی رژیم های «پرتوریا» و « تل آویو » گرفته شود.» همزمان با اجلاس جاری سران جنبش عدم تعهد در حراره ،‌موضوعی که « پیشنهاد صلح جدید عراق » خوانده شده ، مورد بحث رسانه های گروهی جهان قرار گرفت . در پیشنهاد جدید عراق که وزیر خارجه این کشور آن را مطرح و طی نامه ای به دبیر کل سازمان ملل تقدیم کرد ،‌آمده است که عراق حاضر است با تضمین های بین المللی یک پیمان عدم تجاوز با ایران امضا کند تا جنگ شش ساله را خاتمه دهد . این پیمان باید با نظارت سازمان ملل و تضمین شورای امنیت، ‌یا ۳۰ دولت با انتخاب ایران، ۳۰ دولت با انتخاب عراق، یا سازمان کنفرانس اسلامی انجام گیرد. همچنین توافقی درباره حسن همجواری و عدم تجاوز بین دولت های خلیج فارس از جمله ایران و عراق امضا شود.

۲- حملات هوایی عراق به شهرها امروز نیز ادامه یافت که طی آن ،‌شهرهای تبریز، ‌ارومیه و مهاباد مورد حمله دشمن قرار گرفتند. چهار جنگنده عراق ساعت ۱۴:۴۰ امروز مجدداً با تجاوز به حریم هوایی تبریز دو نقطه از تاسیسات پالایشگاه و سه نقطه از محوطه بازمنطقه کارخانه های تراکتورسازی این شهر را بمباران کردند که علاوه بر وارد آمدن خساراتی به این مراکز، ۲۰ تن از کارکنان و کارگران نیز مجروح شدند. در پی این بمباران، و با توجه به حمله روز گذشته هواپیماهای عراقی فعالیت این پالایشگاه متوقف شد. ظرفیت تصفیه نفت خام این پالایشگاه – که حدود ۱۵ درصد از نیازکشور به فرآورده های نفتی را تامین می کرد – حدود ۸۰ هزار بشکه در روز است که در برخی مقاطع این رقم به ۱۰۰ هزار بشکه در روز نیز می رسید.
منبع متن روز شمار : کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۵ « اوج دفاع » – دفتر نشر معارف انقلاب

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=13236

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر