1

فاجعه ای در سکوت

  • کد خبر : 133450
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵

۱۲ تیر سالروز حمله ددمنشانه و موشکی ناوگان آمریکایی در سال ۱۳۶۸ به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس است که باعث به شهادت رسیدن ۲۹۰ غیرنظامی شد.

در این روز هواپیمای مسافربری ایرباس ایران به شماره ۶۵۵ که از بندرعباس عازم دبی بود در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه (هفت دقیقه پس از پرواز) به دستور فرمانده ناو جنگی وینسنس آمریکا با شلیک دو فروند موشک برفراز آب های نیلگون خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد اصابت قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما حامل ۲۹۰مسافر و خدمه بود که تمام آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند.

در میان سرنشینان این هواپیما مسافربری ۲۵۳ ایرانی، ۱۳ اماراتی، ۱۰ هندی، ۶ پاکستان، ۶ یوگسلاویایی، یک فرانسوی و یک ایتالیایی نیز حضورداشتند.

همچنین در این پرواز غیرنظامی ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال ، ۵۳ زن نیز حضور داشتند که همگی در شمار کشته ها شدند.

هواپیمای ایرباس خطوط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حالی مورد حمله نظامیان آمریکایی مستقر در خلیج فارس قرار گرفت که طبق قوانین بین المللی در کریدور هوایی در حال پرواز بود.

ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی با استفاده از یک فروند ناو جنگی در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک به پیروزی عراق در جنگ تحمیلی و مقدمات تحمیل قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد به کشورمان برای ادامه ندادن جنگ هشت ساله بود.

در چنین وضعیتی بود که ایالات متحده با هدف تحمیل قطعنامه ۵۹۸ به ایران و ترغیب این کشور به دست کشیدن از خواسته های خود؛ در ۱۲ تیر ماه ۱۳۶۷ هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران را بر خلاف همه موازین و مقررات مورد حمله نظامی و موشکی قرار داد.

این اقدام، در اصل هشداری بود از سوی کاخ سفید که می خواست از طریق آن اعلام کند که چنانچه جمهوری اسلامی ایران تن به صلح تحمیلی ندهد و دست از حملات خود علیه رژیم صدام بر ندارد، آمریکا از هیچ گونه جنایتی فروگذار نخواهد کرد.

مؤید این مطلب را می توان در سخنان، «مایکل آرماکاست » سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در مصاحبه ای که در ۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ درباره سرنگونی هواپیمای جمهوری اسلامی ایران انجام داد، یافت .

وی اعتراف کرد که «ما به طور یک جانبه سعی کردیم بر ایران فشار آورده و این کشور را مجبور به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ کنیم.ˈ

این جنایت هولناک که با هیچ اصول اخلاقی و حقوقی بین المللی سازگاری نداشت، ثابت کرد که واشنگتن برای حمایت از منافع نامشروع خود در نقاط مختلف جهان از ارتکاب هیچ عمل ضد بشری دریغ نمی کند.

پس از این جنایت هولناک ناخدا «ویل راجرز» فرمانده ناو «وینسنس» امریکا تاکید کرد که «سنگینی این بار را تا پایان عمر به دوش خواهم کشید».

«گری سیک» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هم در یک گفتگوی صریح با رادیو بی بی سی خاطر نشان کرد که سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران یک اقدام شرم آور برای آمریکا بود و توجیه آمریکا یی ها در مورد این حادثه بسیار خجالت آور بود.

همچنین «دیوید نارسون» فرمانده ناوشکن آمریکایی سایوز که در زمان حمله در ناو «وینسنس» حضور داشت، یک سال بعد در یک مجله متعلق به نیروی دریایی آمریکا گفت : هواپیمای ایرانی پرواز ۶۵۵ ایران ایر بدون هیچ دلیل قابل قبولی سرنگون شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=133450

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر