1

ایران، پیروز اصلی جنگ ۱۰ساله آمریکا علیه تروریسم در منطقه خاورمیانه است

  • کد خبر : 13726
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۷:۳۶

شبکه تلویزیونی سی ان ان معتقد است جمهوری اسلامی ایران، پیروز اصلی جنگ ۱۰ساله آمریکا علیه تروریسم در منطقه خاورمیانه است. این شبکه در تفسیر خود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دشمن قدیمی آمریکا در ۱۰ ساله جنگ علیه تروریسم، موقعیت خود را در منطقه خاورمیانه تحکیم و تقویت کرده است. بخشی از […]

شبکه تلویزیونی سی ان ان معتقد است جمهوری اسلامی ایران، پیروز اصلی جنگ ۱۰ساله آمریکا علیه تروریسم در منطقه خاورمیانه است.
این شبکه در تفسیر خود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دشمن قدیمی آمریکا در ۱۰ ساله جنگ علیه تروریسم، موقعیت خود را در منطقه خاورمیانه تحکیم و تقویت کرده است. بخشی از این موفقیت به خاطر استراتژ ی آمریکا پس از حوادث ۱۱سپتامبر است. آمریکا پیش بینی نمی کرد که با جایگزینی حکومت صدام با یک نظام سیاسی که شیعیان در آن قدرت را به دست گرفتند، عملا زمینه را برای نفوذ گسترده ایران در عراق فراهم می کند. بی شک حکومت ایران بزرگترین پیروز این جنگ های بین المللی در عراق و افغانستان بوده است.
سجادپور از همکاران بنیاد کارنگی به سی ان ان گفت: اقدامات و اشتباهات آمریکا پس از حملات ۱۱سپتامبر، موقعیت ایران را در سطح جهان تقویت کرد. قبل از آن دو رژیم حاکم بر عراق و افغانستان که با ایران دشمن بودند، به نوعی قدرت این کشور را محدود می کردند اما حالا نه تنها این دو حکومت خصم ایران سرنگون شده اند، بلکه میزان نفوذ جمهوری اسلامی در افغانستان و عراق افزایش یافته است.»
شبکه خبری سی ان ان در مطلب خود می افزاید: امروزه ایران بزرگترین شریک تجاری عراق است. طبق آمار دولت ایران حجم صادرات ایران به عراق طی سال ۲۰۱۰ حدود هفت میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال ۲۰۰۳ تقریبا ۲۵ برابر شده است. ایران مناسبات تجاری و اقتصادی خود را با افغانستان نیز گسترش داده است و براساس گفته های سفیر ایران در کابل حجم صادرات و مشارکت ایران در پروژه های اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۱۰ بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.
سی ان ان نتیجه گرفت: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم، جمهوری اسلامی ایران به عامل کلیدی ثبات در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است و دولت آمریکا نمی تواند چنین عاملی را نادیده بگیرد.
سی ان ان در تحلیل خود بر این واقعیت مسلم نپرداخت که طی ۸ ماه گذشته نیز، فوران موج تازه بیداری اسلامی در کشورهای مختلف منطقه و سرنگونی رژیم های آمریکایی، بر گستره نفوذ ایران افزوده است.
در همین حال دریادار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از نبود هرگونه کانال ارتباطی با ایران ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرنامه وزارت دفاع آمریکا، مولن در سخنانی در دانشگاه میامی گفت: «حتی در شرایطی که روابط با شوروی بسیار تیره بود، در اوایل دهه ۱۹۶۰، رهبران دو کشور از طریق یک تلفن ویژه به صورت مستقیم با هم ارتباط داشتند. نبود چنین ارتباطی بین ایران و آمریکا می تواند برای منطقه خطرناک باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=13726

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر