2

اختلاط های خارج از عرف موجب آشفتگی زنان می‌شود

  • کد خبر : 138121
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

این روزها بحث بهسازی فضای کار برای بانوان به یکی از مباحث روز جامعه تبدیل شده است.

موضوعی که حتی در کشورهای غربی نیز مورد بررسی و پیگیری است و آنها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که محیط امن و آرام و بدون اختلاط غیرضروری، هم در مدرسه، هم در دانشگاه و هم در محیط کار، موجب بالا رفتن بازدهی می‌شود.

برخی محیط کار را با پارتی اشتباه گرفته‌اند

زینب مینا امیری مقدم، استاد دانشگاه با بیان اینکه عده‌ای محیط کار را با پارتی اشتباه می‌گیرند، گفت: امنیت روانی لازمه موفقیت زنان در جامعه است.

وی با بیان اینکه امنیت روانی خواسته همه زنان شاغل در اجتماع است، افزود: یکی از عوامل موفقیت زنان، داشتن امنیت روانی است تا زمان خود را بدون درگیر شدن به مسایل حاشیه‌ای، صرف کار و فعالیت کنند. این استاد دانشگاه ادامه داد: همه موفقیتهایی که ممکن است یک خانم به آن دست پیدا کند، ارتباط مستقیم با امنیت فضای کاری او دارد و در وهله دوم باید وضعیت برای ارتقای علمی و اخلاقی زنان آماده باشد و از سوی دیگر تفاوتی میان زنان و مردان در دسترسی به مواهب اجتماعی وجود نداشته باشد.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود، رعایت حجاب در محیط کار است و البته حجاب تنها چادر نیست و تنها مخصوص بانوان نیز نمی‌باشد و باید شرایط به گونه‌ای باشد که زنان و مردان خود را موظف به رعایت حجاب در فضای کار بدانند. امیری مقدم ادامه داد: هم اکنون افرادی وارد محیط کار می‌شوند که عده‌ای از آنها محیط کار را با پارتی و عروسی اشتباه می‌گیرند، در حالی که هیچ قانونی برای اصلاح وضعیت وجود ندارد و لازم است با قانونگرایی و تدوین قوانین در جهت سالمسازی فضای کار اقدامی در این جهت انجام شود.

روابط خارج از عرف آثار بدی دارد

افسانه نیک راد، کار‌شناس و مشاور امور خانواده نیز با بیان اینکه باید زنان و مردان حد مجاز رفتارهای خود در فضای کار را بدانند، گفت: اختلاط بین زنان و مردان در محیط کار استرس زنان را افزایش می‌دهد که می‌تواند اثرات سوئی بر زندگی شخصی افراد داشته باشد.

وی افزود: اشتغال در دنیای امروز معناهای متفاوتی پیدا کرده است و اگر فضا امن نباشد، شاغلان به صورت ناخودآگاه از لحاظ روحی دچار آشفتگی می‌شوند که این موضوع بر روی موفقیت و امنیت کار نیز اثرگذار است.

وی ادامه داد: در کشور ما چارچوبها و حد و حدود خاصی وجود دارد، مسأله امنیت، احساس آرامش داشتن و سلامت کاری برای زنان در محیط کار بسیار دارای اهمیت است، چون شرایط ویژه برای خانمها این است که مدیریت خانه و خانواده را هم دارند ورسیدگی به زندگی و فرزند و خانواده یک موضوع جدی است.

زنان و مردان باید حدود را رعایت کنند

این مشاور خانواده تصریح کرد: امروزه با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها، خانمها بیرون از خانه شاغل هستند و چیزی مازاد بر انرژی خود را صرف کار خارج از خانه می‌کنند که اگر در آن محیط امنیت و آرامش وجود نداشته باشد، اثر منفی خود را می‌گذارد.

نیک راد تصریح کرد: زنان و مردان باید حدود و شرح وظایف خود را بدانند و در جامعه مسایل عرفی، شرعی و اسلامی را هم رعایت کنند و اگر خدای ناکرده کسانی باشند که مشکلات اخلاقی یا رفتاری داشته باشند، یک سازمان را می‌توانند به هم بریزند. این مشاور خانواده افزود: متأسفانه برخی زنان در محیط کار شرایط قانونی را نمی‌دانند و نمی‌دانند چگونه باید از حق قانونی خود دفاع کنند، بنابراین باید قبل از اینکه وارد فضای کار شوند، این اطلاعات به آنها داده شود تا زمینه سوءاستفاده از زنان از میان برداشته شود.

اول خانه بعد کار

زهرا سجادی، کار‌شناس امور زنان نیز با بیان اینکه هیچکس مخالف فعالیت اجتماعی زنان نیست و هیچکس نمی‌گوید زنان خانه‌نشین باشند، گفت: سلامت فضای کار، سلامت خانواده‌ها را ارتقا می‌دهد و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود همواره نقش و اولویت اول را برای زنان، تربیت فرزندان و ایجاد فضای سالم خانه بیان کرده‌اند، گفت: در کنار تربیت صحیح فرزندان، اولویت دوم زنان اشتغال و حضور در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی است و آن هم در صورتی که تزاحمی با اولویت اول نداشته باشد.

سجادی افزود: از سوی دیگر سلامت فضاهایی که زنان در آن محیط‌ها مشغول به کار و فعالیت می‌شوند نیز بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد تا در حد امکان از اختلاط زن و مرد جلوگیری شود، زیرا در این صورت زندگی‌ها سالم‌تر خواهد بود. هم اکنون زنان زیادی داریم که در شرکتها، سازمانها و ادارات دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند و هیچکس نیز فعالیت آنها را زیر سؤال نمی‌برد، اما موارد زیادی دیده شده است که در کنار هم بودن زنان و مردان در محیط کار باعث ایجاد فضاهایی شده که مشکلات خانوادگی به وجود آورده است. وی افزود: اقدامهایی که در جامعه در جهت تکریم زنان در حال انجام است، بسیار پسندیده و قابل تقدیر است و انتظار ما از دولت این است که در این جهت گام بردارند.

بهداشت روانی فضای کار خواسته زنان است

یک بانوی کارآفرین با بیان اینکه بهداشت روانی فضای کار خواسته زنان جامعه است، گفت: نگاه جنسیتی به زن در فضای کار باید اصلاح شود و به زن باید به عنوان یک نیروی متخصص نگاه شود.
سیده فاطمه مقیمی گفت: شرایط امنیت کاری برای زنان و مردان نباید زیاد متفاوت باشد، اما موضوعی که می‌توان از آن نام برد، نگاه‌هایی است که نسبت به حضور زنان در محیط‌های کار و اشتغال وجود دارد.

وی ادامه داد: فرهنگ پذیرش حضور زنان در جامعه باید اصلاح شود و زنی که در حوزه اقتصاد خارج از منزل کار می‌کند، باید آمادگی پذیرش خطرات کار کردن در بیرون از منزل را داشته باشد و از سویی از انجام امور خانواده غافل نشود.

وی خاطرنشان کرد: در قانون فضای کسب و کار به موضوع بهداشت روانی برای زنان اشاره شده، اما با اینکه حدود دو سال است که این قانون شکل گرفته، هنوز آیین نامه‌های اجرایی آن تدوین نشده است.

مقیمی ادامه داد: زنان و مردان هر دو با حرمت و کرامت انسانی باید در فضای کار حاضر شوند و چارچوب‌های خود را رعایت کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=138121

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر