1

توضیحات موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به یک خبر

  • کد خبر : 138275
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵

صندوق ذخیره فرهنگیان در واکنش به نامه کانون همبستگی فرهنگیان که رونوشت آن به کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارسال و در خبرگزاری مهر منتشر شد توضیحاتی را ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر،در توضیحات ارسال شده آمده است:

درمقدمه خبر آمده است که «کانون مذکور در حالی در نامه ای به مجلس شورای اسلامی خواستار تحقیق و تفحص از تخلفات گسترده در صندوق ذخیره فرهنگیان شده که پیش از این سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تخلفات این صندوق را تایید کرده اند.» این در حالی است که حتی در نامه مورد اشاره، اصطلاح تحقیق و تفحص به کار نرفته و در مقابل از اصطلاح تفحص و بررسی استفاده شده و کاربرد این اصطلاح توسط آن رسانه محترم به نوعی جهت دهی به خبر و ایجاد تشویش در جامعه فرهنگی کشور است.

از سوی دیگر ادعا شده که این نامه «به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارجاع شده» است، در حالی که متن نامه نشان می دهد که این نامه خطاب به «ریاست محترم جبهه اصلاح طلبان و دبیر کل کانون همبستگی فرهنگیان» نوشته شده است.

در مقدمه نامه مذکور آمده است که در طول سال های فعالیت صندوق «سودی به کسی داده نشده» است، این در حالی است که فقط در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ بیش از ۹۵۰۰ میلیارد ریال سود بین اعضای صندوق توزیع شد و برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ برای نخستین بار بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال سود توزیع خواهد شد. همچنین در اوایل مرداد ۱۳۹۳ بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال به حساب حدود ۴۶ هزار نفر از فرهنگیانی واریز شد که تا پایان اسفند ۱۳۹۲ بازنشسته و از صندوق خارج شدند.

از سوی دیگر سهامداران این موسسه که فرهنگیان عضو آن هستند، حداکثر یکماه پس از بازنشستگی و خروج از موسسه، تمام سپرده و سود خود را دریافت می کنند و در حال حاضر موسسه حتی به یک نفر از اعضای خود بدهکار نیست. بنابراین این ادعا که تاکنون سودی به کسی داده نشده، کاملا غیر منصفانه و غرض ورزانه است.

در حالی در نامه مذکور آمده است که «کانون همبستگی فرهنگیان ایران نسبت به صحت یا نادرستی موارد ذیل هیچگونه اظهار نظر مثبت یا منفی نمی کند و از مجلس شواری اسلامی می خواهد صحت و سقم آن موارد را مشخص کند» اما مشخص نکرده که اگر این ادعاها دغدغه های ذهنی تهیه کنندگان این نامه نیست، پس از سوی چه کسانی مطرح شده است. همچنین بسیاری از ادعاهای مطرح شده در این نامه در حد افترا به افراد است و نویسندگان نامه باید مسئولیت آن را بپذیرند و پاسخگو باشند.

بارها درباره طرح فرهنگ و جزییات آن اطلاع رسانی و شفاف سازی شده و دکتر غندالی، مدیر عامل موسسه در آخرین اظهارات خود در مورخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ در گردهمایی روسای روابط عمومی آموزش و پرورش در این باره گفت: طرح فرهنگ به منظور تامین کالاهای مورد نیاز فرهنگیان با میانگین تخفیف ۲۶ درصدی تدوین و در برخی از استان های کشور اجرا شد. برای آغاز این طرح بانک سرمایه تسهیلاتی در قالب وام با نرخ سود بانکی رایج در اختیار کارگزار این طرح قرار داد. بنابراین موسسه از سرمایه فرهنگیان عضو صندوق در این زمینه هیچ هزینه ای نکرده است.

از آنجایی که بسیاری از بندهای این نامه مربوط به شرکت تعاونی فرهنگیان است، موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان معتقد است که پیگیری مسائل شرکت تعاونی فرهنگیان و یا فروشگاه های زنجیره ای فراز و یا هر نهاد دیگری، حق تشکل های صنفی و حتی تک تک افراد ذینفع است اما باید این موارد را از مسیر خود پیگیری نمایند زیرا این شرکت ها هیچگونه ارتباطی با موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ندارند.

درباره تمام فعالیت های اقتصادی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان های مناسب و از طرق مختلف مانند نشست های خبری مدیر عامل، انتشار گزارش های مالی و مجامع بر روی وب سایت موسسه و … شفاف سازی صورت گرفته و خواهد گرفت. همچنین برخی از شرکت های تابعه صندوق در بازار بورس فعال بوده و شفاف سازی از طریق بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سارمان بورس و اوراق بهاردار و … انجام می شود. همچنین تیم مدیریتی جدید موسسه تلاش دارد طی یک برنامه میان مدت سقف بنگاه داری و تصدی گری صندوق را به زیر ۱۵ درصد برساند که همین امر بر شفافیت عملکرد موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان می افزاید.

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به تک تک فرهنگیان عضو این موسسه است و تمامی معلمان حق دارند خواستار شفاف سازی فعالیت های اقتصادی موسسه باشند اما این کار به طریقی صورت گیرد که منافع جمعی فرهنگیان را با خطر مواجه نسازد.

از سوی دیگر افزایش اعضای موسسه از ۷۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۸۱۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۳ نشان از افزایش اعتماد جامعه فرهنگی کشور به این مجموعه است. در همین حال بر اساس یک نظر سنجی که توسط روابط عمومی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در اردیبهشت ۱۳۹۳ از تعدادی از معلمان در سراسر کشور صورت گرفت بیش از ۶۶ درصد از آنها گفتند که به مدیران موسسه اعتماد کامل دارند. ۳۴ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی نیز از اعتماد نسبی خود نسبت به این مجموعه گفتند و حتی یک نفر از افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند، به فعالیت های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان بی اعتماد نبودند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=138275

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر