0

اقامتگاه رنگارنگ ماجرا اقامتگاهی زیبا در هرمز+تصاویر

  • کد خبر : 387644
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۳۰
شکل و شمایل قرار گرفتن گنبدها کنار هم، یادآور ساختار محله‌های جزیره‌اند؛ به این صورت که بخش عمومی، اقامتی و مرکز محلّه دارد. گنبدهای خاکی، آب‌انبارها را به یادمان می‌آورد که محلی‌ها به آن «برکه» می‌گویند. رنگ‌ها هم قرار است با خاک‌های رنگی هرمز همنشینی داشته باشند، البته با الهام از مسیرهای آبرفتی بین کوه‌ها. (اگر به عکسش نگاه کنید، متوجه این رد می‌شوید) نکته آموزشی کار اینجاست که به گفته سازندگان این اقامتگاه رنگ‌ها مصنوعی‌اند و از جان رنگی بی‌رمق جزیره، برای ساخت اقامتگاه استفاده نکرده‌اند، زیرا این خاک‌ها باید سالیان سال بماند و فقط برازنده تن هرمز است نه استفاده روزمره انسان‌ها!

 

 

اقامتگاه ماجرای هرمز، درست همان‌طور که از معماری عجیب اما آشنایش پیداست، ماجراهای زیادی دارد. این اقامتگاه در عین حال که از طبیعت رنگی جزیره هرمز و فرهنگ بومی مردم آن الهام گرفته، بسیار مدرن است. همین تضاد شیرین باعث شده تا اقامت در این هتل، به لیست آرزوهای افراد زیادی اضافه شود. البته، ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود!

ماجرای اقامتگاه تخم‌مرغی هرمز از این‌جا شروع شد که گروه‌های هنری فعال در جزیره که ایده‌پرداز و مجری ساخت فرش‌های خاکی بودند، از سرمایه‌گذاران و طراحان مطرح کشور دعوت کردند تا رنگ‌ولعاب جدیدی به جزیره هرمز اضافه کنند. به این ترتیب، هتل ماجرا با مالکیت گروه‌های هنری بندرعباس و با مشارکت سرمایه‌گذاران و طراحان تهرانی و در نهایت، با همکاری و همفکری مردم هرمز، ساخته شد.

اقامتگاه ماجرا هرمز بخش کوچکی از یک ایده بزرگ است؛ «ایده حضور در هرمز». این ایده از سال ۱۳۹۴ کلیک زده شده و هدف آن، استفاده از قدرت معماری و شهرسازی، برای بهبود شرایط زندگی مردم در جزیره هرمز است.

«گروه معماری زاو» که به عنوان مجری این ایده فعالیت می‌کند، بغیر از اقامتگاه ماجرا، پروژه‌های دیگری هم در جزیره هرمز به سرانجام رسانده و پروژه‌های جدیدی هم در دست ساخت دارد. ۱٫ مرکز موقت مشارکت مردمی (۱۳۹۵)، مرکز فرهنگی رونگ (۱۳۹۶) و خانه بازسازی‌شده جری پولاک (۱۳۹۷) از پروژه‌های موفقیت‌آمیز این گروه بوده‌اند. ساخت یک مرکز پشتیبانی فنی، یک مرکز مدیریتی، یک مدرسه هنری و یک مرکز درمانی هم برای آینده پیش‌بینی شده است.

ساخت اقامتگاه ماجرا از سال ۱۳۹۷ و در مساحتی برابر با ۱۰ هزار مترمربع آغاز شد. مساحت زیربنای این اقامتگاه، ۴ هزار مترمربع است و تلاش شده تا با کم‌ترین هزینه برای مصالح ساخته شود. هزینه ساخت این هتل تقریبا نصف هزینه‌ یک پروژه با ابعاد و تکنولوژی مشابه بوده است. اما حتما از خودتان می‌پرسید چرا این هتل، به این شکل ساخته شده؟ چرا مثل هر هتل دیگری، برای حداکثرکردن سود مالکین، یک مجمتع چند طبقه بجای آن طراحی نشده؟

جواب این سوال در ایده «حضور در هرمز» نهفته است. هدف این ایده و به دنبال آن پروژه ماجرا، بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم در عین حفظ محیط‌زیست جزیره هرمز است. برای همین در ساخت این هتل موارد زیر رعایت شده است:

  • استفاده از منابع ارزان و در دسترس مثل خاک، شن و ماسه
  • اختصاص‌دادن منابع بودجه به استخدام نیروی کار محلی بجای مصالح گران‌قیمت
  • آموزش و توانمندسازی نیروی کار غیرفعال در جزیره هرمز
  • مشارکت‌دادن مردم در ایده ساخت هتل و اعتمادسازی
  • هماهنگی با طبیعت جزیره و پایداری زیست‌محیطی
  • بهره‌گرفتن از فضای هژمونیک معماری خردشده، با مقیاس قابل‌درک برای مخاطب، شبیه بافت محله
  • برخلاف هتل‌هایی که در سواحل شمال کشور می‌بینیم، در پروژه ماجرا نه به حریم ساحل و منطقه تجاوز شده و نه برای دید بهتر به دریا، ارتفاع ساختمان بیشتر شده است. از آن‌جایی که این اقامتگاه در زمین پست ساخته شده، در معماری آن از تسلط بنا بر محیط اجتناب شده تا هماهنگی آن با اطراف بیشتر شود. احترام به طبیعت هرمز و اصول پایداری زیست‌محیطی و همچنین دعوت گروه‌های مختلف برای تعامل با یکدیگر، از اولویت‌های سازندگان و طرحان بوده است.نحوه قرارگیری گنبدها از بافت محله‌های قدیمی جزیره هرمز الهام گرفته شده و مرکز، میدان و کوچه‌پس‌کوچه دارد. آب‌انبارهای قدیمی هم الهام‌بخش ساخت اتاق‌ها به شکل گنبد بوده‌اند. اما همه می‌توانیم علت رنگی‌بودن این اقامتگاه را حدس بزنیم. همه‌چیز باید در جزیره رنگین‌کمان هرمز، رنگی و شاد شاد باشد؛ مگرنه؟ البته رنگ‌های استفاده‌شده در بنا شیمیایی هستند و از خاک کمیاب و منحصربه‌فرد هرمز برای رنگ‌آمیزی هیچ‌جای این هتل استفاده نشده است.اما برسیم به تکنولوژی ساخت این اقامتگاه که مبدع آن آقای نادر خلیلی است. تکنولوژی ابرخشت، شکلی از معماری است که در آن از کیسه‌های خاکی، سیم‌های خاردار و ابزارهای و مصالح سنتی استفاده می‌شود اما در عین‌حال، مقاومت بالایی دارد و استاندارهای ایمنی روز دنیا را برآورده می‌کند. از آن‌جایی که در مراحل مختلف ساخت و اجرای اقامتگاه ماجرا از نیروی کار محلی استفاده شده بود، دانش این تکنولوژی در دسترس اما هوشمندانه به مردم منتقل شد. بنابراین، هم مردم از منافع مالی این پروژه بهره‌مند شدند و هم روش ساخت این خانه‌های زیبا به روش ابرخشت را یاد گرفتند.

    حتما دوست دارید بدانید که معمار و مالک اقامتگاه ماجرا هرمز چه کسانی هستند. در خطوط قبل، «گروه معماری زاو» را به عنوان طراحان اقامتگاه معرفی کردیم. مالک این مجموعه، آقای علی رضوانی است و آقای احسان رسول‌اف و سازمان بنادر هرمزگان، به عنوان کارفرمای مجموعه معرفی شده‌اند.

    • معماران مسئول: محمدرضا قدوسی، فاطمه رضایی فخر آستانه، گلناز بهرامی، سروش مجیدی
    • تیم طراحی: شیلا احصایی، سارا جعفری، پیمان برخورداری، محسن صف‌شکن، کاوه رشیدزاده، حسین پنجه‌پور
    • طراحان منظر: مریم یوسفی، مرتضی ادیب
    • طراحان داخلی: سارا جعفری، ترانه بهبود، سارا نیک کار، محسن دهقان

خبرنگار : سیده مریم حسینی

عکاس: سمیه عالی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=387644

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر