1

قانون در مورد فیلتر شبکه‌های اجتماعی چه می‌گوید؟

  • کد خبر : 152506
  • ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹

یک وکیل دادگستری گفت: رسانه ملی با پخش برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، مردم جامعه را با نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش آشنا کند.

«فرهاد شهبازوار» در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ضرورت پالایش محتوای مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی، گفت: استفاده از فضای مجازی و اینترنتی در جامعه ما و در تمام دنیا تبدیل به امری رایج و همگانی شده که بعضاً در مواردی همین شبکه‌ها ساعت‌ها ذهن کاربر را به خود معطوف و مشغول می‌کنند.

وی ادامه داد: استفاده هدفمند هر فناوری سبب گسترش و رشد فضایل اخلاقی و علمی در محیط‌های شخصی و جامعه می‌شود.

این حقوقدان تصریح کرد: در استفاده از فضای مجازی باید آسیب‌شناسان هم کارکردهای علمی، اخلاقی و هم کارکردهای غیراخلاقی و مجرمانه را مورد بررسی قرار دهند.

شهبازوار اظهارداشت: با توجه به این که هر از چند گاهی صحبت از فیلترینگ برخی از برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در انبوه خبرهای کشور به گوش می‌رسد این سوال در ذهن مردم ایجاد می‌شود که هدف از این کار توسط قانون‌گذار و مسئولین چیست و آیا این کار محمل قانونی دارد یا خیر؟

وی افزود: مطابق با قانون اساسی کشورمان و قانون جرائم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ در صورت کارکردهای غیراخلاقی و مجرمانه برخورد با این شبکه‌ها و کاربران آن امری اجتناب‌ناپذیر فرض می‌شود، از سرقت و کلاهبرداری تا جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی و هتک حیثیت و نشر اکاذیب از مواردی است که در فضای مجازی امکان وقوع آن دور از ذهن تلقی نمی‌شود.

این حقوقدان تأکید کرد: مسئولین ذیربط ناگزیر از انسداد و عدم دسترسی و فیلترینگ این شبکه‌ها هستند اما آنچه اصولی‌تر و کلان‌محورتر از انسداد و فیلترینگ و مجرمانه پنداشتن استفاده از شبکه‌های اجتماعی است چگونگی آشنایی، آموزش و استفاده بهینه از این شبکه‌ها در بین افراد جامعه و جوانان است که باید توسط کارشناسان علوم ارتباطات و جامعه‌شناسان این مسایل مورد بررسی قرار بگیرد.

شهبازوار در پایان خاطرنشان کرد: رسانه ملی با پخش برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، مردم جامعه را با نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش آشنا کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=152506

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر