2

واشنگتن پست:طوفان درانتظارخاورمیانه است

  • کد خبر : 155184
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴

یک تحلیلگر ارشد روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی درباره «طوفان در خاورمیانه» با توجه به بن بست در مذاکرات سازش خاورمیانه و آینده مبهم مذاکرات هسته‌ای ایران با توجه به مخالفت‌های اسرائیل هشدار داد.

به گزارش بولتن نیوز، در ادامه تحلیلها درباره مذاکرات هسته‌ای ایران،‌یک تحلیلگر ارشد آمریکایی به موضوع مخالفت‌های اسرائیل با این مساله و تاثیرات آن پرداخت.

«دیوید ایگناتیوس» تحلیلگر ارشد روزنامه واشنگتن پست در گزارشی برای این روزنامه به اختلافات اخیر تل‌آویو و واشنگتن بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت. این نویسنده و تحلیگر در ادامه برجسته سازی اختلافات بین اوباما و نتانیاهو توسط رسانه‌ها و برخی مقامات آمریکایی،‌ مدعی اختلافات جدید این دو درباره ایران است. موضوعی که نمی‌توان آن را یک واقعیت تلقی کرده و آن را جدی گرفت.

با توجه به روابط بسیار قوی آمریکا و اسرائیل و سفرهای متداوم مقامات دو طرف به واشنگتن و تل‌آویو و تاکید شخص اوباما به همکاری و تبادل اطلاعاتی همه جانبه با رژیم صهیونیستی باید درباره ماهیت اصلی اختلافات وی و نتانیاهو بیشتر دقت کرد و این اختلافات را جزئی دانست.

در متن زیر یادداشت ایگناتیوس را بخوانید یادداشتی که در آن سعی بر «حاد جلوه دادن رابطه اوباما و نتانیاهو» ناشی از مذاکرات هسته‌ای ایران و نیز مذاکرات سازش خاورمیانه شده است.

وی می‌نویسد: «بی اعتمادی بین دولت اوباما و نتانیاهو در روزهای اخیر به دنبال ظن آمریکا مبنی بر انتشار جزئیات مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران توسط نخست‌وزیر اسرائیل، عمیق‌تر شده است.

نگرانیها درباره دادن جزئیات حساس مواضع آمریکا از قبیل پیشنهاد واشنگتن به ایران در قبال مجاز بودن تهران به داشتن ۶۵۰۰ سانتریفیوژ برای غنی سازی یا بیشتر به خبرنگاران اسرائیلی از سوی دفتر نتانیاهو، سبب تصمیم (دولت اوباما) برای کاهش تبادل اطلاعات محرمانه درباره مذاکرات ایران با اسرائیل شده است.

مقامات دولت اوباما معتقدند این گزارشها گمراه کننده است چرا که تعداد سانتریفیوژها بخشی از یک بسته است که شامل میزان ذخایر هسته‌ای ایران و نوع سانتریفیوژهایی می‌شود که اجازه عملیاتی شدن دارند. دولت اوباما استدلال می‌کند توافقی که اجازه داشتن ۵۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته و یک ذخایر بزرگ اورانیوم غنی شده را بدهد احتمالا بیشتر از توافقی که اجازه داشتن ۱۰ هزار سانتریفیوژ قدیمی و میزان کمی از ذخایر را بدهد، ایران را به ساخت بمب نزدیکتر می‌کند.

گزارش اولیه روز یکشنبه کانال دوم تلویزیون اسرائیل درباره قطع همه ارتباطات آمریکا با اسرائیل درباره مذاکرات ایران از سوی کاخ سفید تکذیب شد. بر اساس گزارشهای خبری فیلیپ گوردون مدیر خاورمیانه‌ای رئیس‌جمهور در شورای امنیت ملی با یوسی کوهن مشاور امنیت ملی اسرائیل و دیگر مقامات ارشد دیدار می‌کند. از جمله محور بحثها سیاست ایران هم خواهد بود البته مقامات آمریکایی احتمالا آخرین اطلاعات مربوط به استراتژی آمریکا در مذاکرات را با آنها در میان نگذارد.

تازه ترین شکاف در روابط آمریکا-اسرائیل، ۱۲ ژانویه و با تماس تلفنی نتانیاهو آغاز شد. اوباما از رهبر اسرائیلی خواست برای چند ماه و در حالی که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ایران با توافق موافقت خواهد کرد یا نه، آتش‌ دیپلماتیکی خود را متوقف کند(حملات دیپلماتیک به موضوع مذاکرات ایران) توافقی که در آن محدودیتهای فنی روی سانتریفیوژها و ذخایر اعمال خواهد شد و دوره زمان “گریز هسته‌ای” افزایش می‌یابد و بر اساس آن ایران به بیش از یک سال برای ساخت بمب اتمی نیاز خواهد داشت اما نتانیاهو گفته شده که پاسخش آن بوده که یک سال کافی نبوده و بر رویکرد و موضع سرسختانه اسرائیل مبنی بر آنکه ایران نباید اجازه هرگونه سانتریفیوژ یا غنی سازی داشته باشد، اصرار ورزیده است.

اوباما به خاطر آنکه آمریکا هدفش درباره دوره یک ساله زمان گریز هسته‌ای را از ابتدای مذاکرات ایران با اسرائیل در میان گذاشته بود، نگران بود. کاخ سفید اظهارنظر نتانیاهو را به عنوان تغییر نظر می‌دانست موضوعی که پتانسیل عقب راندن و پس زدن مذاکرات را دارد. پاسخ اسرائیل آن است که نتانیاهو همیشه برای “غنی سازی صفر” بحث و استدلال کرده است.

روابط پس از این تماس تلفنی به سرعت دچار تنش شد. ۲۱ ژانویه جان بینر رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره و در میان گذاشتن نگرانی خود درباره مذاکرات ایران دعوت کرد. این دعوت از قبل با کاخ سفید هماهنگی نشده بود در صورتی که معمولا وقتی رهبران خارجی برای سخنرانی در کنگره دعوت می‌شوند با کاخ سفید هماهنگ می‌شود.

پس از آن هم موضوع افشا و انتشار جزئیات مذاکرات هسته‌ای پیش آمد. ۳۱ ژانویه “تایمز اسرائیل” به نقل از یک منبع ارشد اعلام نشده اسرائیلی خبر داد که بر مبنای آن آمریکا آمادگی اجازه دادن بیش از ۷ هزار سانتریفیوژ را داشته و نیز با ۸۰ درصد درخواستهای ایران موافقت کرده است. کانال دوم تلویزیون اسرائیل گزارش داد که پیشنهاد آمریکا ۶۵۰۰ سانتریفیوژ بود. مقامات آمریکایی معتقدند دفتر نتانیاهو منبع چنین گزارشهایی بوده و نتیجه گرفتند که آنها درباره مذاکرات محرمانه هسته‌ای با ایران نمی‌توانند مانند قبل با رهبر اسرائیل شفاف باشند.

یک مقام دفتر نتانیاهو در این باره گفت: جزئیات آخرین دور مذاکرات برای واشنگتن، پاریس، لندن، مسکو، برلین و تهران روشن است. این موضوع گیج کننده است که تصمیمی اتخاذ شده تا جزئیات این مذاکرات از تل‌آویو مخفی بماند حال آنکه اسرائیل با تهدید محو ایران روبرو بوده و بقایش می‌تواند با یک توافق بد در خطر قرار گیرد.

موضوع ایران در ماه آینده به اوج می‌رسد. سخنرانی (احتمالی) سوم مارس نتانیاهو و انتخابات اسرائیل ۱۷ مارس برگزار می‌شود. ضرب‌الاجل حصول توافق بر سر چارچوب ۲۴ مارس است. این ماهی است که می‌تواند آینده خاورمیانه را ترسیم کند البته نیاز به گفتن نیست که این ماه روابط آمریکا-اسرائیل را برای سال‌های آینده هم ترسیم خواهد کرد.

سیاستگذاری در قبال ایران، تنها یک موضوع “مدار کوتاه” بین واشنگتن و تل‌آویو نیست. دولت اوباما همچنین نگران است که نتانیاهو به موضوع دور تازه مذاکرات با فلسطینیان هم بی توجه و بی اعتنا است. گزارشهای اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که منابع مالی تشکیلات خودگردان که کرانه باختری را اداره کرده و اکنون اختیار اسمی(تنها در نام و کلام اختیار دارد) در غزه دارد، احتمالا تا ماه آینده تمام می‌شود. اگر چنین شود آمریکا نگران فروپاشی سرویس خدمات اجتماعی و نیروهای امنیتی کرانه باختری است که بحران جدیدی برای اسرائیل و منطقه ایجاد می‌کند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه هشدار داد که “این یک موضوع خطرناک است. اسرائیل پول را را بلوکه و نگهداشته و این یعنی دولت فلسطین با بحران مواجه خواهد شد”. دولت آمریکا معتقد است احتمالا عباس در صورت آزاد نشدن پولها،‌دولتش را منحل کند.

دولت اسرائیل از این ارزیابی فاصله دارد. موشه یعلون وزیر دفاع(جنگ) روز دوشنه گفت که فلسطینیان در حال مطرح کردن یک تهدید توخالی هستند.

دولت اوباما علی رغم بن بست در مذاکرات با میانجیگری آمریکا، برای نشان دادن اینکه همچنان درباره ایجاد توافق صلح جدی است، در حال بررسی گزینه‌های مختلفی  در قبال اسرائیلی‌ها و عرب‌ها است.

یک گزینه که احتمال بررسی آن فعال است، ایجاد چارچوب علنی و عمومی است که بر مبنای آن جان کری وزیر خارجه در طول مذاکرات درباره موضوعات کلیدی از قبیل امنیت اسرائیل، وضعیت بیت‌المقدس و حق بازگشت آوارگان بدست آورده بود. این موضوع را می‌توان به آسانی علنا و عمومی مطرح کرد و یا به عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای به روز کردن قطعنامه‌های شماره ۲۴۲ و ۳۳۸ معرفی شود قطعنامه‌هایی که برای دهه‌ها پایه مذاکرات بوده‌‌اند.

از استعاره “طوفان کامل(همه جانبه” زیاد استفاده شده است اما شاید یکی از این طوفانها در خاورمیانه به پا شود وقتی منافع اسرائیل، آمریکا، فلسطین و ایران در یک گرداب با هم برخورد کنند».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=155184

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر