2

ائتلاف ضدایرانی توسط مصر، ترکیه و عربستان ممکن نیست

  • کد خبر : 156843
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲

«فاروق لوغ اوغلو» نماینده پارلمان ترکیه خواستار همکاری ترکیه و مصر با ایران برای مقابله با چالش های پیش روی منطقه شد و فرقه گرایی را ابزار قدرت های خارجی برای کنترل منابع منطقه دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، سفر هفته های گذشته روسای جمهور مصر و ترکیه به عربستان به دعوت پادشاه جدید این […]

«فاروق لوغ اوغلو» نماینده پارلمان ترکیه خواستار همکاری ترکیه و مصر با ایران برای مقابله با چالش های پیش روی منطقه شد و فرقه گرایی را ابزار قدرت های خارجی برای کنترل منابع منطقه دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، سفر هفته های گذشته روسای جمهور مصر و ترکیه به عربستان به دعوت پادشاه جدید این کشور ملک سلمان در میان کارشناسان این گمانه زنی ها را به وجود آورده است که پادشاه جدید عربستان با وجود تمامی اختلافات این کشور و متحد نزدیکش یعنی مصر به خاطر نگرانی های خود قصد دارد با نزدیک شدن به ترکیه در نقش یک میانجی روابط تیره ترکیه و مصر را ترمیم کند.

به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان مسائل منطقه تلاش های اخیر عربستان با هدف کشاندن ترکیه به محور ضد ایرانی این کشور صورت می گیرد.

«فاروق عثمان لوغ اوغلو» نماینده حزب جمهوری خلق ترکیه در پارلمان این کشور در خصوص اهداف پادشاه عربستان از دیدار با روسای جمهوری ترکیه و مصر گفت: واضح است که ملک سلمان پادشاه سعودی در تلاش است که نه تنها نفوذ عربستان را در منطقه خلیج فارس گسترش دهد بلکه در کل منطقه گسترش دهد و دلایل پادشاه عربستان برای اینکار قابل فهم است و علت اولین قدم وی در این مسیر نگرانی های اوست.

وی در ادامه تاکید کرد به نظر می رسد که هدف وی(ملک سلمان)  تشدید خط کشی ها بین شیعه و سنی در منطقه است که بطور چشمگیری با هدف ایجاد توازن در برابر ایران صورت می گیرد.

نقشه خاورمیانه

لوغ اوغلو درباره تبعات اتخاذ چنین سیاستی از سوی عربستان هشدار داده و گفت: چنین مسیری می تواند خطرناک ترین مسیر برای مردم ما و منطقه باشد. برای ترکیه اشتباه خطرناکی خواهد بود اگر به چنین رویارویی بپیوندد.

نماینده پارلمان ترکیه با اشاره به نیاز کشورهای منطقه به همکاری به جای قطب بندی گفت: آنچه که ما در منطقه  خاورمیانه نیاز داریم قطب بندی قدرت های منطقه یعنی ایران، ترکیه و مصر نیست بلکه همکاری این سه کشور قدرتمند برای مقابله با چالش های پیش رو در جغرافیای خودشان است. توجه به اختلافات درون فرقه ای و اختلافات درون جهان اهل سنت نیز بسیار مهم هستند.

وی همچنین گفت: کشورهای منطقه به جای افتادن در این دام باید توانمندی های خود را مشترکا برای برقراری صلح و امنیت و آسایش مردم منطقه صرف کنند. فرقه گرایی ابزاری است در دست قدرت های خارجی که منطقه را در آشوب نگهدارند تا از این طریق کنترل نفت و گاز و منابع منطقه را در دست داشته باشند. ما نباید در دام آنها بیافتیم

لوغ اوغلو درباره احتمال نزدیک شدن ترکیه و مصر به هم نیز گفت: در خصوص احتمال نزدیک شدن ترکیه و مصر به همدیگر باید گفت هر چند که نیاز زیادی به این کار است اما به خاطر شدت اختلافات رهبران دو کشور دسترسی به این هدف در آینده نزدیک امکان پذیر نیست.

وی همچنین در پایان گفت: یک عامل دیگر هم که باید مد نظر باشد افزایش مشکلات اقتصادی دولت ترکیه است، عاملی که می تواند موجب جهت گیری های دولت ترکیه در قبال کشورهای منطقه شود.

گفتگو از پیمان یزدانی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=156843

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر