4

مردم منطقه بیدار شده‌اند

  • کد خبر : 15889
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴

سخنگوی وزارت خارجه به دولتمردان آمریکایی توصیه کرد که به جای برخورد خشونت‌آمیز با مردم صدای آنها شنیده شود. رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ داد. # اشتون هنوز به جلیلی پاسخ نداده است خبرنگار فارس درباره پاسخ کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی […]

سخنگوی وزارت خارجه به دولتمردان آمریکایی توصیه کرد که به جای برخورد خشونت‌آمیز با مردم صدای آنها شنیده شود.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ داد.

# اشتون هنوز به جلیلی پاسخ نداده است

خبرنگار فارس درباره پاسخ کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نامه سعید جلیلی سؤال کرد که وی در این باره گفت: در ملاقاتی که خانم اشتون با صالحی در حاشیه مجمع عمومی داشت یکی از موضوعاتی که توسط خانم اشتون مطرح شد این بود که نامه‌ای را از آقای جلیلی دریافت کرده و پاسخ آن را خواهد داد و بر فضای گفت‌وگو برای همکاری در رابطه با موضوعات مختلف و مورد علاقه طرفین تأکید شد.

وی افزود: فکر نمی‌کنم پاسخ نامه آقای جلیلی هنوز داده شده باشد. به محض اینکه پاسخ دریافت شود حتما رسانه‌ها مطلع خواهند شد.

# سفارت ایران در لیبی پیگیر وضعیت امام موسی صدر

خبرنگار فارس به اظهارات عدنان منصور وزیر خارجه لبنان که عنوان کرده اطلاعاتی را در خصوص امام موسی صدر به دست آورده‌اند اشاره کرد و از مهمان‌پرست پرسید که آیا ایران در جریان این اطلاعات قرار دارد؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره اظهار داشت: ما مشغول پیگیری و در تماس و رایزنی هستیم. امیدواریم اطلاعات دقیقی را در رابطه با وضعیت امام موسی صدر دریافت کنیم و تحقیقات‌مان در این زمینه با همکاری لبنان دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: همین الان یکی از موضوعاتی که سفارت ما در لیبی دنبال می‌کند، وضعیت امام موسی صدر است که امیدواریم بتوانیم اخبار دقیقی را در این زمینه به دست بیاوریم.

# به جای برخورد خشونت‌آمیز با مردم نیویورک صدای آنها شنیده شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره اقدام خشونت‌آمیز پلیس نیویورک با معترضان وال استریت و دستگیری ۷۰۰ نفر از معترضان در این زمینه، خاطرنشان کرد: یکی از اعتراضاتی که الان در ارتباط با ریشه‌های بحران اقتصادی در غرب و آمریکا وجود دارد که نتیجه این بحران کشورهای مختلفی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، نوع سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در مراکز اصلی پولی و مالی آمریکاست و تظاهراتی که در مقابل وال استریت صورت می‌گیرد به همین خاطر بوده است.

وی یادآور شد: البته طبق معمول تظاهراتی که برای بیان نقطه نظرات مردمی صورت می‌گیرد متأسفانه در کشورهای غربی با برخورد مواجه می‌شود که توصیه می‌کنیم به جای برخورد خشونت‌آمیز با مردم صدای آنها را گوش کنند و متوجه باشند به چه دلیلی سیاست‌های اشتباه آنها مردم را در کشورهای مختلف تحت فشارهای اقتصادی و بحران‌های اجتماعی قرار داده است.

*فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌‌آمیز جزو حقوق اساسی ملت ایران

یکی از خبرنگاران به واکنش وزارت خارجه آمریکا در خصوص پیشنهاد احمدی‌نژاد برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد در صورت تأمین آن توسط غرب اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی گفت: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جزو حقوق اساسی ملت ماست.

وی خاطرنشان کرد: ما عضو NPT هستیم و با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های هسته‌ای را دنبال می‌کنیم و همانطور که پایبند به تعهدات خود برای عدم انحراف از صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها هستیم به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد از حقوق ملت ما چیزی را کاهش و آن را محدود کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشور ما دارای مسیر طبیعی است و براساس نیازهای داخل کشور به فعالیت در این زمینه ادامه می‌دهیم.

مهمان‌پرست ادامه داد: اینکه آقای رئیس جمهور اشاره کرد که بحث غنی‌سازی ۲۰ درصد در صورت تامین نیازهای ما دنبال نخواهد شد به دلیل این نکته بود که سوخت ۲۰ درصد برای ادامه فعالیت‌ رآکتور تحقیقاتی تهران ضروری است و جان هزاران نفر از افرادی که به دلیلی بیمار‌ی‌های حاد احتیاج به تولیدات رآکتور تحقیقاتی تهران دارند، در خطر است.

وی افزود: ما از ابتدا اعلام کرده بودیم این سوخت را باید در اختیار ما قرار دهند و به عنوان عضو NPT باید این سوخت را خریداری می‌کردیم.

# خودشان کارشکنی کردند

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: خودشان کارشکنی‌ها را شروع کردند و مسائل انسانی را قربانی بحث‌های سیاسی خود کردند.

وی با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی شاید تولید سوخت ۲۰ درصد صرفه اقتصادی نداشته باشد، یادآور شد: ولی در عین حال تا موقعی که سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران تامین نشود و برخوردهای سیاسی در ارتباط با حقوقی که ملت‌ ما دارند مانع از احقاق حقوق ملت ما شود، ما مسیر خودمان را دنبال و سوخت مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم و انشاءالله با تکمیل کارخانه جدیدی که این سوخت را به صفحه سوخت تبدیل می‌کند نیازهای داخلی خود را تأمین می‌‌کنیم.

# مردم منطقه بیدار شده‌اند

مهمان‌پرست درباره برگزاری اجلاس حمایت از ملت فلسطین در تهران و نارضایتی صهیونیست‌ها در این زمینه اظهار داشت: اجلاس‌هایی که در تهران برای حمایت از مردم فلسطین صورت گرفت بسیار تأثیرگذار خواهد بود. هم اجلاس بیداری اسلامی و همه حمایت از انتفاضه فلسطین نشانگر این است که مردم در منطقه بیدار شدند و بر اصول و ارزش‌های اعتقادی خود اصرار دارند و دیگر حاضر نیستند ظلم و تعدی رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن را بپذیرند.

وی گفت: توصیه ما به همه کشورهای منطقه و خارج از منطقه این است که برای برقراری آرامش، صلح و ثبات باید ریشه‌های تجاوز و تعدی را در منطقه خشک کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: وجود رژیم نامشروع صهیونیستی که حقوق ملت فلسطین و سرزمین آنها را غصب کرده و دائماً نسبت به بازداشت، کشتار و شکنجه فلسطینی‌ها اقدام می‌کند با طرح‌هایی که بخواهد به شکلی صدای مردم را بخواباند، قابل حل نخواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: حقوق مردم فلسطین باید به طور کامل احیا و در اختیار آنها قرار گیرد.

مهمان‌پرست افزود: طبیعی است در این گونه اجلاس‌ها زمانی این همبستگی به وجود می‌آید قدرت مردمی و تقویت مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را به دنبال خواهد داشت و عصبانیت مقامات رژیم صهیونیستی به این دلیل است که آنها مایل به این حرکت عظیم مردمی و بیداری اسلامی در منطقه نیستند، وجود مردم را در صحنه در جهت مخالف حقوق خود می‌دانند و فکر می‌کنند امنیت آنها با استقلال کشورهای منطقه به خطر می‌افتد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=15889

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر