2

همدلی و همزبانی ملت و دولت چگونه محقق خواهد شد

  • کد خبر : 159528
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹

اگر مردم بر عملکرد دولت از برنامه‌­ریزی تا چگونگی اجرا نظارت داشته باشند، ظرفیت­‌ها برای مجموعه نظام با همگرایی بیشتر بین دولت و ملت بالا خواهد رفت.

اسماعیل حشمتی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در یادداشتی در تبیین چگونگی تحقق شعار سال گفت که اگر مردم بر عملکرد دولت از برنامه‌­ریزی تا چگونگی اجرا نظارت داشته باشند، ظرفیت­‌ها برای مجموعه نظام با همگرایی بیشتر بین دولت و ملت بالا خواهد رفت.

متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است.

* همدلی و همزبانی ملت و دولت چگونه محقق خواهد شد

« ۱- بی‌شک همدلی و همزبانی با دولت و از سوی ملت در راستای ایجاد وحدت ملی و در جهت تقویت منافع ملی و اهداف انقلاب اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی است نه به معنای انفعال در برابر هر آنچه دولت در سیاست­‌ها و برنامه‌های خود در حوزه­‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی اتخاذ می‌کند، آن هم نه با عینیت و گرایش‌­های حزبی، بلکه با لحاظ این سه مؤلفه برای نقد کارشناسانه، منصفانه و دلسوزانه. طبیعتا اگر مردم بر عملکرد دولت از برنامه‌­ریزی تا چگونگی اجرا نظارت داشته باشند، ظرفیت­‌ها برای مجموعه نظام با همگرایی بیشتر بین دولت و ملت بالا خواهد رفت.

از سویی همدلی و همزبانی با ملت مطرح است و این یعنی تکیه بر مردم یا بستر مردم­سالاری دینی یکی از پارامترهای اساسی در نظام جمهوری اسلامی است و به این معنی است که دولت ضمن درک صحیح از نیازها، خواسته‌­ها و مطالبات مشترک عموم مردم و نه طیف و قشری خاص تمام هم و غم خود را در ارائه راه‌کارها و اجرای کارآمد آن­ها برای پاسخ­گویی مناسب به این نیازها و مطالبات قرار دهد. مثلا در افزایش میزان حقوق، تناسب میزان تورم را با احتساب نیازمندی­ها و مخارج یک کارگر در نظر بگیرد یا در حذف دهک­های درآمدی برای پرداخت یارانه­‌ها، بر حذف سطوح بالای درآمدی تأکید کند و بر میزان ارائه خدمات به سطوح پایین درآمدی بیفزاید.

فارس/موانعی بر سر راه همدلی و همزبانی تعریف شده وجود دارد که برای دستیابی به آن باید سهم و نقش افراد، دستگاه­‌ها و نهادهای مختلف مشخص شود که در ادامه به آنها اشاره شده است.

– تلاش برای ترویج نگاه واقع­‌بینانه، منصفانه و کارشناسانه به دور از موضع­‌گیری­‌های حزبی از سوی طرفین (دولت و نخبگان به عنوان بخشی از ملت)،

– ساده­‌زیستی از سوی دولتمردان برای ایجاد همدلی و درک بیشتر اقتضائات مردم در حوزه‌­های مختلف.
– عزم جدی برای مقابله و مبارزه با فساد از سوی همه دستگاه‌­ها به دور از جانبداری سیاسی جهت ایجاد همگرایی بین دولت (به معنی عام) و مردم، سیاه و سفید ندیدن عملکرد مسئولین نسبت به هم و بالتّبع مردم نسبت به مسئولین
تلاش رسانه‌­ای برای ایجاد مواضع مشترک و همصدایی در راستای منافع ملی و جلوگیری از انشقاق و شکاف ناشی از سلیقه­‌ها
– برگزاری جلسات هم­‌اندیشی و نقد حضوری به صورت پرسش و پاسخ اقشار مختلف با متولیان امر مثلا: منتقدین جامعه پزشکی با وزیر بهداشت یا نماینده و فعالان گروه‌­های کارمندی و کارگری با وزیر کار یا معاونشان با هدف ایجاد هم­‌افزایی و درک و همدلی متقابل بین دولت و ملت
– جلوگیری از سیاه­‌نمایی­‌ها و یکطرفه عمل نمودن رسانه­‌ها و مسئولین تحت امر در راستای دستیابی بیشتر به همدلی
– برگزاری همایش­‌های موضوعی بین کارشناسان و مشاوران دولتی و نخبگان دانشگاهی منتقد جهت گفت‌وگو و تعامل و در محیطی آکادمیک غیر تبلیغاتی و در راستای دستیابی به راهکارهای مشترک
– استخراج، احصاء و ارسال مطالبات مردمی در حوزه­‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ارسال آن به مسئولین به صورت مکتوب یا تصویری

– جلوگیری و ایجاد محدودیت برای افرادی از دولت و منتقدین آن که به هر نحوی یکطرفه و بدون رعایت اصل عدل و انصاف، به سیاه­‌نمایی و تخریب می­پردازند.

 – تهیه و تدوین منشور ملی همدلی و همزبانی در راستای منافع ملی مشترک و به دور از غرض ورزی و منافع شخصی و حزبی و سیاسی و تأکید بر اجرای آن از سوی همه گروه­ها به ویژه در فضاهای عمومی و طرد افراد، احزاب و گروه­هایی که به این منشور پایبند نیستند.

– ایجاد کمیته‌­ای مشترک بین قو­ا و با مشارکت سازمان­ها و نهادها برای تدوین منشور ملی همدلی و همزبانی و انتشار آن به عنوان سندی ملی و در صورت لزوم تصویب آن توسط مجلس که مبنای عملی برای همه دولت­ها و سایر مسئولین شود.

– ساخت برنامه‌­ای تلویزیونی با امکان نظرسنجی از مردم که از بین ۱۰ کاندیدای تعیین شده توسط کمیته همدلی و همزبانی که در هفته، بیشترین تلاش را برای ایجاد همدلی نموده‌­اند. سه نفر اول، انتخاب و از سوی کمیته موفق به اخذ مدال همدلی و همزبانی شده و مورد تشویق قرار گیرند.»

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=159528

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر