0

آمانو: برنامه هسته‌ای ایران یکی از نگرانیهای مهم ما است

  • کد خبر : 160129
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه(دیروز) در یک مصاحبه درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند بگوید همه مواد و تاسیسات هسته‌ای ایران برای اهداف صلح‌آمیز هستند.

افق نیوز/یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست ان‌پی‌تی در نیویورک با مرکز خبر سازمان ملل مصاحبه‌ای ترتیب داد و به سوالات درباره موضوعاتی از قبیل تجدیدنظر در ان‌پی‌تی پاسخ داد.آمانو در بخشی از این مصاحبه درباره اینکه از نظر شما نگرانیهای بزرگ امروزه از منظر موضوع گسترش سلاح‌های اتمی چیست؟او گفت: «از منظر گسترش(سلاح اتمی)، یکی از نگرانیهای مهم،‌موضوع برنامه هسته‌ای ایران است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال اجرای پادمان در ایران است و ما می‌توانیم بگوییم که مواد و تاسیسات هسته‌ای تحت امور پادمان، برای مقاصد صلح‌آمیز هستند اما ما نمی‌توانیم بگوییم همه مواد و تاسیسات هسته‌ای(ایران) برای مقاصد صلح‌آمیز هستند».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی این اظهارات را مطرح کرده که فعالیت بازرسی بازرسان بین‌المللی در ایران به طور روزانه در حال پیگیری است و اجازه بازرسی‌ها از تاسیسات و مواد هسته‌ای به طور فراگیری به نیروهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است.

آمانو که بارها در بیان مواضع خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران تاکید داشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند تایید کند که کل برنامه برای مقاصد صلح‌آمیز است، باز هم این ادعای تکراری و بدون سند خود را مطرح کرد.

وی در این مصاحبه با اشاره به بیانیه اقدام مشترک و مذاکرات هسته‌ای افزود: «از پاییز ۲۰۱۳، تحولات بسیار خوبی اتفاق افتاده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای حل موضوعات از طریق همکاری، بر سر آنچه موسوم به چارچوب همکاری است، توافق کردند».

آمانو همچنین گفت: «۶ قدرت(۱+۵) و ایران بر سر توافق دیگری هم موافقت کردند و اکنون ۶ قدرت و ایران در حال مذاکره برای رسیدن به توافق جامع هستند. در صورت حصول این توافق(توافق نهایی و جامع)، آژانس نقش اساسی در اجرای توافقنامه بر عهده دارد».

اظهارات آمانو درحالی مطرح شده که دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی، از چند روز قبل در نیویورک آمریکا در حال پیگیری است و دو طرف در حال رایزنی برای نگارش متن توافق نهایی هستند.
فارس/مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز قبل در یک مصاحبه مدعی شده بود که ایران هنوز به نگرانی‌های پیشین آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود در گذشته پاسخ نداده است

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=160129

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر