4

هرگونه تشدید ناارامی در منطقه می تواند منافع امریکا را به خطر بیندازد

  • کد خبر : 16431
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، افزایش تنش ها در مدیترانه درست زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، آنکارا را به عنوان مرکزی معرفی کرد که می تواند در مدیریت تحولات منطقه خاورمیانه، امریکا را یاری کند، اتحاد این دو کشور را تحت الشعاع قرار داده است. این روزنامه امریکایی در مقاله ای به قلم […]

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، افزایش تنش ها در مدیترانه درست زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، آنکارا را به عنوان مرکزی معرفی کرد که می تواند در مدیریت تحولات منطقه خاورمیانه، امریکا را یاری کند، اتحاد این دو کشور را تحت الشعاع قرار داده است. این روزنامه امریکایی در مقاله ای به قلم جی سولومون و مارک چمپیون به نقل از مقامات امریکایی نوشت، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه امریکا، مقامات ترک را تحت فشار گذاشته است تا از تهدید خود مبنی بر اعزام کشتی های جنگی به اب های اطراف قبرس به دنبال منازعه بر سر ذخایر انرژی دست بردارند. این مقام ارشد امریکایی هشدار داده است که هرگونه تشدید ناارامی در منطقه می تواند منافع امریکا را در مدیترانه به خطر بیندازد زیرا توسعه میدان های گازی این منطقه به طور مشترک توسط قبرس و شرکت نوبل انرژی مستقر در هوستون انجام می گیرد.

مقامات امریکایی همچنین نگران تهدید ترکیه مبنی بر اعزام کشتی های نیروی دریایی این کشور برای همراهی ناوگان های کمک رسانی به غزه هستند.

این اقدام می تواند احتمال درگیری نظامی میان ترکیه و اسرائیل را که هردو جزء متحدان نزدیک امریکا هستند، افزایش دهد. مقامات امریکایی خیلی تلاش کردند تا ترکیه و اسرائیل را با هم اشتی دهند اما سرانجام دریافتند که این اختلاف می تواند ادامه یابد. برخی نظریه پردازان در واشنگتن و اروپا از دولت اوباما می خواهند تا با استفاده از سیاست زور و بهره گیری از نیروی دریایی امریکا، خطوط قرمز سختگیرانه تری در مدیترانه رسم کند.

آنها معتقدند با وجود ان که چنین اقداماتی می تواند انکارا را خشمگین کند اما برای جلوگیری از اشتباهات ترکیه، اسرائیل یا قبرس ضروری است.

مورتون آبرامویز، سفیر اسبق آمریکا در ترکیه، گفت به نظر من ترک ها قصد شروع خشونت را ندارند اما معلوم نیست که در اینده در چنین فضایی چه روی خواهد داد.

وی تاکید کرد واشنگتن باید با انکارا روراست باشد و به انها بگوید درصورت بروز درگیری میان ترکیه و اسرائیل، امریکا طرف اسرائیل را خواهد گرفت. مقامات ترک همواره در مصاحبه ها اعلام کرده اند که به دنبال جنگ با قبرس یا اسرائیل نیستند و به دلیل اقدامات تحریک امیز دیگران و برای دفاع از خود مجبور به واکنش شده اند. در ادامه مقاله امده است، اوباما از زمانی که در سال ۲۰۰۹ به قدرت رسید، ترکیه را به عنوان شریک استراتژیک اصلی امریکا در نظر گرفت.

به گفته مقامات کاخ سفید رئیس جمهور امریکا برای تبادل نظر در مورد تحولات خاورمیانه و شمال افریقا به طور مرتب با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در تماس بوده است.

از سوی دیگر تصمیم ماه گذشته انکارا برای موافقت با نصب تجهیزات راداری ناتو در خاک این کشور نیز مورد قدردانی دولت اوباما قرار گرفت.

هدف اصلی این تجهیزات، مقابله با موشک های دوربرد ایران است. ماه پیش اوباما قبل از دیدار با اردوغان گفت، ترکیه متحد ناتو و دوست و شریکی بزرگ برای امریکا است. اما به هرحال اختلافات ترکیه و قبرس بر سر اکتشافات انرژی، واشنگتن را مجبور به دخالت کرده است.

از طرف دیگر تنش های ادامه دار میان ترکیه و اسرائیل نیز تلاش های امریکا برای ایجاد ثبات در منطقه را بی اثر می سازد. به دنبال امتناع دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از عذرخواهی از ترکیه، تلاش های چندین ماهه دولت اوباما برای رفع تنش میان این نیز بی اثر ماند.

در این هنگام ترکیه ضمن اعلام این تصمیم که از این پس نیروی دریایی این کشور، ناوگان های کمک رسانی به غزه را همراهی خواهد کرد، روابط نظامی خود با اسرائیل را قطع و سطح روابط دیپلماتیک را کاهش داد.

احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه این تهدید را مطرح کرد.

برخی تحلیلگران ترک معتقدند اردوغان بلوف می زند اما این نگرانی هم وجود دارد که نخست وزیر ترکیه که اکنون در جهان اسلام جزء سرشناس ترین افراد محسوب می شود در شرایطی قرار گیرد که نتواند از موضع خود عقب نشینی کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=16431

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر