1

“پزشک مقیم” کیست؟

  • کد خبر : 168880
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۷:۳۴

معاون وزیر بهداشت با تشریح طرح “پزشک مقیم” در بیمارستانها و همچنین تشریح دستاوردهای آن در طرح تحول سلامت، توضیحاتی را برای آشنایی بیشتر مردم درباره حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت ارائه کرد.

به گزارش تسنیم، نبود پزشکان متخصص در ساعات غیر‌اداری و روزهای تعطیل از جمله موارد نارضایتی مردم در گذشته بود. زیرا مردم و بیماران انتظار دارند وقتی به بیمارستان دولتی در شب یا ایام تعطیل مراجعه می‌کنند یک پزشک متخصص به امور آنها رسیدگی کند، براین اساس با اجرای طرح تحول نظام سلامت این امر در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفت؛ بنابراین طرح «حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت» در ساعات شب و تعطیل راهکاری بود که برای افزایش رضایتمندی مردم و بالابردن کیفیت خدمات سلامت عنوان شد.

در این رابطه محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت درباه طرح «حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌ها» به تسنیم توضیح داد: این طرح از اول خرداد سال ۹۳ آغاز شد. مشکل عمده‌ای که در اورژانس‌ها و بیمارستان‌های دولتی و آموزشی با آن روبه‌رو بودیم، عدم حضور پزشک‌های متخصص به خصوص در ساعات شب و روزهای تعطیل بود.

وی ادامه داد: بنابراین به منظور تضمین دریافت خدمات درمانی با کیفیت در هر ساعت شبانه روز و در همه نقاط کشور و ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت‌های سلامت، دانشگاه‌های علوم پزشکی در بیمارستان‌های درمانی – آموزشی درمانی تابعه مکلف شدند، از پزشکان متخصص یا فوق‌تخصص‌ و فلوشیپ به عنوان پزشک مقیم استفاده کنند.

حاجی آقاجانی تصریح کرد: از این رو در طرح نظام تحول بسته ویژه‌ای بابت حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی آماده اجرا شد. این طرح در بیش از ۴۰۰ بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت اجرا شد که بیشتر آنها بیمارستان‌های دارای بالای ۶۴ تخت بودند. در بیمارستان‌های کوچک‌تر به فراخور ضریب اشغال تخت‌ پایین یا ورودی کم معمولاً به صورت آنکالی و با حضور پزشکان عمومی و گاه به فراخور اینکه تک تخصصی هستند متخصصان مربوطه اقدام به حضور و معالجه بیماران می‌کردند.

وی ادامه داد: در این ۴۰۰ بیمارستان باید به صورت ۲۴ ساعته پزشک متخصص مقیم حضور داشته باشد و تعیین تکلیف بیماران توسط متخصص مربوط در بخش اورژانس در حداقل زمان ممکن انجام و ویزیت بیماران، اعمال جراحی و پروسیجرهای اورژانسی و در نهایت افزایش رضایت‌مندی مردم نیز از دیگر اهداف این بسته بوده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: مفهوم پزشک مقیم این است که پزشک متخصص در تمام ساعات کشیک، شب و روزهای تعطیل مستقر و خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهد. تا قبل از اجرای طرح تحول نزدیک به ۹۴۰ متخصص مقیم در طول سال در بیمارستان‌ها حضور داشتند و کشیک می‌دادند و این موضوع بعد از آغاز طرح و در سال ۹۳ به حدود ۷ هزار متخصص رسید که این افزایش بسیار چشمگیر بوده است.

حاجی آقاجانی اظهار کرد: در حال حاضر در قالب ۱۷ رشته اصلی و ۲ رشته همچون چشم و در برخی از اورژانس‌ها پزشک مقیم در بیمارستان‌ها به فعالیت می‌پردازند. همچنین به فراخور اینکه بیمارستان تک تخصصی روان پزشکی باشد و اورژانس فعالی هم داشته باشد برای آن پزشک مقیم در نظر گرفته شده است. در حال حاضر نزدیک به ۱۰ اورژانس در کل به ارائه خدمات روانپزشکی و ۲ اورژانس فعال در حوزه چشم‌پزشکی به فعالیت می‌پردازند.

وی ادامه داد: اما با توجه به انتخاب ۱۷ رشته اصلی و به فراخور اینکه بیمارستان چه رسالت و چه رشته و چه بخش‌هایی را دارد و در چه درجه‌ای قرار می‌گیرد، رشته‌های تخصصی را با اعلام نظر و نیاز خود دانشگاه‌ها پزشک مقیم مستقر شده است. برای نمونه برای بیمارستان رفرال (بیمارستان‌های مرکز استان یا مرجع که بیماران از بیمارستان‌های کوچک و اطراف به آنها ارجاع داده می‌شوند) و عمدتاً بیمارستان‌های دانشگاهی، در ۹ رشته تخصصی پزشک مقیم تعریف شده است که ۳ مورد از این رشته‌ها برای ما بسیار حیاتی بودند همانند ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب و جراحی فوق عروق.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد:‌ طی ارسال بخشنامه‌ای به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، مقرر شده است تمامی بیمارستان‌های ۶۴ تا ۹۶ تخت فعال؛ حتماً باید دارای یک پزشک مقیم از یکی از رشته‌های تخصصی داخلی، جراحی عمومی و یا طب اورژانس باشند. همچنین تمامی بیمارستان‌های درمانی – آموزشی جنرال با ۹۶ الی ۲۵۶ تخت فعال، ضروری است دارای دو تا چهار پزشک مقیم در رشته‌های تخصصی مورد نیاز باشند. از سوی دیگر به دلیل بار بستری بیمار در بیمارستان‌های درمانی – آموزشی جنرال با بیش از ۲۵۶ تخت فعال، ضروری است این مراکز درمانی دارای چهار تا ۶ پزشک مقیم در رشته‌های تخصصی مورد نیاز باشند.

حاجی آقاجانی ادامه داد: با توجه به مقیم شدن متخصصان در اورژانس که با توجه به نوع بیمارستان و تعداد کد تخت بیمارستان از یک تا هفت متخصص متغیر است، باعث شده است که بیماران در اورژانس زودتر تعیین تکلیف شوند و همین موضوع این شاخص را تا اندازه زیادی افزایش داده است و رضایتمندی بیماران به‌خصوص در اورژانس از تیم پزشکی و مراقبت پرستاران و متخصصان در اورژانس ارتقا یافته است.

وی اظهار کرد: سامانه‌ای نیز برای بررسی طرح تحول سلامت تهیه شد و آمار روزانه اورژانس بیمارستانی را در آن وارد می‌کنیم. در این سامانه تعداد مراجعه بیماران به بیمارستان در ۲۴ ساعت، بیمارانی که سرپایی درمان می‌شوند، بیمارانی که بستری می‌شوند یا بیمارانی که کمتر از ۶ ساعت در بیمارستان ماندگاری دارند و برخی بیماران نیز بیش از ۱۲ ساعت ماندگاری دارند و تخت یافت نمی‌شود که بتوانند از اورژانس خارج شوند در آن ثبت می‌شوند. این آمار به‌صورت روزانه از تمام ۵۷۰ بیمارستانی که موظف به اجرای طرح تحول سلامت هستند، گرفته و بازبینی می‌شود. همچنین در این سامانه میزان رضایت بیماران نیز بررسی می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت:‌ برای ارزیابی این برنامه، هم زمان با ارزیابی هفت بسته دیگر برنامه تحول نظام سلامت، در خرداد، تیر و مرداد ماه سال ۹۳ در دو مقطع، مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه تهران، شیوه اجرای آن را مورد پایش قرار داد. براساس گزارش ارزیابی ارائه شده، افزایش رضایت‌مندی بیماران و همراهان را برای حضور پزشکان متخصص مقیم ۸۰ درصد بوده است.

حاجی آقاجانی خاطرنشان کرد:‌ از آنجا که طرح ملی بود در نظر داشتیم که افراد متخصص و اعضای هیات علمی دانشگاه هم در این طرح شرکت کنند و بیماران ما هم از اقدامات تخصصی آنها بهره‌مند شوند و اشتباهاتی که ممکن است در ساعات عصر و شب بدون حضور پزشک مقیم اتفاق می‌افتد، به حداقل برسانیم که با استقبال زیادی از سوی هیات علمی دانشگاه‌ها مواجه شدیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=168880

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر