1

۶۲۶ سال یارانه نقدی یک خانواده برابر با یک پورشه+جدول

  • کد خبر : 170046
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹

قیمت یک پورشه با کل هزینه زندگی ۲۳۲ سال دهک اولی‌های جامعه برابری می‌کند.

از ابتدای سال ١٣٨٨ تاکنون هفت میلیارد و ٢۴۵ میلیون دلار خودرو راهی ایران شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از این تعداد خودرو، بیش از دو میلیارد و ۵٩٣ میلیون دلارخودروهای لوکس نظیر مازراتی، پورشه، بنز، بی‌ام‌و و لکسوس وارد ایران شده است.

با احتساب دلار سه ‌هزار و ٣٠٠ تومانی، هزینه واردات خودرو‌ در مدت مذکور ٢۴ هزار میلیارد تومان بوده که ٨ هزار و ٢۵٠ میلیارد تومان آن به واردات خودرو‌های لوکس اختصاص یافته تا جوان‌های تهرانی بتوانند خود را به وسیله آن‌ها در جمع دوستان‌شان اثبات کنند. از طرفی، بر اساس گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل هزینه ایجاد یک شغل کوچک ٢٠ میلیون تومان است. بنابراین می‌توان گفت اعتبار لازم برای ایجاد یک میلیون و ٢٠٠ هزار شغل در شش سال، به شکل خودرو در خیابان‌های کشور بنزین دود می‌کند.

بچه‌پول‌دارها که مهرماه سال گذشته با عکس ساعت‌های رولکس طلا، ویلاهای قصرگونه و غذاهای عجیب و غریب‌شان سر و صدا به پا کرده بودند، باید برای خرید هر دستگاه پورشه به طور متوسط یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخته باشند. این مبلغ با کل هزینه‌های زندگی ثروتمندترین‌های جامعه برای ۱۷ سال و ۲۳۲ سال هزینه کل زندگی فقیرترین‌ها، برابر است. هم‌چنین قیمت خودرویی که آن‌ها به قول خودشان برای دور دور کردن در خیابان‌های اندرزگو، سعادت‌آباد، نیاوران و … زیرپای‌شان انداخته‌اند، به اندازه کل درآمد ۱۷۴ سال زندگی یک کارگر است. به بیانی دیگر نیز می‌توان گفت حقوق ماهانه ۲ هزار و ۱۰۷کارگر، برابر با یک پورشه است.

روزنامه اسپانیایی ال موندو، اخیراً به نقل از شرکت پورشه اعلام کرده این شرکت در سال ۲۰۱۱ بیشترین فروش خودروهای خود در خاورمیانه را در ایران داشته است. بر اساس آمار گمرک، طی سال‌های ۸۸ تا ۹۳، ۱۷۶۲ دستگاه پورشه وارد کشور شده؛ از این میزان ۱۰۷۱ مورد آن فقط مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱، هم‌زمان با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و تغییر در نظام ارزی بوده است. یعنی زمانی‌که ارز مبادله‌ای دولتی برای حمایت از تولید به راه افتاد اما بر اساس نظر فعالان اقتصادی و کارشناسان با باز شدن فضای رانت‌جویی، سر از واردات درآورد.

هرچند از سال ٩١ مقرر شد واردات خودروهای لوکس با حجم بالای ٢۵٠٠ سی‌سی ممنوع شود و واردات خودروهای خارجی با حجم زیر ٢۵٠٠ سی سی با ارز آزاد انجام پذیرد، اما با این وجود واردات این خودروها هرگز به صفر نرسید.  براساس گزارش گمرک، در ۴ ماه اول سال، ۱۴ دستگاه خودرو پورشه به ارزش ۸۵۸ هزار و ۴۴۵ دلار از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

صدای اقتصاد: البته در آمار گمرک، هیچ کدام از این پورشه های وارداتی جز خودروهای لوکس بالای ۲۵۰۰ سی سی محسوب نمی شوند. تمام پورشه های وارد شده به کشور در سال ۹۴، از مدل پورشه ماکان نو، در مدل های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به حجم ۲۰۰۰ سی سی بوده اند. بنابراین حداقل در چهارماه اول سال، خودروی پورشه وارد کشور شده است، اما از نوع لوکس نبوده است.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=170046

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر