1

مسئولیت فاجعه بزرگ منا بر دوش حکام عربستان سعودی است

  • کد خبر : 171268
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرافکنی حکام عربستان و سرباز زدن از پذیرش مسئولیت این فاجعه را نادرست و اقدامی عقیم و بی‌اثر خواندند و گفتند: دنیای اسلام سؤالات زیادی دارد و جان‌باختن بیش از هزار نفر در این حادثه مسئله کوچکی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سخنانی با اشاره به فاجعه بزرگ منا، تأکید کردند: دنیای اسلام سؤالات زیادی در این خصوص دارد و حکام عربستان بجای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، حادثه تلخ منا و تبدیل شدن عید قربان به عزای امت اسلامی را یادآور شدند و افزودند: انسان لحظه‌ای نمی‌تواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دلهای ما و همه مسلمانان سنگینی می کند.

رهبر انقلاب، فرافکنی حکام عربستان و سر باز زدن از پذیرش مسئولیت این فاجعه را نادرست و اقدامی عقیم و بی‌اثر خواندند و گفتند: دنیای اسلام سؤالات زیادی دارد و جان‌باختن بیش از هزار نفر در این حادثه مسئله کوچکی نیست، بنابراین جهان اسلام باید برای این مسئله فکر کند.

ایشان همچنین تأکید کردند: این قضیه فراموش نخواهد شد و ملت‌ها به طور جدی آن را دنبال خواهند کرد و سعودی‌ها نیز باید به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار عذرخواهی کنند.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=171268

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ۱- مقام معظم رهبری تأکید فرمودند : الف این قضیه فراموش نخواهد شد ب: ملتها به طور جدی آن را دنبال خواهند کرد. ت:سعودیها باید به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند. پ:از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار عذرخواهی کنند.
    ۲- وزیر کشور در نشست خبری در مورد مصوبات سومین جلسه ستاد ویژه پیگیری حادثه منا گفت: الف: انتقال پیکرهای مطهر حجاج به ایران ب: تعیین وضعیت مفقودین ت:تشکیل ستادهای استانی برای سرکشی به خانواده زائران جهت هم‌دردی پ: هماهنگی دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی برای استقبال که از پیکر جان باختگان ث: مقرر شد رسانه‌ها حادثه را به صورت واقعی انعکاس دهند. ج:انتقال حجاج عزیز و مجروحان ح:پیگیری حقوقی در مراجع بین‌المللی خ:ما به مردم اطمینان می‌دهیم که دولت و دستگاه‌های اجرایی با جدیت به دنبال این پرونده هستند. چ:دولت عربستان حتما باید پاسخگو باشد. ر:برای سفر وزیر ارشاد با تیم همراه موفق به اخذ ویزا نشده ایم ز:شرکت هواپیمایی ایران آماده انتقال پیکرها به ایران است.
    ۳- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: صدور ویزا برای هیات ایرانی جهت اعزام به عربستان همچنان با مشکل مواجه است. به نظر می رسد دولت سعودی تعمد دارند که مقامات جمهوری اسلامی را به کشورشان راه ندهند. وزیر امور خارجه کشور در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد. ممکن است تنها با سفر وزیر بهداشت و درمان برای اقدامات پزشکی موافقت کنند.
    ۴- طی روزهای گذشته تمامی مسئولین ایرانی حاضر در عربستان و داخل کشور مکرر بر عدم همکاری ، همراهی و حتی سرویس دهی مناسب پزشکی به آسیب دیدگان ایرانی سخن تأکید کردند.
    ۵- بالغ بر ۱۵۰ ایرانی در حادثه منا کشته شدند بالغ بر ۹۰ ایرانی زخمی و بالغ بر ۳۰۰ هموطن مفقود می باشند شاید مهمتر اینکه بالغ بر ۶۰ هزار ایرانی باید تا روز خروج از عربستان با وحشت از وقوع حادثه و اتفاق مرگ آور دیگری بسر ببرند و صدها هزار خانواده مضطرب ورود عزیزانشان را لحظه شماری کنند.
    ۶- مسئولین و دستگاههای ذی ربط کشورمان باید بتوانند با فرض اینکه عربستان چون روزهای گذشته در مسیر عدم مسئولیت پذیری و همکاری گام برخواهند داشت چه طرح و برنامه هایی را خواهند داشت؟ آیا باید در انتظار اقدامات بعدی و مورد نظر طرف سعودی باشیم؟ آیا برای کمک رسانی و حمایت از بیش از ۶۰ هزار ایرانی ایرانی نمی توانیم اقدامی داشته باشیم؟ اگر خدای ناکرده طی روزهای آتی نیز بر اثر یک حادثه دیگر به سوگ بنشینیم چه کسی باید پاسخگو باشد؟ آیا شورای عالی امنیت ملی بعنوان بالاترین مرجع تصمیم گیر در خصوص مسائل با ابعاد امنیتی تصوری از عملی ساختن فرمان رهبری مبنی بر لزوم مسئولیت پذیر و پاسخگو ساختن دولت عربستان دارد؟
    ۷- آیا مسئولین اتخاذ کننده تصمیمات راهبردی کشور نمی توانند براساس مولفه های قدرت ایران عربستان را وادار به پاسخگویی کنند؟ کارشناسان مطالعات سیاسی ، بین المللی ، نظامی و امنیتی می توانند برای کمک به مسئولین تصمیم گیرنده در خصوص مولفه های قدرت قابل بهره برداری ایران در برابر عربستان نظریه پردازی کنند؟ آیا مسئولین و دستگاههای مسئول برای حمایت از حجاج و آسیب دیدگان اقدامات مناسب و قابل دفاعی داشتند؟ آیا برپایی جلسات مکرر و اتخاذ تصمیمات فاقد ضمانت اجرایی می تواند به تحقق فرمایشات رهبری در خصوص ضرورت پاسخگویی دولت عربستان بیانجامد؟ جدای از ماهیت پلید و کینه توز عربستان آیا می توانیم تصور کنیم مسئولین ودستگاههای اجرایی کشورمان از عملکرد قابل دفاعی برخوردار بودند؟
    ۸- آیا سازمان ، ساختار و برنامه ها و مدیریت سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی که تحت عنوان بعثه از فعالیت دائمی در ایران و عربستان برخوردار هستند در برخورد با فاجعه مذکور علی الخصوص پس از حادثه مکه منطقی و قابل دفاع است؟ ایا سرپرست حجاج ایرانی قادر نبود به شکل معقول و با اقتدار بیشتری مسئولین عربستانی را وادار به پاسخگویی و همکاری کند؟ ایا پذیرش ملاقات با نماینده ولیعهد و وزیر کشور عربستان بجای پادشاه ، ولیعهد یا حداقل وزیر کشور عربستان از جمله دلایل تشویق مقامات عربستانی برای ادامه بی اعتنایی نیست؟ آیا بی توجهی و عدم پیگیری مسئولین سازمان حج و زیارت و بعثه در خصوص آسیب دیدگان حادثه مکه از جمله دلایل جدی بی اعتنایی امروز عربستان به خواسته های ابتدایی و معقول ایران نیست؟
    ۹- تصور می کنمی ضروری است مسئولین سیاسی و دستگاههای ذی ربط کشورمان بجای درگیری در جلسات تمام نشدنی و بی حاصلی که از سه روز قبل آغاز و بدون دستیابی به هیچ نتیجه مشخصی ادامه دارد بنشینند و به این نکته فکر کنند که اگر علی رغم امتناع لجوجانه عربستان برای مسئولیت پذیری در برابر فاجعه حادث شده در خصوص حجاج کشورمان چه راهکارهایی برای کشاندن حکام وهابی این کشور پای میز عذر خواهی و جبران این خسارت عظیم می توانند اتخاذ نمایند. مسئولین کشور باید بااتخاذ راهکارهایی معقول و دست یافتنی به مردم کشورمان اطمینان دهند که می توانند در خفظ ناموس ، جان و مالشان در برخورد با طرفهای خارجی به ایشان اعتماد و اتکا نمایند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر