3

کارنامه سیاه تروریست‌پروری آل‌سعود

  • کد خبر : 173611
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

عربستان برای جبران شکست‌های سعودی اتهاماتی کهنه را علیه ایران مطرح کرده است اما این موضوع درواقع نقش کهنه ریاض را در اقدامات تروریستی نظیر۱۱سپتامبر پررنگ کرده است.

سعودی هایی که سایه جنگ داخلی و احتمال وقوع کودتا را مزه مزه می کنند در عرصه دیپلماسی نیز به شدت منزوی شده اند. انعقاد تفاهم برجام که بزرگ‌ترین کابوس ریاض بود پس از ناکامی تروریست های دست‌پرورده آل‌سعود رفتارهای عربستان را به سمت جنون سوق داده‌است.

در میان انزوای دپلماسی عربستان که در جریان نشست وین و مذاکره درباره سوریه تکمیل شد ؛ عادل‌الجبیر ، وزیرخارجه سعودی مدعی شد که ایران در انفجار سال ۱۹۹۶ برج‌های شهر الخبر عربستان که در آن ۱۹ نظامی آمریکایی کشته شدند دست داشته است.

هرچند در ۱۹ سالی که از این انفجار گذشته، عاملان واقعی این حمله شناسایی نشده‌اند و یا اینکه هیچ دادگاهی به صدور حکمی درباره آنها نپرداخته، در این ۲دهه، انگشت اتهام به تناسب منافع دولت عربستان سوی گروه‌های شیعه در داخل عربستان سعودی و تروریست‌های القاعده در نوسان بوده است.

وزیر خارجه عربستان که موضع گیری‌های اخیرش علیه ایران از مواضع سیاسی عبور کرده است و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که وی به دلیل شکست های مکرر کشورش در منطقه دچار پرخاشگری شده است؛روز گذشته مدعی شد: «منطقه تا زمان پیروزی انقلاب ایران شاهد طایفه‌گرایی نبوده است.»

انفجار برج‌های الخبر در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۶ میلادی (۴ تیر ۱۳۷۵ ) بر اثر انفجار یک کامیون بمب‌گذاری‌شده در پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر خُبَر عربستان، ۱۹ سرباز آمریکایی کشته و حدود ۵۰۰ تن زخمی شدند.

ادعای جدید وزیرخارجه سعودی  در حالی مطرح شده‌است که ریاض چند‌ماه پیشتر و برای برهم زدن مذاکرات هسته‌ای ؛ «احمد المغسل» رهبر «حزب الله حجاز» که از منتقدین سیاسی رژیم سعودی محسوب می‌شود با ادعای دخالت در انفجار برج‌های شهر الخبر بازداشت شد.

نخستین ادعای سعودی‌ها در سال ۲۰۰۱ با اعلام رسمی نام چند تن از اعضای حزب‌الله حجاز به عنوان تروریست‌های تحت تعقیب از سوی دولت بوش و اعلام جایزه پنج میلیون دلاری برای دستگیری المغسل وارد مرحله جدیدی شد. از آن زمان به بعد، از ایران به عنوان محل احتمالی اختفای المغسل نام برده می‌شد.
در چارچوب ادعای سعودی‌ها، یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۶ ، ایران را به پرداخت ۲۵۴ میلیون دلار آمریکا به خانواده های ۱۷ نظامی آمریکایی کشته شده در انفجار الخبر محکوم کرد.

رد پای همدستی مشهود ریاض با القاعده

اگرچه سعودی‌ها تلاش کردند که ایران را عامل این انفجار معرفی نمایند اما موضوع جالب اینجاست که در نخستین اظهارات عرب‌های افغان یعنی عرب‌هایی را مسئول این حمله دانسته شده بود که پیش از این در جریان جنگ در افغانستان علیه شوروی کارکشته شده بودند

.

بر اساس برخی گزارش‌های فاش شده، مقامات سعودی در سال۱۹۹۶ و جریان تحقیقات اف‌بی‌آی از انفجار برج‌های الخبر تلاش کردند تا ردپای القاعده در این حمله فاش نشود. صبح روز پس از انفجار ، وقتی دو نفر از کارکنان سفارت آمریکا برای بررسی ویرانی های ناشی از انفجار برج های الخبر به محل انفجار آمدند ، یک دستگاه بولدوزر را مشاهده کردند که به طورکامل درحال برهم زدن صحنه وقوع این انفجار است.

 عربستان تنها پس از دخالت « اسکات ارسکین » مسئول دفتر اف‌بی‌آی و تهدید او به دخالت شخصی « وارن کریستوفر» وزیر امورخارجه آمریکا که به طور تصادفی هنگام وقوع انفجار برج های الخبر در عربستان بسر می برد ، از برهم زدن و صاف کردن محل انفجار دست برداشت.

سعودی‌ها در جریان تحقیقات اولیه از طریق «لوئیس فریه» که مسئول رسیدگی به انفجار الخبر بود پرونده سازی علیه ایران را آغاز کردند. فریه همواره با «بندر بن سلطان» سفیروقت عربستان در آمریکا دیدار می کرد و بیشتر این دیدارها در دفتر فریه نبود ؛ بلکه درکاخ بندر در ماکلین در ایالت ویرجینیا صورت می گرفت.

سعودی‌ها از طریق مامور ویژه اف‌بی‌آی مسیر تحقیقات را منحرف کرده و مدعی بازداشتد چند عضو حزب‌الله عربستان که با ایران در ارتباط هستند، شدند. براساس تحقیقات مغرضانه اف‌بی‌آی ایران به عنوان متهم اصلی انفجار مطرح شد.

نکته جالب اینجاست که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نظری متفاوت داشته‌است. براساس سندی متعلق به ژوئیه سال ۱۹۹۶ که از حالت فوق محرمانه خارج شده‌است ، کارشناسانی اطلاعاتی ایالات متحده در عربستان نسبت به اتهام مطرح شده علیه جمهوری‌اسلامی تردید داشته‌اند. براساس یکی از این گزارش ها ، مراکز بازرسی عربستان هیچگونه دلایل و مدارکی دراختیار مسئولان آمریکایی قرار نداده و جزئیات زیادی درباره این تحقیقات ارائه نکرده اند.

 براساس نظر سیا ، القاعده مسئول انفجار الخبر بوده‌است. « مایکل شویر» رئیس بخش «اسامه بن لادن» درسازمان اطلاعات مرکزی در مرکز مبارزه با تروریسم به کارکنان خود دستوراتی ارائه کرده بود ؛ مبنی براین‌ هفت‌ماه پیش از انفجار الخبر گزارش‌هایی از احتمال حملات القاعده دریافت کرده بود.

براساس یک سند ۴صفحه‌ای سیا متعلق به اواخر سال۱۹۹۵ که فاش شده‌است ، بن لادن و تشکیلات القاعده درحال برنامه ریزی برای اجرای انفجاری در عربستان در سال ۱۹۹۶ هستند و یکی از اماکنی که نام آن دراین یادداشت آمده بود ، شهر الخبر یوده‌است.

در سال ۲۰۰۴ نیز گزارش کمیسیون یازده سپتامبر، از تبریک گفتن این انفجار به وسیله «اسامه بن‌لادن» در همان روز خبر داده و یادآور شده است که در ماه‌های پیش از حادثه، بن‌لادن در جستجوی راهی برای تسهیل انتقال مواد منفجره به عربستان بوده است.

القاعده در ۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱ با انجام بزرگ‌ترین عملیات تروریستی حدود ۳هزار نفر کشت و ۶هزار تن را زخمی کردند. در جریان وقوع این فاجعه تروریستی ۱۴ نفر از ۱۹ عامل انتحاری سعودی بودند و بن‌لادن نیز از خاندان سعودی‌های حاکم بر عربستان بود. براساس تحقیقات صورت گرفته «افرادی در ایالات متحده، به هواپیماربایان در پیدا کردن خانه، باز کردن حساب بانکی، دریافت گواهینامه رانندگی، پیدا کردن مدرسه پرواز و آسان‌تر کردن معاملات، کمک کرده‌اند». گفته شده است که برخی مقامات سفارت عربستان در واشنگتن این اقدامات را انجام داده‌اند.

 لغو مصئونیت پدرخوانده تروریست‌های جهان

سعودی‌ها اگرچه تلاش می کنند که ایران را متهم اصلی انفجار الخبر معرفی کنند اما این اقدام ریاض اتهامات مستند عربستان در تروریسم پروری را پررنگ تر از گذشته می نماید. رژیم سعودی در جریان انفجار سال ۱۹۹۶ رسما از اقدامات القاعده حمایت کرده است.

آل‌سعود نقش مستقیم در فاجعه تروریستی ۱۱ سپتامبر داشته‌است . پدرخوانده گروه‌های تروریستی که فرزندانی بی‌شماری همچون «القاعده» ، «طالبان» ، «بوکوحرام» ، «ابوسیاف»  را در کارنامه سیاه خود دارد این روزها با حمایت از «داعش» و «النصره» بزرگ‌ترین تهدید علیه جامعه جهانی تبدیل شده‌است.

خانه ملت:ایالات متحده که همواره برای ریاض مصئونیت در مقابل اتهامات تروریستی قائل بوده‌است برای حل و فصل کابوس تروریستی که جهان با آن دست به گریبان شده است باید رویکردهای عربستان را محار نماید. اشتباه آمریکایی ها در انفجارالخبر منجر به فاجعه ۱۱ سپتامبر شد ؛ بی اعتنایی آمریکایی ها به تربیت تروریست‌های تکفیری توسط ریاض که منجر به کشته شدن هزاران نفر در عراق و سوریه شده‌است ، در آینده با دستیابی داعش به سلاح‌های کشتار جمعی تبعات بزرگ‌تری خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=173611

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر