1

چگونگی واکنش ایران نسبت به عربستان

  • کد خبر : 17506
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰

قطعا آمریکا در سناریوی اخیر خود نسبت به ایران اهداف سیاسی خواص خود را دنبال می‌کند و مسئولین سیاست خارجی کشور باید با دقت و ظرافت در جهت رفع این اتهام بربیایند. طبیعی‌است در چنین فضایی که پای کشور مسلمان دیگری به نام عربستان در نیز میان است، هر اظهار نظری از سوی مسئولین ایرانی […]

قطعا آمریکا در سناریوی اخیر خود نسبت به ایران اهداف سیاسی خواص خود را دنبال می‌کند و مسئولین سیاست خارجی کشور باید با دقت و ظرافت در جهت رفع این اتهام بربیایند. طبیعی‌است در چنین فضایی که پای کشور مسلمان دیگری به نام عربستان در نیز میان است، هر اظهار نظری از سوی مسئولین ایرانی می تواند در نتیجه این ماجرا نقش موثری داشته باشد. به عنوان مثال وزیر امور خارجه کشورمان در اظهار نظری نسبت به این موضوع گفته است:«ما آمادگی داریم این موضوع را با صبر و حوصله مورد بررسی قرار دهیم و از آمریکا نیز خواسته ایم تا این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد.»

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اظهارات علی اکبر صالحی گفت: من معتقدم ما نباید برای دریافت این اسناد و مدارک به صورت مستقیم با آمریکایی‌ها رابطه برقرار کنیم بلکه باید از طریق کانال‌های ارتباطی دیگری این موضوع را پیگیری کنیم.
کواکبیان همچنین افزود: موضع ما در برابر آنها نباید به این شکل باشد که از آنها تقاضا و یا خواهش کنیم که این اسناد را در اختیار ما بگذارند. به عنوان مثال می‌شود از طریق دفتر حافظ منافع این کار را انجام داد.
وی در ادامه یادآور شد: عرصه روابط دیپلماتیک مقتضیاتی دارد که باید آن را رعایت کرد. من معتقدم برای درک دقیق تر برنامه‌ریزی‌ها و توطئه‌های آمریکا و خصوصا این سناریوها ما نیاز داریم که برخی از اطلاعات و دیتاها را در اختیار داشته باشیم. بنابراین این اقدام فی‌نفسه مشکلی ندارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: قطعا یکی از اهداف این سناریو ایجاد اختلاف در بین کشورهای منطقه بوده است و شکی نیست که عربستان هم در اردوگاه آمریکا مشغول بازی کردن است. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که در این زمان که مناسک حج را هم در پیش رو داریم، به اختلافات ایران و عربستان دامن بزنند. البته رفتار اخیر عربستان نسبت به ایران نیز نتیجه همین سناریوی آمریکا است. چرا که ما در سال های گذشته شاهد این برخوردها از طرف عربستان نبودیم.

کواکبیان درباره چگونگی واکنش ایران نسبت به عربستان گفت: ما باید از موضع اقتدار برخورد کنیم. و با تدبیر و درایت از بدتر شدن روابط ایران و عربستان جلوگیری کنیم. من معتقدم دیپلماسی فعال اینجا به کار می‌آید. ما باید به عربستان بگوئیم که باید موضوعات را از یکدیگر تفکیک کرد. عربستانی‌ها باید بدانند که آمریکایی‌ها می‌خواهند آنها را به دامن خود سوق بدهند. ما نیاز مند دیپلماسی فعال‌تری هستیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=17506

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر