3

وایت :ما واقعا مسائل اطلاعاتی بسیار دشواری در رابطه با ایران داریم.

  • کد خبر : 17554
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۸

نشریه کریستین ساینس مانیتور به نقل از یک مقام ارشد پیشین اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه آمریکا، ادعا کرد: «افرادی در دولت آمریکا وجود دارند که مهمات لازم برای طرح یک ادعا و در این مورد برای انجام اقدام جدی علیه ایران را دارند ولی توانایی خرج آن مهمات برای جلب طرف های کلیدی […]

نشریه کریستین ساینس مانیتور به نقل از یک مقام ارشد پیشین اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه آمریکا، ادعا کرد: «افرادی در دولت آمریکا وجود دارند که مهمات لازم برای طرح یک ادعا و در این مورد برای انجام اقدام جدی علیه ایران را دارند ولی توانایی خرج آن مهمات برای جلب طرف های کلیدی را ندارند.»

به گزارش سرویس بین الملل فرارو، «کریستین ساینس مانیتور»، امروز در گزارشی با عنوان «چرا امریکا پاسخ شبهات توطئه قتل ایران را نمی دهد؟» تردید های جدی در ارتباط با سناریوی امریکایی ترور سفیر عربستان ارائه کرد.

در گزارش این نشریه آمده است: دیپلمات های آمریکایی می خواهند اطلاعات بیشتری در مورد دخالت ایران در اختیار عموم قرار گیرد و پاسخ کسانی که به صحت ماجرا شک دارند داده شود. ولی مقامات اطلاعاتی از افشای اطلاعات بیشتر در مورد طرح توطئه قتل خودداری می کنند.

وقتی صحبت از متقاعد کردن جهانیان از صحت اتهام علیه ایران در مورد توطئه قتل سفیر عربستان در واشنگتن به میان می آید، ایالات متحده دچار مشکل اطلاعاتی می شود.

در حالی که دیپلمات های آمریکایی به عنوان بخشی از فشارهای بیشتر برای اقدامات سخت گیرانه علیه ایران خواستار مشاهده شواهد بیشتر می شوند، مقامات اطلاعاتی از افشای بیشتر شواهد خودداری می کنند.

به گفته برخی از مقامات و کارشناسان سیاسی، نتیجه این کار آن است که بعید به نظر می رسد ایالات متحده بتواند اتهام متقاعد کننده ای برای اجرای اقدام بین المللی علیه ایران در جاهایی مانند شورای امنیت سازمان ملل به عمل آورد.

مقام ارشد پیشین اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه آمریکا، وین وایت، مدعی شد: «افرادی در دولت آمریکا وجود دارند که مهمات لازم برای طرح یک ادعا و در این مورد برای انجام اقدام جدی علیه ایران را دارند ولی توانایی خرج آن مهمات برای جلب طرف های کلیدی را ندارند.»

وی می افزاید: «صرف نظر از این که تا چه حد شواهد ارائه شده درست باشند، روسیه و چین در این مورد تردید خواهند داشت و خواهان شواهد مفصل خواهند بود و آنها (آمریکایی ها) آن (اطلاعات) را نخواهند داد.»

برخی از مقامات دولتی می گویند بعید به نظر می رسد که بتوان بیشتر از این شواهدی را که می توانند به متقاعد کردن تعداد زیادی از کسانی که در آمریکا و دنیای خارج به دخالت ایران در توطئه مزبور شک دارند، در اختیار عموم قرار داد.

یک مقام وزرات خارجه آمریکا می گوید که ایالات متحده می داند که مشکل حیثیتی دارد. ولی یک مقام که دسترسی به مدارک دارد و اصرار دارد که هویت وی به خاطر این که مجاز به بحث در این باره نمی باشد فاش نشود، ادعا می کند که مقامات اطلاعاتی هیچ تردیدی به خود راه نمی دهند که افشای بیشتر اطلاعات خطر لو رفتن منابع را به همراه دارد.

آقای وایت که در حال حاضر محقق دستیار در مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن است می گوید که آمریکا با مشکلات دیگری مواجه است و از جمله با مشکل قوت این شواهد در مرتبط ساختن توطئه با مقامات عالی رتبه دولت ایران می باشد و این که آیا این اطلاعات «فنی» هستند یا «انسانی».

وایت می گوید یکی از دلایلی که اتهام علیه صدام حسین و سلاح های کشتار جمعی وی پوچ از آب در آمد این بود که «شواهد» موجود بیشتر «انسانی» بودند و شواهد فنی اصلا وجود نداشت.

وایت این سؤال را مطرح می کند که«چند بار است که ما اطلاعات انسانی از سیا دریافت می کنیم و متوجه می شویم که بی اساس هستند زیرا شواهد فنی برای تأیید آنها وجود ندارد؟»

او می افزاید: «آنها همیشه همین را می گویند، این می تواند بخشی از اقدامات قانونی باشد و افشای آنها می تواند شواهد موجود در دادگاه را دچار مشکل سازد.»

وایت می گوید ولی به اثبات رساندن آن شواهد مشکل ترین بخش کار است و حداقل احتمال وجود دارد که بتوان به راحتی آن را در اختیار کشورهایی قرار داد که «به طور سنتی بخشی از گروه متحد اصلی (آمریکا) نیستند.»

وایت همچنین بر اساس تماس هایی که با مقامات دولت آمریکا دارد می گوید این شواهد همچنین شاید «نرم ترین» شواهد از میان تمامی شواهد موجود علیه ایران باشد.

وایت می گوید: «ما واقعا مسائل اطلاعاتی بسیار دشواری در رابطه با ایران داریم.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=17554

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر