1

تورم در آستانه تک رقمی شدن

  • کد خبر : 176403
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵

وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش و مهار نرخ تورم در دو سال گذشته گفت: در آستانه تک رقمی شدن نرخ تورم قرار داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی طیب نیا در همایش بین المللی بیمه و توسعه بالا بودن نرخ تورم را یکی از چالش های صنعت بیمه بیان کرد و افزود: تا انتهای آذر و اوایل دی نرخ تورم نقطه به نقطه تک رقمی خواهد شد.

 

وی گفت: از ماههای قبل نیز نرخ تورم تولید به زیر پنج درصد کاهش یافته و کاهش نرخ تورم علاوه بر تاثیر مثبت در همه فعالیت های اقتصادی در بهبود صنعت بیمه نیز موثر است.

 

همایش بین المللی بیمه و توسعه با حضور بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از مدیران و فعالان صنعت بیمه کشور در سالن برج میلاد در حال برگزاری است.

 

در این همایش علاوه بر سخنرانی رئیس کل بیمه مرکزی و رئیس دفتر رئیس جمهور کارشناسان و متخصصان صنعت بیمه با برگزاری نشست های تخصصی مهمترین چالش های صنعت بیمه را به ویژه در موضوع توانگری مالی و توانمندی مدیریتی در شرکت های بیمه مورد بررسی قرار می دهند.

 

ضریب نفوذ بیمه در ایران اندک و فاصله رقابتی آن زیاد است 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه شاخص ضریب نفود بیمه در سطح جهانی ۶٫۲ است ، گفت : ضریب نفوذ بیمه در ایران به ۱٫۹ درصد می رسد که باید افزایش یابد.
علی طیب‌نیا گفت: در همه کشورهای جهان صنعت بیمه از بخش های مهم بازارهای مالی است و شرکت‌های بیمه از نهادهای اثرگذار در بازار مالی و بازار سرمایه محسوب می شود و به توسعه اقتصادی کشورها و ارتقای رفاه عمومی کمک می کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سرمایه گذاری رابطه مستقیم با تولید و رابطه معکوس با ریسک دارد و یکی از خدمات صنعت بیمه به تولید و سرمایه گذاری، پوشش ریسک‌ها و خطرات و جبران خسارت ناشی از بروز حوادث است.
طیب نیا گفت : صنعت بیمه از طریق ایجاد آرامش، نقش قابل توجهی در رفاه اجتماعی دارد و منابع مالی انباشته شده در صنعت بیمه باعث رشد اقتصادی و سرمایه گذاری می شود.
طیب نیا ادامه داد: فاصله زمانی دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت باعث می شود صنعت بیمه از حجم انبوهی از ذخایر فنی برخوردار باشد و این صنعت دارای منابع عرضه‌کننده برای تامین مالی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: مدیریت صحیح صنعت می تواند ضمن تامین امنیت لازم برای فعالیت‌های تولیدی به رشد و توسعه اقتصادی و افزایش رفاه اقتصادی کمک کند اما با وجود پیشرفت‌های صنعت بیمه کشور در سال‌های گذشته هنوز با مقیاس‌های جهانی فاصله قابل ملاحظه ای و ضریب نفوذ بیمه در سطح جهانی در سال ۲۰۱۴ معادل ۶٫۲ درصد، بیمه های زندگی ۳٫۴ درصد و بیمه های غیرزندگی ۲٫۷ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: در اقتصاد ایران ضریب نفوذ بیمه ۱٫۹ درصد ( سهم خدمات صنعت بیمه از تولید ناخالص ملی ) و شاخص بیمه های زندگی در ایران ۰٫۲ درصد است که با شاخص ۳٫۷ درصد در جهان فاصله زیادی دارد.
طیب نیا گفت: این فاصله و شکاف صنعت بیمه ایران با نظام جهانی با برنامه ریزی درست
و استفاده از ظرفیت‌ها می تواند در مدت کوتاهی از بین برود و با تحت پوشش قرار دادن بسیاری از فعالیت‌های کلان در صنعت بیمه به رشد اقتصادی در یک دوره زمانی کوتاه دست پیدا می کنیم.
وزیر اقتصاد با اعلام اینکه رفع شکاف موجود و دستیابی به نرخ‌های بالاتر در صنعت بیمه از اهداف اصلی و راهبردی است، گفت : باید وضعیت موجود صنعت بیمه را بررسی و چالش‌ها و مشکلات آن را تبیین و با برنامه منسجم بر این چالش‌ها غلبه کنیم.
وی گفت : نخستین چالش مهم صنعت بیمه پیچیدگی های گذار از وضع انحصاری به رقابتی است که در سال‌های اخیر با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قدم‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است و هنوز با بازار رقابتی و ارائه محصولات متنوع و باکیفیت مناسب و ارزان به مردم فاصله داریم.
طیب نیا گفت : به دلیل تحریم‌ها سال‌های گذشته ارتباط صنعت بیمه و نهادهای مالی ایران با نهادهای مالی خارجی محدود شد اما در سایه تلاش‌های دولت در آستانه حذف تحریم‌ها قرار گرفته ایم و در آینده نزدیک تحریم‌ها حذف می شود.
وی اظهار داشت : حذف تحریم‌ها، محدودیت‌ها را برطرف می‌کند تا امکان حضور بیمه های ایرانی در خارج از کشور و بالعکس فراهم می شود  که البته یک فرصت و همچنین تهدید محسوب شود.
وزیر اقتصاد تاکید کرد : نهاد ناظر صنعت بیمه هم با وضع مطلوب فاصله دارد و بیمه مرکزی قرار بود از فعالیت‌های تصدی‌گری فاصله بگیرد و بر نظارت متمرکز شود که این نظارت نباید از جنس تعرفه ای باشد بلکه باید از جنس توانگری باشد تا بیمه ها بتوانند به تعهدات بیمه ای خود عمل کنند که قدم‌های موثری برداشته شده است اما باید بیشتر تلاش شود.
وی با اشاره به اینکه بنگاه های خصوصی فعال در این صنعت به لحاظ مالی و سرمایه انسانی و مدیریتی با حد نصاب‌های بین‌المللی فاصله دارند، گفت : اصلاحات باید به گونه ای طراحی و هدایت شود که در آینده نزدیک شاهد بازار رقابتی کارآمد باشیم.
طیب نیا گفت: بیمه های زندگی از پرطرفدارترین رشته های بیمه ای در جهان است و ۴۰ تا ۶۰ درصد سبد بیمه را در اختیار دارد اما این بیمه ها در ایران توسعه لازم را ندارد  و شکاف‌ها در این حوزه با آمارهای جهانی از همه رشته های بیمه ای بیشتر است.
وزیر اقتصاد گفت: تورم‌های مزمن در اقتصاد ایران مانع توسعه صنعت بیمه شده است هر چند در آستانه تورم تک رقمی قرار گرفته ایم و در انتهای آذر و اوایل دی ماه نرخ تورم نقطه ای تک رقمی خواهد شد، همچنین تورم تولید در چند ماه اخیر تک رقمی شده و به زیر ۵ درصد رسیده است و در آینده‌ای نزدیک هم تورم مصرف‌کننده تک رقمی می شود و شرایط لازم برای توسعه صنعت بیمه عمر و زندگی فراهم خواهد شد.
وی یکی دیگر از چالش‌های صنعت بیمه را پرداخت مالیات و عوارض اعلام کرد و افزود: این صنعت تسهیل کننده فعالیت‌های اقتصادی است اما مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از این صنعت دریافت و عوارض متعددی هم دریافت می‌شود. ۴۰ درصد فروش صنعت بیمه و حق بیمه صادره تحت عنوان عوارض دریافت می شود، بنابراین باید در جهت حذف عوارض اقدام کنیم تا بتوانیم قیمت تمام شده صنعت بیمه را کاهش دهیم.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=176403

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر