3

از فاکتور شدن ۱۰۰ هزار خودرو فعلا خبری نیست/ مشکل تامین اعتبار توسط بانک مرکزی است

  • کد خبر : 176533
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

امیدواریم در سالی که به همدلی دولت و مردم نامیده شده است مسئولان بانک مرکزی با انجام تعهدات خود ، همدلی و اعتماد مردم به طرح های دولتی را به نحوه شایسته پاسخ دهند تا همراهی مردم در طرح های آتی اقتصادی را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی افق ۲۵ مهرماه بود در شرایطی که بازار خرید خودرو روزهای سردی را می گذراند و همه نگران وضعیت بحرانی صنعت خودرو بودند به یکباره در نشستی خبری با حضور مدیران ارشد اقتصادی کشور ،  بسته خروج از رکود رونمائی شد آنهم با آب و تاب فراوان .

صحبت های شتابزده مدیران اقتصادی کشور و حجم بالای تبلیغات دولت به مزاق مردم شیرین به نظر آمد و دست نگه داشتن مردم برای استفاده از این طرح در خرید خودرو موجب شد  بازار نیمه جان خرید خودرو را تا شروع طرح طی مدت یک ماه به حالت کما ببرد. زیرا خبر از طرحی به میان آمد که درآن هم سود خودروساز مطرح بود و هم سود مردم.

خلف وعده بانک مرکزی در مدت زمان بازپرداخت وام و حتی دریافت مالیات از تسهیلات دولتی(که به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور دریافت این مالیات قانونی نبوده است) از استقبال مردم نه تنها کم نکرد بلکه این طرح در کمتر از ۶ روز علیرغم تمایل خودروسازان به توقف فروش خودرو در روز  ۲۳ آبان با دستور بانک مرکزی متوقف شد.

خودروسازان خوشحال از این بودند که مردم به کمپین تحریم خرید خودرو توجهی نداشته اند و صنعت خودرو از بحرانی عجیب گذر کرده است و مردم نیز خوشحال از اینکه با وامی ۲۵ میلیونی توانسته اند خودرو صفر تهیه کنند.

تاکیدات موکد مدیران بانک مرکزی در خصوص عدم وجود مشکل در تامین منابع مالی این طرح حتی پس از گذشت چند روز از اتمام این طرح ،  درست از آب در نیامد.

بسیاری از مردم با مراجعه به نمایندگی ها تنها این جواب را می شنوند که خودروی شما حتی به نمایندگی هم ارسال شده است اما به دلیل عدم تامین مالی از سوی بانک مرکزی ، تا موعد فاکتورشدن و دریافت پلاک و سند خودرو، خبری از تحویل خودروها نیست.

حال دیگر این مردم هستند که باید به دنبال خودروسازان بدوند تا بلکه خودروهای ثبت نامی خود را تحویل بگیرند. برخی هم که دیگر از رفت و آمد از خانه به نمایندگی و از نمایندگی به خانه خسته شده اند. حال منتظر زنگ تلفن‌شان هستند تا بلکه خبری خوش از راه برسد.

در حالیکه تمام مسئولین امر در هنگام فروش خودرو از تحویل خودروها در بازه زمانی حداقل ۵ روز و حداکثر ۳۰ روز از زمان تکمیل آورده متقاضیان خبر می دادند و حتی خودرو سازان را مجبور به کاهش مدت زمان تحویل برخی خودروها به ۳۰ روز کردند، اما هفته گذشته با شروع هفته سوم اتمام طرح، با آب و تاب بیش از پیش باز مسئولان بانک مرکزی از تامین منبع مالی تنها ۱۰ هزار مورد از ۱۱۰ هزارخودرو به فروش رفته خبر دادند و از آن زمان تاکنون نیز خبری از تامین منابع جدید منتشر نشده است.

یکی از مخاطبان افق در واکنش به خبر اعطای تسهیلات دولتی جدید خرید مسکن و همچنین آغاز طرح خرید کالا ایرانی اعلام کرد که دولت به وعده قبلی خود در خصوص خودرو ابتدائاً عمل کند وعده جدید پیش کش!

همچنین یکی دیگر از مخاطبین افق اعلام طرح های جدید دولت را تنها رکودزا معرفی کرده و اعلام اینچنین خبرهایی را آنهم در شرایطی که هنوز تسهیلات قبلی تامین نشده است را نشان از اوج بی تدبیری مسئولان اقتصادی دولت می داند.

در فاصله ۳ روز مانده تا اتمام زمان مقرر وعده داده شده باید منتظر ماند که آیا مسئولان بانک مرکزی توانایی تامین منابع مالی ۱۰۰ هزار وام خودروی باقی مانده را خواهند داشت یا اینکه باز با بی تدبیری مسئولان بانک مرکزی بر بی اعتمادی مردم به طرح های دولت افزوده خواهد شد.

امیدواریم در سالی که به همدلی دولت و مردم نامیده شده است  مسئولان بانک مرکزی با انجام تعهدات خود ، همدلی و اعتماد مردم به طرح های دولتی را به نحوه شایسته پاسخ دهند تا همراهی مردم در طرح های آتی اقتصادی را در پی داشته باشد.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=176533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر