1

فوت‌اولین‌قربانی آنفولانزای‌خوکی درخوزستان

  • کد خبر : 177238
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اعلام یک فوتی به علت آنفولانزای خوکی، در حالی به نوعی ورود این بیماری خطرناک به خوزستان را اعلام کرد که پیش‌از این هیچ مرگ رسمی در استان اعلام نشده بود.

یوسف پریدار شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران از یک مورد مرگ بر اثر آنفولانزا در دزفول خبر داد و گفت: این ویروس کشنده تاکنون جان ۵۷ نفر را در کشور گرفته است که اکثر این افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند اما چون جنس ویروس این آنفولانزا با ویروس دیگر آنفولانزاها تفاوت دارد بنابراین افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای نیستند نیز باید با رعایت نکات بهداشتی در این زمینه پیشگیری کنند.

پریدار با بیان اینکه تمام واحدهای علوم پزشکی دزفول در زمینه مقابله با ویروس کشنده آنفولانزا در حالت آماده‌باش است و از نظر تأمین دارو مشکلی نداریم، اضافه کرد: متأسفانه فرد فوت‌شده نسبت به تشخیص و اقدام به پزشک دیر عمل کرده و همین موجب فوت وی شده است.

*نسبت تخت به جمعیت از استاندارد پایین‌تر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار کرد: مقرر شده تا یک بیمارستان خصوصی به‌صورت تعاونی از سوی برخی پزشکان دزفولی در جنب پایانه دزفول به اهواز ساخته شود که مجوز این پروژه گرفته شده و فونداسیون آن نیز انجام پذیرفته است.

وی با بیان اینکه شاخص نسبت تخت به جمعیت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول بسیار پائین است، افزود: مطابق با شاخص ضریب اشغال تخت، اگر یک بیمارستان در طول شبانه‌روز بیش از ۸۰ درصد تخت‌هایش اشغال شود یعنی در حالت بحران قرار دارد این در حالی است که ما در دزفول همیشه با این مشکل روبه‌رو می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: علت بحران مذکور این است که نسبت تخت به جمعیت علوم پزشکی دزفول از استاندارد پایین‌تر است اما علت مهم‌تر، ریزش جمعیت غیررسمی به بیمارستان‌های دزفول است.

پریدار با بیان اینکه جمعیت رسمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در شهرهای دزفول، گتوند و شوش فقط ۸۰۰ هزار نفر است، گفت: در حال حاضر ما عملاً شهرهای شوشتر، اندیمشک، مسجدسلیمان و جنوب استان ایلام را هم پوشش می‌دهیم که این امر باعث شده آمار رسمی ۸۰۰ هزار نفر به ۱.۵ میلیون نفر افزایش یابد. هر چند شهرستان دزفول از گذشته به دلیل برخورداری از پزشکان متخصص و شهرت آنها همیشه پذیرای خیل عظیم بیماران بوده است.

*احداث بیمارستان دولتی ۴۰۰ تخت خوابه در دزفول

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه با پیگیری‌های مکرر، وزیر بهداشت مجوز احداث یک بیمارستان دولتی را برای دزفول تائید کرده است، گفت: کارهای فنی این بیمارستان در سطح وزارتخانه انجام شده و ما دو هفته پیش به‌صورت رسمی مجوز احداث این بیمارستان دولتی ۴۰۰ تخت خوابی را دریافت کردیم و در حال حاضر از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیگیر مابقی اقدامات این پروژه هستیم.

پریدار همچنین در خصوص کنترل مراکز درمانی دزفول اظهار کرد: ما به‌صورت مکرر بر مراکز درمانی شهرستان نظارت می‌کنیم و گاها معروف‌ترین مطب‌های دزفول را نیز به دلیل تخلف تعطیل کرده‌ایم.

*ساخت دو کلینیک ویژه در دزفول

وی با تائید وضعیت نامطلوب کلینیک‌های ویژه دزفول گفت: در حال حاضر مقرر شده تا دو کلینیک ویژه در دزفول و یک کلینیک در شهرستان شوش ساخته شود که پیمانکار تعیین شده و در حال اجرا هستند. مقرر شده در یک بازده زمانی ۱۸ ماهه این کلینیک‌ها ساخته شوند بنابراین تا آن زمان ناچار هستیم در کلینیک‌های فعلی شهرستان که وضعیت مطلوبی ندارند به ارائه خدمت بپردازیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: با این حال هر ماه حدود ۱۱ هزار نفر به کلینیک‌های شماره یک و دو دزفول مراجعه می‌کنند چرا که با وجود وضعیت نامطلوبی که دارند اما خدمات فوق تخصصی بسیار خوبی در آنها به مردم ارائه می‌کنیم، ضمن اینکه نیمی از این مراجعه‌کنندگان از دزفول و نیمی از سایر شهرها هستند.

*نظارت بر آشپزخانه‌های بیرون بر

پریدار با اشاره به اینکه واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت دزفول به‌صورت مکرر بر روند فعالیت و بهداشت آشپزخانه‌های بیرون بر دزفول نظارت صورت می‌گیرد، گفت: بااین‌حال اگر شهروندان دزفولی در این زمینه با تخلفی مواجه شدند می‌توانند به ما گزارش دهند تا در صورت تائید با آشپزخانه و رستوران مذکور برخورد کنیم.

وی دولتی و خصوصی بودن تعرفه‌ها را علت اصلی تفاوت قیمت در برخی داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های دزفول برشمرد و افزود: جلسه کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات به‌صورت ماهانه در دانشگاه علوم پزشکی دزفول تشکیل می‌شود و تمام موارد تخلفات داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها به ما گزارش می‌شود. دانشگاه علوم پزشکی دزفول همیشه به‌محض برخورد با این تخلف‌ها با متخلفان برخورد کرده است همان‌طور که در مدت‌های اخیر برخی درمانگاه‌های شهرستان را تا اصلاح مبانی تخلف تعطیل کرده‌ایم.

*عملکرد مثبت در برخورد با پدیده اعتیاد

وی همچنین عملکرد دانشگاه علوم پزشکی دزفول در زمینه اعتیاد از نظر وزارت خانه بهداشت را مثبت اعلام کرد و گفت: مقرر شده در این زمینه ما یکسری برنامه‌های عملیاتی در سه محور داشته باشیم، به این صورت که افراد کارتن‌خواب تزریقی را جمع‌آوری کرده و آنها را به مرحله درمان و سپس دوری از مصرف مواد برسانیم و سپس آنها را به‌عنوان نیروی مولد جذب مراکز کار کنیم، برنامه دانشگاه علوم پزشکی دزفول بر این محورها بسته‌شده و در حال اجرا هستیم.

*توقف بخش قلب گنجویان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین کمبود نیروهای تخصصی را علت اصلی توقف بخش قلب بیمارستان گنجویان عنوان کرد و افزود: بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان تا هفته آینده افتتاح خواهد شد و مقدمات پایدار بودن این بخش را نیز مهیا خواهیم کرد.

*۲۰ تخت سوختگی به بیمارستان گنجویان

پریدار عنوان کرد: مطابق با نیازسنجی‌های صورت گرفته، مجوز ورود ۲۰ تخت سوختگی به بیمارستان گنجویان گرفته شده و اعتبار آن نیز تأمین‌شده است ضمن اینکه عملیات ساخت مجدد بخش‌های زیادی از این بیمارستان از جمله بلوک زایمان توسط پیمانکار در حال انجام است.

وی بابیان اینکه اورژانس ۲۲ تخت خوابه بیمارستان گنجویان دزفول نیز مصوب شده است، افزود: بخش‌های شیمی‌درمانی سرپایی، شیمی‌درمانی بستری و دیالیز به‌زودی به مرکز درمانی امام حسن مجتبی منتقل می‌شوند و مکان فعلی آنها به روان‌پزشکی مردان تبدیل خواهد شد.

*توقف ساخت بیمارستان جدید در شوش

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین در خصوص آخرین وضعیت ساخت بیمارستان ۱۶۴ تخت خوابه شهرستان شوش اظهار کرد: در بخش بهداشت و درمان کشور بیمارستان‌های با پیشرفت یک تا ۷۹ درصد زیادی وجود دارد که اگر قرار باشد با بودجه وزارت بهداشت پیش بروند تا ۲۵ سال آینده نیز ساخته نمی‌شوند. با توجه به وضعیت کشور و با توجه به اینکه وضعیت قیمت نفت بر بخش بهداشت و درمان تأثیر مستقیم دارد به پروژه‌های درمانی زیر ۷۹ درصد امسال و سال آینده هیچ‌گونه منبع اعتباری اختصاص داده نمی‌شود به همین دلیل بیمارستان در حال ساخت شوش متوقف شده است.

*بازسازی بیمارستان نظام مافی شوش

پریدار با بیان اینکه بیمارستان نظام مافی کنونی شوش فرسوده است و شرایط مطلوبی ندارد، گفت: در حال حاضر ما از طریق اعتبارات طرح تحول سلامت فقط می‌توانیم به بازسازی و مرمت این بیمارستان بپردازیم چرا که واقعاً ساخت بیمارستان جدید شاید چندین سال طول بکشد هر چند ما تمام پیگیری‌ها را به‌صورت مکرر انجام می‌دهیم.

وی عنوان کرد: بازسازی سه بخش از چهار بخش بیمارستان نظام مافی شوش، تأمین یک میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بخش چهارم، ساخت چهار اتاق عمل مدرن با تمام تجهیزات و امکانات، خرید میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب و چشم، دستگاه اکسیژن سانترال، سی‌تی‌اسکن پیشرفته، رادیولوژی دیجیتال و تعیین پیمانکار برای نوسازی و تجهیز بلوک زایمان از جمله اقدامات اخیر ما در راستای نوسازی بیمارستان نظام مافی شوش بوده است که ظرف یک هفته آینده افتتاح خواهند شد تا حداقل بخش از نیازهای مردم این منطقه برطرف شود.

*اولین بیمارستان گتوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در ادامه تعلل پیمانکاران و مشکلات فنی را دلیل اصلی افتتاح نشدن تنها بیمارستان گتوند برشمرد و گفت: تمام مراحل ساخت این بیمارستان تقریباً پایان‌یافته و تنها نصب دستگاه تصفیه فاضلاب و اندکی محوطه‌سازی باقی‌مانده که به‌زودی انجام می‌شود.

پریدار بابیان اینکه دستگاه زباله‌سوز، سیستم‌های اکسیژن، دستگاه چربی گیر، ابزار و تجهیزات و نیروهای پزشکی بیمارستان گتوند نیز فراهم شده‌اند، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده اولین بیمارستان گتوند نیز افتتاح شود.

*آموزشکده سلامت در شوش

وی همچنین اظهار کرد: مجوز ساخت آموزشکده سلامت در شهرستان شوش هفته گذشته گرفته شده و در حال انجام مراحل فنی این طرح هستیم تا آن را راه‌اندازی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در رابطه با جمع‌آوری بهداشتی زباله‌های عفونی گفت: زباله‌های بیمارستانی تفکیک و در مرکز زباله‌سوز بیمارستان معدوم می‌شوند اما زباله‌های عفونی مطب‌ها و درمانگاه‌ها باید از سوی پزشکان تفکیک‌شده و هزینه‌ای نیز بابت جمع‌آوری و معدوم کردن آنها پرداخت کنند.

پریدار بابیان اینکه پنج هزار نیروی تکنسین در اورژانس‌های کشور کمبود هست، گفت: علوم پزشکی دزفول در حال حاضر ۹۰ درصد برنامه پنجم را پوشش داده یعنی کمبود واحدهای اورژانس ندارد اما متأسفانه از نظر نیروی کار ما ۹۰ درصد نیروهای اورژانس‌هایمان به‌صورت طرحی و اضافه‌کاری اداره می‌شوند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=177238

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر