1

دولت وارد دوران «نئودلواپسی» شده است نه «پسابرجام»!

  • کد خبر : 186255
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۹:۱۸

رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ تصریح کرده برجام تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است.

پس از اظهارات جنجالی رئیس سازمان انرژی اتمی آقای دکتر صالحی، مبنی بر عدم پابندی دولت آمریکا در لغو تحریم های ظالمانه هسته ای علیه جمهوری اسلامی و عصبانیت حسن روحانی رئیس دولت یازدهم از اظهارات وی، این بار نوبت ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی دولت یازدهم رسید که در نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که در واشنگتن آمریکا برگزار شد عنوان کند: «تقریباً هیچ‌چیز از برجام عاید ایران نشده است.»
سیف در این نشست گفته است: ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دست‌یابی به ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی ضبط‌ شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.
این برای اولین بار است که یکی از دولتمران به صورت شفاف به واقعیت های پس از برجام اشاره می کند و اظهار می کند که تعهدات آمریکا در قبال برجام، آنگونه که ما انتظار داشتیم پیش نرفته است. پیش از این اعضای دولت از توضیحات شفاف مبنی بر اتفاقات پسا برجام و لغو تحریم ها طفره می رفتند.
رئیس کل بانک مرکزی در سخنان خود از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد با صدور دستورالعملی بانک‌های اروپایی را به استقبال بیشتر از ایران دعوت کند. نکته ای که اینجا وجود دارد این است که ایران یک بازار پرسود برای سرمایه گذاری کشور های غربی است. اینکه بانک های اروپایی تمایلی به سرمایه گذاری و همکاری با ایران را ندارند نشان از دخالت امریکایی ها و به نوعی اجازه ندادن به بانک های اروپایی برای همکاری با ایران است. متاسفانه اجرای همه تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های اروپایی پیرامون مسائل اقتصادی منوط به موافقت آمریکا شده است.
پیش از این نیز آمریکایی ها به دلیل اینکه ۴۰ درصد قطعات ایرباس توسط آنها تولید می شود، اجازه فروش هواپیما به ایران را منوط به خرید بوئینگ های آمریکایی کردند. این اتفاقات نشان می دهد که با توجه به مذاکرات هسته ای، امریکا همچنان روال کارشکنی های خود را پیش گرفته و تا جایی که بتواند قصد دارد امتیازات برجام را به شکل های گوناگونی به تعویق بیاندازد.
بیانات مقام معظم رهبری همواره نشان داده است که ایشان یک قدم از سیاسیون ما جلوتر هستند و بارها در سخنان خود بر بدعهدی آمریکا و غرب تاکید داشتند. ایشان در یکی از سخنرانی های خود فرمودند: «برخی ها لبخند دشمن را باور می کردند اما بتدریج پشت صحنه این وعده ها را فهمیدند و متوجه شدند که دشمن چه راحت دروغ می گوید و چگونه بدون واهمه و دغدغه عهد شکنی می کند و بدون احساس خجالت زیرحرف و قولش می زند. روزی که لازم شد و این نامه ها در اختیار افکار عمومی ملتها قرار گرفت همه می فهمند وعده ها و حرفهای امریکا چقدر ارزش دارد و آنها چگونه برخلاف حرفهایشان عمل میکنند.»
رهبر انقلاب بار ها در باره ی مذاکرات هسته ای سخن گفتند و بارها نیز تاکید داشتند که نباید به امریکا اعتماد کرد. ایشان به تیم هسته ای توصیه داشتند که اجرای تعهدات باید گام به گام باشد ولی متاسفانه ما تمام گام ها را برداشتیم اما اکنون چشم انتظار برداشتن گام اول غربی ها هستیم؛ انتظاری که بعید است به ثمر برسد.
واقعیت این است که یکی از بزرگترین دغدغه های دشمن پیشرفت ایران در صنایع موشکی است. آمریکا قصد دارد با فشار آوردن به ایران، ما را به پای میز مذاکره ای دیگر بکشاند. این در حالی است که پیش از این رهبر انقلاب تاکید کرده اند مذاکره فقط باید در چهار چوب هسته ای صورت گیرد و به هیچ عنوان ایران در باره بحث امنیتی و دفاعی خود به پای میز مذاکره نمی نشیند.
با این وجود غربی ها تمام تلاش خودشان را می کنند که بحث موشکی را به پیش بکشند و به نوعی برجام دو و سه و چهار را در خصوص بحث موشکی و تروریسم و حقوق بشر رونمایی کنند.
با این حال اگر آمریکایی ها هم بخواهند با ایران رابطه بر قرار کنند سعودی ها و رژیم صهیونیستی به شدت مخالف این رابطه هستند چراکه این دو کشور، ایران را دشمن شماره یک خود در منطقه می دانند. پیش از توافقات هسته ای نیز بارها نخست وزیر رژیم صهیونیستی نارضایتی خودش را با نشستن ایران وآمریکا بر سر میز مذاکره اعلام کرده بود.
یکی از علت های نارضایتی نتانیاهو از برداشتن تحریم ها در قبال برجام بازگشت صدها میلیارد دلار پول بلوکه شده به جمهوری اسلامی است. درواقع رژیم صهیونیستی این نگرانی را دارد که اگر پول های بلوکه شده به دست ایران برسد امکان دارد جمهوری اسلامی دست به تقویت نظامی و موشکی خود بزند و این یک تهدیدی دیگر برای رژیم صهیونیستی است.
از طرفی با توجه به اینکه بزرگترین سرمایه داران آمریکا، یهودیان هستند و لابی های بسیار قوی در سیاست و اقتصاد کشور دارند و از طرف دیگر ایالات متحده بر اتحادیه اروپا به شدت نفوذ دارد دور از ذهن نیست که هسته مرکزی کارشکنی ها و عدم تعهدات زیر سر لابی یهود باشد.
در همین ارتباط سال گذشته وزیر امور خارجه با بیان اینکه با «دقت و نگرانی اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام را رصد می کنیم»، گفت: «اختلافات ما با امریکا حل نشده است.
پیش از این عده ای که به آمریکا و اجرایی کردن تعهداتش خوش بین بودند به تمسخر منتقدان خود را دلواپس می نامیدند اما زمانی که جمهوری اسلامی به تعهدات سنگین خود عمل کرده است و مردم نیز چشم انتظار اجرای تعهدات طرف مقابل هستند، حالا شاهدیم که این عده خود جزو دلواپسانی شده اند که با نگرانی اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام را رصد می کنند و شاید بتوان آنها را «نئودلواپس» نامید و باید اینطور بگوییم که وارد دوران «نئودلواپسی» شده ایم نه «پسابرجام»!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=186255

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر