1

استطاعت طریق در حج لازم است /شروط عربستان برخلاف استطاعت طریق است

  • کد خبر : 186273
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استطاعت طریق در حج لازم است، گفت:شروط عربستان برخلاف استطاعت طریق است.

حسین سبحانی نیا با حضور در تحریریه خانه ملت به سفر رئیس جمهور کره جنوبی بعد از ۵۳ سال به ایران اشاره کرد و گفت: یکی از آثاری که اجرای برجام داشت این بود که فضا در عرصه بین المللی برای رفت و آمدها  مقامات کشورها فراهم شد و بسیاری از مسئولان های اروپایی بعد از سال‌ها تحریم به ایران آمدند.

 نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه برجام طلسم سفرهای اروپایی شکسته شده است، ادامه داد: در پسا برجام شاهد سفرهای گسترده در سطوح بالا به تهران آمدند. به هر حال پیش از برجام، ایران با کشورهای آسیایی مشکل عمده ای نداشتیم.

وی با اشاره به رابطه مناسب ایران و کره جنوبی گفت: پس از انقلاب اسلامی، کره جنوبی از جمله کشورهایی بود که رابطه و تعامل دو کشور مناسب بود. با وجود اینکه این کشور از جمله کشورهای آمریکایی است و به عنوان کشوری شناخته می شود که بر اساس سیاست های واشنگتن، تصمیم گیری می کند با این حال روابط خوبی در این دوره ها داشتیم.

سبحانی نیا افزود: با این حال رفت و آمد با کره جنوبی در عالی ترین سطوح سیاسی انجام نمی شد، که این مسئله متاثر از سیاست غربی بود. آمدن مقامات عالی رتبه کره جنوبی در شرایط فعلی، نشان می دهد که فضای بسته گذاشته بر طرف شده است.

سفر رئیس جمهور کره جنوبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

این نماینده اعتقاد دارد کشورهایی که پیش از این رابطه مناسبی با جمهوری اسلامی داشتند در پسا برجام متوجه شده اند اگر سطوح روابط شان را افزایش ندهند، این احتمال وجود دارد از بقیه کشورها عقب بماند به این جهت سطح روابط های خود را ارتقا داده اند.

 وی اظهار داشت: کشور ما  شرایطی دارد که هم با خاورمیانه و آفریقا، هم با غرب و هم آسیا در ارتباط است بنابراین ظرفیت های متعددی برای سرمایه گذاری متقابل وجود دارد. بنابراین کشورها تلاش دارند از این شرایط بهترین بهره را ببرند.

سبحانی نیا با بیان اینکه سفر کره جنوبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ادامه داد:  این کشور به لحاظ تجاری می تواند  حضور تاثیرگذاری در ایرن  داشته باشد و لازم است زمینه ای برای همکاری هایی در آینده با کره جنوبی در حوزه اقتصادی، تجاری و صنعتی فراهم شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص همکاری هسته ای با کره جنوبی گفت: کشورهای شرقی مانند ژاپن و کره که به لحاظ صنعتی رشد کردند، این پیشرفت بی ارتباط با مسائل هسته ای نیست البته توسعه یافتگی آنها به طور مستقیم درارتباط با مسائل هسته ای نیست اما می تواند در این زمینه اثر گذار باشد.

استطاعت طریق در حج لازم است

این نماینده در ادامه به موضوع حج و شروطی که عربستان جلوی پای حجاج ایرانی قرار داده است اشاره کرد و گفت: مسئولان ما نباید شروطی را خلاف عزت اسلامی قبول کنند، درست است که بر هر مسلمانی واجب است که به حج برود اما واجب شرعی منوط به شرایطی است.

وی ادامه داد: یکی از این شرایط استطاعت طریق به این معنا که راه رفت و آمد مناسب باشد و ممناعتی در مسیر وجود نداشته باشد. در حالی که شروط عربستان بر خلاف استطاعت طریق است.

سبحانی نیا با اشاره به اینکه عربستان شرط کرده است که حجاج ایرانی در عرفات، مکه و مکان های دیگر شعار ندهند، تاکید کرد:  این شروط نشان می دهد که این امکان وجود دارد که عربستانی ها در آینده به هر بهانه ای مجوبات آذیت و آزار حجاج ایران را فراهم کند که از منظر حجاج دیگر درست نیست.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی شروط عربستان را خلاف عزت، حکمت و مصلحت  مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و عنوان کرد اگر قرار است حجی صورت گیرد باید با حفظ شرایط مناسب باشد.

 عربستان از عهده صدور ویزا برای ۶۰ هزار زائر ایرانی بر نمی آمد

سبحانی نیا با اشاره به حوادث منا و فرودگاه جده اظهار داشت: در شرایطی که هنوز عربستان در خصوص حوادث گذشته از ایران عذرخواهی نکرده است، درست نیست که آنها پیش روی ما شروطی را قرار دهند. در این شرایط دولت ریاض قابل اعتماد نیستند و ممکن است مجدد مشکلاتی ایجاد کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه عربستان پیشنهاد کرده است که صدور روادید به حجاج ایرانی ها در کشور ثالث صورت بگیرد گفت: این کار عملی نست، عربستان نمی توانست ۶۰ هزار زائر ایرانی را در سفارت و کنسولگری اش در تهران و مشهد پاسخگو باشند چطور می خواهند در کشور ثالثی برای آنها روادید صادر کند.

اسنادی از دخالت عربستان در ۱۱ سپتامبر وجود دارد

سبحانی نیا در ادامه به  بررسی پرونده دخالت عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر در کنگره آمریکا اشاره کرد و گفت: همه می دانند عربستان منشا جریان های ترروریستی است و به آن اذعان دارند از القاعده که جریان افراطی اولیه بود تا داعش دست پروده عربستان سعودی هستند.

وی تاکید کرد: هیچ کس شک ندارد که منشا این گروهک ها تفکرات سلفی گری و وهابی گری است. بر این اساس به نظر می رسد کنگره مدارکی مبنی بر دخالت عربستان در آن حادثه دارد و گرنه هیچ دلیلی وجود نداشت که آنها بخواهند تنها به خاطر فشار افکار عمومی هم پیمان خود در منطقه را زیر سوال ببرند.

این نماینده اظهار داشت: باید منتظر ماند و دید کنگره در مقابل تهدید عربستان مبنی بر خروج اموال و ثروت خود از آمریکا چه تصمیمی در برابر دست داشتن ریاض در حادثه ۱۱ سپتامبر اتخاذ می کند. احتمال دارد در برابر این تهدید عقب نشینی کنند.

سبحانی نیا با بیان اینکه آمریکا بارها به بهانه حادثه ۱۱ سپتامبر ایران را محکوم به پرداخت غرامت کرده است گفت: اگر مشخص شود عامل اصلی در این حادثه عربستان است ما می توانیم اموال بلوکه شده خود را به این بهانه باز پس بگیریم.

انتشار گزارش برجام از سوی رسانه ای معمولی درست نبود

وی همچنین در خصوص انتشار گزارش برجام وزارت امور خارجه از سوی برخی رسانه ها گفت: تا کنون  از نارضایتی وزارت امور خارجه در خصوص این اقدام رسانه ها مطلع نشدن اما کاری که انجام شد درست نبود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی رسانه ها با این ادعا  که این گزارش مهر محرمانه نداشت، دست به انتشار زدند اما وقتی گزارشی مرتبط به مسائل مهم کشور با امضای وزیر به دست مجلس می رسد نباید از طریق رسانه های معمولی منعکس شود. لازم بود اول گزارش بررسی و تصمیم گیری شود بعد متن آن در اختیار رسانه ها قرار می گرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=186273

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر