1

«محموله ناشناخته»‌ای که مردم بیگناه را می‌کشد

  • کد خبر : 196166
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵

تشکیل ائتلافی برای مبارزه علیه داعش، در ظاهر با سروصدای فراوان و در عمل محدود و بی‌نتیجه، تنها حرکتی تبلیغی و نمادین بود تا با آن ژست جنگ با داعش و تروریسم گرفته شود.

در حالی که آمریکا با ادعای مبارزه با تروریسم، ائتلاف غربی ـ عربی در منطقه خاورمیانه تشکیل داده و هر از گاهی می‌گوید مواضع تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد اما گزارش جدیدی نشان می‌دهد که سازمان اطلاعاتی ایالات متحده به تروریست‌ها سلاح می‌رساند.

 

دو سال است که از تشکیل ائتلاف ضد داعش می‌گذرد اما جز پروازهای محدود و مقطعی و کم‌ثمر از این ائتلاف ۴۰ تا ۶۰ عضوی چیزی دیده نشده است.

 

یکی از انتقادها به ائتلاف غربی ـ عربی در این دو سال آن بوده که این ائتلاف تنها نمایش مبارزه با تروریسم و داعش را بازی می‌کند. دلیل منتقدان هم این است که کشورهای مانند آمریکا و عربستان و قطر و ترکیه با تقسیم‌بندی تروریستها به خوب و بد عملا به گسترش تروریسم در منطقه کمک کرده‌اند.

 

فروش سلاح به تروریست‌ها؛ با هماهنگی سیا(CIA)، از خاک عربستان و ترکیه و…

منابع غربی گزارش داده‌اند که کشورهای شرق اروپا مخفیانه به خاورمیانه اسلحه صادر می‌کنند. گفته می‌شود سطح تجارت اسلحه از این کشورها به خاورمیانه تا یک میلیارد یورو می‌رسد و بیشتر این سلاح‌ها ابتدا به عربستان سعودی و سپس به سوریه منتقل می‌شوند.

 

سوریه مملو از سلاح است. سلاح‌هایی چون انواع آک- ۴۷، مسلسل، نارنجک، ضد موشک و ضدتانک. بیشتر این سلاح‌ها از کشورهایی چون بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، اسلواکی، مونتنگرو، صربستان و رومانی به سوریه منتقل می‌شوند.

 

این سلاح‌ها برای رسیدن به مقصد خود در سوریه ابتدا از راه هوایی یا کشتی به عربستان سعودی، اردن، امارات عربی متحده یا ترکیه منتقل می‌شوند و در مرحله بعدی از این کشورها به سوریه ارسال می‌شوند. گفته می‌شود سطح مبادلات اسلحه به خاورمیانه یک میلیارد و ۲۰۰ هزار یورو است.

 

برای مشخص شدن مسیر انتقال سلاح کارشناسان شبکه خبری (BIRN) و سازمان (OCCRP) سال‌ها تحقیق کردند و گزارش‌های کارشناسان و سازمان ملل متحد را در این باره مطالعه کردند. آنها هزاران ویدئو و عکس در این باره را دیدند و بسیاری از قراردادهای فروش اسلحه را مطالعه کردند و خود به تعقیب کشتی‌ها و هواپیماهای مشکوک پرداختند.

 

یکی از دلایل این کارشناسان یک گزارش محرمانه است که در آن یک مقام بلندپایه وزارت دفاع صربستان شرح می‌دهد که چگونه سلاح‌های صادراتی این کشور به عربستان سعودی پس از رسیدن به این کشور به سوریه منتقل می‌شوند.

 

به نوشته سایت دویچه وله، “رابرت استفان فورد” سفیر آمریکا در سوریه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در گزارشی به کارشناسان این دو موسسه نوشته است که سازمان مخفی سیا، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) وظیفه هماهنگی انتقال این سلاح‌ها را از کشورهای شرق اروپا به خاک ترکیه و از آنجا به سوریه به عهده داشته است.

 

در همه این موردها کلیه قوانین صدور مجوز برای انتقال سلاح به سوریه در این کشورها نادیده گرفته شده است. در برگه‌های اطلاعاتی راجع به هزاران تن بار بسیاری از هواپیماهای باری از بلغارستان و اسلواکی به خاورمیانه که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، به جزئیات محموله اشاره‌ای نشده و فقط نوشته شده “محموله ناشناخته”.

 

سلاح‌های ارسالی به عربستان سعودی بیشتر بازمانده‌های سلاح‌های جنگ بالکان در دهه ۱۹۹۰ هستند.

 

این سلاح‌های انتقالی به سوریه در بسیاری موردها به دست گروه‌های افراطی سوریه چون انصار شام یا جبهه النصره(فتح الشام) یا تروریست‌های داعش رسیده‌اند.

 

بنابراین با این شیوه نمایشی دولت‌های غربی و پادشاهان عربی برای مبارزه با تروریست‌ها می‌توان علت طولانی شدن نبرد را به خوبی درک کرد. تشکیل ائتلافی برای مبارزه علیه داعش، با سروصدای فراوان و در عمل محدود و بی‌نتیجه، تنها حرکتی تبلیغی و نمادین بود تا با آن ژست جنگ با داعش و تروریسم گرفته شود.

 

در یک جمله این رویکرد مشترک غربی ـ عربی را باید اینگونه توصیف کرد: «نمایش هوایی مبارزه با تروریسم؛ حمایت زمینی گسترده از تروریست».

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=196166

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر